Mendeley TY _ JOUR ID - 13971022166839 TI - بررسی کارکرد مصلحت در تربیت و اخلاق نگاری در مواجهه با اطفال JO - فصلنامه پژوهش‌های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی ایران) JA - ES LA - fa SN - 2383-3279 AU - اصفهانیان علی AU - موسوی بجنوردی سید محمد AU - حسینی سید محمد AD - دانشگاه‌آزاد اسلامی واحد تهران شمال AD - دانشگاه آزاد تهران شمال AD - دانشگاه آزاد تهران جنوب Y1 - 1397 PY - 1397 VL - 34 IS - 9 SP - 5 EP - 32 KW - صلحت KW - اخلاق KW - تربیت KW - منافع KW - حمایت DO - N2 - از آنجا که در تحقق تربیت عالیه برای اطفال در مواجهه با مسایل جدید حادث‌شده بهترین معیار، استفاده از عنصر «مصلحت» است، این پژوهش، با استفاده از ویژگیهای مصلحت در فقه و با بیان معیارها و دستورالعمل‌های اخلاق اسلامی، مصالح بنیادین در تربیت را برای اطفال ترسیم می‌کند. الگوی اخلاقی و تربیتی مورد نظر با تاکید بر حوایج معنوی اطفال تشریح شده‌است. با استفاده از روش تحلیلی و توصیفی و با در نظر داشتن ابعاد زندگی اطفال و رعایت ظرافت‌هاي مخصوص مواجهه با آنان، ضعف مفهوم مصالح تربیتی اطفال در مقام استنباط و اجرا، مورد بازنگری جامعی قرار گرفته و‌ تربیتِ به نحو احسن، که می‌بایست با ارزش‌هاي اخلاقی و موازين حقوق اسلام همسو گردد، بیان می‌شود. چگونگی اجرای مصلحت و اخلاق مداری در امور تربیتی اطفال، کارکرد اساسی در رشد و کرامت اطفال داشته و تشخیص و تکلیف‌مداری آن به والدین و ولی واگذار شده‌است. شيوه بیان حدود مصلحت در امور تربیتی و اختیارات اولیا و ولی، دچار کاستی‌های فراوانی است و باید با احصاء محورهای اصلي مصالح تربیتی، دامنه‌ رفتار والدین و ولی را به منظور تحقق اخلاق حسنه در مواجهه با امور تربیتی و تأمين منافع عالي اطفال، هدفمند نمود. UR - rimag.ir/fa/Article/17328 L1 - rimag.ir/fa/Article/Download/17328 ER -