جلوه های مضامین دینی در سروده های الطیب السمانی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه: قرآن, الطیب السمانی, اسلام, شعر معاصر, تکرار.,
چکیده مقاله :
شعر از جمله اثرهنری ماندگار ی است، که با عواطف،احساسات وتخیلات آدمی را بطه ی مستقیم و نا گسستنی دارد. این اثر ماندگار اگر درخدمت بیان مکارم اخلاقی،حفظ ارزشهای دینی، و پاسداری از آموزه های اسلامی قرارگیرد؛ بسیاری ازخواسته های معنوی انسان را به کمال میرساند و جامعه را به مسیر هدایت سوق میدهد؛ چراکه، شعر با این اوصاف بر گرفته از زبان پاک است ونشانی از طهارت سیرت وصورت،صفای درون،کمال عقل وسرشت سلیم سراینده دارد. نگارندگان در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی تدوین شده به واکاوی اندیشه های ناب اسلامی و حقایق و تجربیات دینی در آثار الطیب السمانی، شاعر مسلمان سودانی پرداخته اند. از یافته های تحقیق برمی آید که شاعر با بهره گیری از تصاویر و مفاهیم قرآنی و تکنیکهای مختلف ادبی چون عنصر تکرار، به ماندگاری اندیشه های دینی در ذهن مخاطب کمک شایانی کرده است.
Poetry is one of the lasting effects of life, which has direct and inseparable emotions, emotions and human beings. This lasting work, if it serves the expression of the moral wisdom, the preservation of religious values, and the safeguarding of Islamic teachings, will bring many spiritual demands to mankind and lead the society to the path of guidance because the poem with this The language is pure and there is a sense of purity and sincerity, inner sense, perfection, and beauty. The authors of this research, which are descriptive-analytic, have been devoted to the study of pure Islamic thoughts and religious truths and experiences in Sudanese Muslim poet al-Tayib al-Samsani's works. The findings of the research show that the poet, through the use of Quranic images and concepts and various literary techniques, such as the element of repetition, has contributed to the survival of religious thoughts in the mind of the audience.
1. السمانی، عبدالمحمود، 2005م، دیوان المعصرات، ط1، سودان.
2. الشبیب، غازی، بی تا، فن المدیح النبوی فی العصر المملوکی، ط1، المکتبه العصریه، بیروت.
3. الزّیات، احمد حسن، 1978م، تاریخ الادب العربی، دارالثّقافه، ط28، بیروت.
4. خضیر الکبیسی، عمران، بی تا، لغه الشعر العربی المعاصر، ط1، الکویت.
5. شفیعی کدکنی، محمد رضا، (1381) رستاخیز کلمات، انتشارات سخن، تهران.
6. انوار، سید امیر محمود،1384، ولایت محبّت ساز ولی باده ی عشق انداز، مجله علمی پژوهشی انجمن ایرانی زبان و ادبیات عربی، شماره ی 2، دانشکده ی ادبیات دانشگاه تربیت مدرس،تهران.
7. صدری، جعفر،1394،کعبه و مدینه النبی در شعر عربی معاصر،پایان نامه دکتری،علوم تحقیقات تهران.
8. عرفان، حسن، 1388، ترجمه و شرح جواهر البلاغه، جلد2، چاپ دهم، قم.
9. علوی مقدم، محمد، 1372، در قلمرو بلاغت، جلد 1، نشر آستان قدس رضوی، مشهد.
10. کلینی، محمد بن یعقوب، 1407،الکافی،جلد1،دار الکتب الاسلامیه،تهران.
11. گرکانی،محمد حسین،(1377)، ابدع البدایع، به اهتمام حسین جعفری، چاپ سهند، تبریز.