مولفه های اخلاقی در اقتدار قضایی با محوریت حقوق ایران
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیعلی اعتمادی 1 , باقر شاملو 2 * , امان اله علیمرادی 3 , سید مهدی احمدی موسوی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
2 - شهید بهشتی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
4 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رفسنجان
کلید واژه: اقتدار, اخلاق, مکارم اخلاقی, رذایل اخلاقی, ملکات نفسانی, تزکیه و تهذیب نفس,
چکیده مقاله :
اقتدار قضایی موثرترین قدرتی است که با اجرای قانون و ایجاد اعتماد در مردم آزادی، امنیت و آسایش آنها را فراهم می کند. در هر برهه که اقتدار قضایی پر رنگ بوده، به حکومت شکوه و به جامعه و ملت امنیت و آرامش هدیه کرده است. یکی از بسترهای نقش آفرین و تاثیر گذار در تقویت اقتدار قضایی، که مقداری هم در جامعه مغفول مانده است، مکارم اخلاقی در آحاد ملت است. زیرا که ملکات نفسانی انسان و تزکیه و تهذیب نفس در پرتو اخلاق شکل می گیرد. با کمی تعمق در می یابیم که قانون و اخلاق پیوند ناگسستنی و تنگاتنگ دارند از این رو کانت برجسته دانشمند اخلاقی بعد از رنسانس در اروپا در دستور اخلاقی خود به مردم می گوید: "به گونه ای رفتار کنید که منش کار شما مبنای قانون گذاری جهانی باشد."در اعتبار اخلاق همین کافی که یکی از شعارهای محوری پیامبر اسلام (ع) این بوده که: "تنها برای تکمیل فضایل اخلاقی بر انگیخته شده ام." اگر فضایل اخلاقی در مردم تقویت شود آنچه در جامعه شاهد خواهیم بود شجاعت، امانتداری، رافت، مهربانی، خوش خلفی، صبر، وفای به عهد و ... است. اینها و سایر صفات اخلاقی حسنه نقش ارزنده در اقتدار قضایی بازی خواهند کرد زیرا یکی از عوامل ارتکاب جرم که نهایتا به اقتدار قضایی پیوند می خورد رذایل اخلاقی است از قبیل زورگویی، دروغگویی، خیانت، طمع و ظلم.
Judicial authority is the most effective power that ensures the security and comfort of the people by enforcing the law and trust-building among people. In any stage, judicial authority has given the glory to a government and peace and security to its community and nation and One of the most important and influential areas in strengthening judicial authority, which has remained somewhat Neglected in a community, is the moral standards of the nation, because the human qualities and cultivation and self-perfection of the soul are shaped in the light of morality, With some thoughtfulness, we find that law and ethics are inextricably linked, therefore, Kant, a prominent moral scientist after the Renaissance in Europe, tells people in his moral command:"Behave in a manner that your character is as the basis for global legislation." On the ethics, one of the main slogans of the Prophet Mohammad (pbuh) was:"I have been designated as a prophet to perfect the moral standards." If ethical virtues were strengthened in the society people, what we will witness in our society, include of courage, trust, ruth, kindness, good posture, patience, devotion, honesty in the deal, and so on.These and other good ethical traits play an important role in judicial authority, because one of the causes of crime, which ultimately ties to judicial authority, is ethical vices such as bullying, lying, betrayal, greed and oppression
آملی جوادی، عدباله، حقوق خانواده، مرکز نشر اسرا، چاپ اول، 1393.
به کوشش علی اکبر سعیدی سیرجانی، وقایع اتفاقیه، ، تهران، نوین، چاپ دوم، 1362.
خادم الذاکرین، اکبر، اخلاق اسلامی در نهج البلاغه، انتشارات نسل جوان، چاپ پنجم، 1395
راوندی، مرتضی، تاریخ اجتماعی ایران، موسسه انتشارات نگاه، جلد اول، چاپ پنجم، 1384.
زرینی، حسین، هژبریان حسین، تاریخ معاصر دستگاه قضایی ایران و تحولات آن، معاونت حقوقی و توسعه قضایی قوه قضائیه، چاپ روزنامه رسمی، چاپ اول، 1388.
شبر، عبداله، اخلاق، ترجمه صادق حسن زاده و حسین حسن زاده، انتشارات آبانه، چاپ اول، 1394.
عالم، عبدالرحمن، بنیادهای علم سیاست، نشر نی، چاپ اول، 1395.
محفوظی، عباس، اخلاق اسلامی، چاپ دوم، 1390.
ویل دورانت، عصر ایمان، بخش دوم، ترجمه ابوالقاسم طاهری، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ چهارم، 1373.