بررسی نظر خانم راث رودد درمورد حجاب به عنوان یک وظیفه اخلاقی همسران پیامبر (ص)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
کلید واژه: دایرةالمعارف قرآن, احزاب/53, حجاب. همسران پیامبر (ص) ,
چکیده مقاله :
دایرة المعارفها منبعی برای کسب اطلاعات درباره موضوعات مختلف هستند و مراجعه به آنها ضروری است. از سوی دیگر موضوع زن و حقوق او، از جمله موضوعات مهمی است که در قرن حاضر بسیاری به آن توجه کرده اند و در مواضع مختلف بدان پرداختهاند؛ از آن جمله مطلبی است که در مدخل "زنان و قرآن" “woman and the Quran” در دایرة المعارف قرآن “Encyclopedia of Quran” نوشته شده است. اما به نظر میرسد خانم راث رودد نویسنده این مدخل محققانه و بیطرفانه به این موضوع نپرداخته است. نویسنده یاد شده با مطرح کردن حکم آیه 53 از سوره احزاب یعنی ارتباط با همسران پیامبر(ص) از پشت پرده و حجاب مدعی شده است که حکم اخلاقی رعایت حجاب در ابتدا مخصوص همسران پیامبر(ص) بود اما مسلمانان آن را به زنان دیگر تسری دادند. در حالی که منظور از "حجاب" در این آیه معنای لغوی آن، یعنی پرده و ستر است و نه معنای اصطلاحی آن که همان نوع پوششی است که ما امروزه آن را به عنوان حجاب میشناسیم. به این ترتیب خداوند به مسلمانان دستور میدهد تا با زنان پیامبر (ص) از پشت پرده و ستر ارتباط برقرار کنند. بنابراین به نظر میرسد نویسنده بین معنای لغوی و اصطلاحی خلط نموده است. از سوی دیگر با توجه به فضای نزول آیه این مهم به دست می آید که این حکم ( ارتباط از پشت پرده ) تنها مخصوص همسران پیامبر (ص) است و مخاطب این آیه تنها ایشان هستند نه زنان مسلمان دیگر. گرچه وجوب رعایت حجاب که یکی از مصادیق آموزه های اخلاقی دین اسلام است متوجه همه زنان می باشد و از آیات دیگر قرآن به دست می آید.
encyclopedia is primary and important source to get information about various topics. Women studies, as well, has been considered as an important issues which has an article in encyclopedia. In article of “women and the Qur’an” from the encyclopedia of Qur’an, Ruth Roded discussed subjects about Women’s rights in the Qur’an. Yet it seems she did not perform this topic academically and fair. Authors mentioned Introducing the verse 53 of Surah “Ahzab” means The relationship with prophet’s wives from behind a veil, Claims covering was For the wives of the Prophet Specially at first but Muslims Have expanded it to other women. While Purpose of “hijab” in this verse is literal meaning means veil and curtains, not The meaning of the term Type of Coverage that We know it today as “hijab”. So God instructs Muslims to Communicate the women of the Prophet from behind the curtain and setter and The sentence is For the wives of the Prophet Specially. Although the necessity of hijab See all Muslim women , But other verses come.
قرآن کریم، ترجمه محمد باقر موسوی همدانی، (1374)، دفتر انتشارات اسلامی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
آلوسی، محمود، (1415ق)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم، بیروت: دارالکتب العلمیه.
ابن جزی غرناطی، محمدبن احمد، (1416ق)، کتاب التسهیل لعلوم التنزیل، بیروت: شرکت دارالارقم بن ابی الارقم.
ابن عاشور، محمدبن طاهر، (بیتا)، التحریر و التنویر، بیجا.
ابن فارس، احمد، (1402ق)، مقاییس اللغة، بیروت، لبنان، انتشارات دارالکتب میمه.
اصفهانی، راغب، (1362)، مفردات فی غریب القرآن، انتشار کتابفروشی مرتضوی.
