اخلاق منتظر در غیبت امام زمان (ع)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - 0
کلید واژه: اخلاق منتظر, غیبت امام زمان, انتظار فرج, فضایل و رذایل. ,
چکیده مقاله :
اخلاق بیان کننده صفت هایی است که انسان باید در خود ایجاد کند تا رفتارهای ارادی صادر شده از او همگی نیکو و پسندیده باشد و صفت های بد را از خود دور سازد. در واقع اخلاق همان فضیلت ها و رذیلت ها و راههای ایجاد فضیلت و مبارزه با رذیلت ها است و بطور کلی اخلاق شامل اعمال خوب و بد و وظایف و فضایل و رذایل می شود. اخلاق و وظایف منتظران واقعی در زمان غیبت، دوری از اعمال زشت و ناپسند و آراسته شدن به فضیلت های امام غایب علیه السلام و پیاده شدن عملی آنها در زندگی فردی و اجتماعی است. هر کس دوست دارد از یاران حضرت قائم باشد باید منتظر باشد و در عین حال به پرهیزکاری و اخلاق نیکو رفتار نماید. ما سعی می نماییم در این مقاله در سه محور: الف) کارهای خوب و بد که منتظر واقعی آن را انجام یا ترک نماید از قبیل ثبات قدم و اعتقاد راسخ، جداسازی انسان های خالص از غیر خالص، وارث بودن منتظران بر روی زمین، رفتار متقابل امام غایب و منتظران، رفتارهای دینی منتظران واقعی. ب) کارهای واجب و حرام که منتظر واقعی آنها را باید انجام یا ترک کند شامل انتظار فرج و عدم یاس، تمسک به ریسمان ولایت اهل بیت علیهم السلام، امر به معروف و نهی از منکر. ج) صفات اخلاقی منتظران که به فضایل متصف و از صفات رذیله دوری نمایند مانند تحمل و استقامت منتظر، برتری در ایمان، داشتن عقل و فهم و معرفت و موارد دیگر به اخلاق منتظران واقعی در زمان غیبت امام زمان علیه السلام بپردازیم.
Morality reflects the attributes that man must create in order to make the voluntary behaviors issued by him all good and good and to remove bad traits from himself. In fact, morality is the same virtues and vices and ways to create virtue and fight against vices, and in general, morals include good and bad deeds and duties and virtues and vices. The ethics and duties of the true waiters during the time of absence, to avoid the ugly and disgraceful acts and adorn the virtues of the absent Imams and their practical implementation in individual and social life. Everyone who wants to be a companion of Hazrat Qa'im must wait and at the same time treat goodness and good morals. We try to work in this paper on three axes: - Good and bad things that await the actual realization or abandonment of it, such as the stability of the step and the conviction, the separation of pure human beings from non-net, the heirs of the waiters on earth, the interactions Absent Imam and waiting’s, religious behaviors of true waiters, obligatory and forbidden works that await their actual fulfillment or departure, including the expectation of lack of joy, the tune of the line of the, the command of the famous and forbidding the j-attributes The ethical expectations of those who are content with the virtues and distractions of the attributes such as tolerance and endurance, excellence in faith, having intellect and knowledge And other cases to the ethics of true waiters during the absence of Imam
1. قرآن
2. الکلینی، محمد بن یعقوب (1356) اصول کافی، مترجم: سید جواد مصطفوی و سید هاشم رسولی محلاتی، تهران، انتشارات علمیه اسلامیه.
3. مجلسی، محمدباقر (1404). بحار الانوار، ج 5، قم، مؤسسة الوفاء.
4. مجلسی، محمدباقر (1404). ج 52، قم، مؤسسة الوفاء.
5. موسوی اصفهانی، سید محمدتقی(1389). مکیال المکارم، ج ، قم، مسجد جمکران.
6. موسوی اصفهانی، سید محمدتقی (1389). مکیال المکارم، ج 2 ، قم، مسجد جمکران.
7. صدوق، محمد بن علی بن بابویه (1363). الخصال،ج2، قم، جامعه مدرسین.
8. ـــــــــــــــــــــــــ (1395). ج 2، تهران، انتشارات اسلامیه.
9. بنی هاشمی، سلسله بحثهای مهدویت، بیتا.
10. طوسی، خواجه نصیر الدین (1407). تجرید الاعتقاد، قم، دفتر تبلیغات اسلامی.
11. طبرسی،احمد بن علی (1403). الاحتجاج، ج2، مشهد، نشر المرتضی.
12. شیخ مفید. رسایل فی الغیبة، موسسه تحقیقات و نشر معارف اهل البیت، بیتا.
13. سید مرتضی (1397). کتاب الغیبة، تهران، نشر صدوق.
14. سید مرتضی (1397). کتاب الغیبة، تهران، نشر صدوق.
15. قزوینی، محمدکاظم (1387).امام مهدی از ولادت تا ظهور،الهادی.
16. نعمانی، محمد بن ابراهیم. الغیبة للنعمانی، تهران، نشر صدوق، بی تا.
17. طبری، عماد الدین (1420). بشارة المصطفی لشیعة المرتضی، الأملی الکنجی، قم، جامعه مدرسین.
18. شیخ صدوق (1395). کمال الدین، ج 1، تهران، انتشارات اسلامیه.
19. شیخ صدوق (1395). کمال الدین، ج 2، تهران، انتشارات اسلامیه.