ثعلبی نیشابوری، ابواسحاق احمد بن ابراهیم، (142ق)، الکشف و البیان فی تفسیر القرآن، بیروت: داراحیاء التراث العربی.
جلالی کندری، (1383)، زن مسلمان، پرده نشینی یا حضور اجتماعی، تهران: ناشر دانشگاه الزهرا.
حسینی شاه عبدالعظیمی، (1364-63)، حسین بن احمد، تفسیر اثنی عشری، تهران: انتشارات میقات.
حسینی شیرازی، محمد، (1424ق)، تقریب القرآن الی الاذهان، بیروت: دارالعلوم.
دروزه، محمدعزت، (1383ق)، التفسیر الحدیث، قاهره: داراحیاء الکتب العربیه.
سیوطی، جلال الدین، (1404ق)، الدر المنثور فی تفسیر المأثور، قم: کتابخانه آیت ا.. مرعشی نجفی.
شمس الدین، محمدمهدی، (2001م)، مسائل الحرجة فی فقه المرأة، بیروت : مؤسسه المنار.
شیخ مفید،محمدبن محمد، (بیتا)، احکام النساء، محقق مهدی نجفی، قم: کنگره جهانی هزاره شیخ.
طباطبایی، محمد حسین، (1417ق)، المیزان فی تفسیر القرآن، قم: دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم.
طبرسی، فضل بن حسن، (1372)، (1412ق)، مجمع البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات ناصر خسرو، تفسیر جوامع الجامع، تهران: انتشارات و چاپ دانشگاه تهران.
طبری، ابوجعفر محمد بن جریر، ، (1420ق)، جامع البیان عن تأویل آی القرآن (تفسیر طبری)، بیروت.لبنان : دارالکتب العلمیه.
طوسی، محمد بن حسن، (بیتا)، التبیان فی تفسیر القرآن، بیروت: داراحیاءالتراث العربی.
طیب، عبدالحسین، (1366)، اطیب البیان فی تفسیر القرآن، تهران: انتشارات اسلام.
فاضل لنکرانی، محمد، (1408ق)، کتاب الصلاة،تفصیل الشریعة فی شرح تحریر الوسیلة، قم: المؤلف الطبعة الاولی.
فراهیدی، خلیل بن احمد، (1410ق)، کتاب العین، قم: هجرت.
فضل الله، محمد حسین، (1405ق)، من وحی القرآن، بیروت، دارالزهرا.
قرشی، علی اکبر، (1366)، تفسیر احسن الحدیث، تهران: واحد تحقیقات اسلامی بنیاد بعثت.
قمی، علی بن ابراهیم، (1367)، تفسیر قمی، قم: دارالکتاب.
کاشانی، فتح الله، (1336)، منهج الصادقین فی الزام المخالفین، تهران: کتابفروشی اسلامیه.
..........، (1423ق)، زبدة التفاسیر، قم: بنیاد معارف اسلامی.
مجلسی، محمد باقر، (1403ق)، بحار الانوار الجامعة لدُرر اخبار الائمة الاطهار، الطبعة الثانیة المصححة، بیروت : مؤسسة الوفاء.
محقق داماد، محمد، (1416ق)، کتاب الصلاة، قم: جامعة المدرسین، الطبعة الثانیة.
مدرسی، محمدتقی، (1419ق)، من هدی القرآن، تهران، دارالمحبی الحسین.
مصطفوی، حسن، (1320)، التحقیق فی کلمات القرآن الکریم، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب تهران.
معرفت، محمد هادی، (1380)، علوم قرآنی، قم: موسسه فرهنگی تمهید.
مغنیه، محمد جواد، (بیتا)، التفسیر المبین، قم: نشر بنیاد بعثت.
مکارم شیرازی، ناصر، (1422ق)، الامثل فی تفسیر کتاب الله المنزل، قم: مدرسه امام علی بن ابیطالب.
http://huji.academia.edu/RuthRoded.