The Place of Housing Architecture in Islamic and Modern Lifestyle
Subject Areas : Ethics and Islamic EducationReza Ghadrdan Gharamaleki 1 * , Farzin HaghParast 2 , parisa hashempour 3
1 - Tabriz Islamic Art University
2 -
3 -
Keywords: Ethics in architecture, Islamic lifestyle, modern lifestyle, Iranian house, housing architecture.,
Abstract :
As a container for human life, housing has a close relationship with ethics and lifestyle; The provision of many material and spiritual needs, lifestyle orientation and moral characteristics takes place at home. In the traditional houses, the place of architecture in the lifestyle was paid attention to by religious knowledge and architecture, and the architecture of the house represented the lifestyle and moral values of the Islamic society. Today, due to the invasion of the western lifestyle, the need to discuss how to use Islamic anthropology in the objective components of life, including lifestyle and architecture, is felt more than ever. In this article, after reviewing the concepts, two different views on the role of housing architecture in religious and modern lifestyles have been defined. Then, by comparative comparison between four cases of Qajar and Pahlavi period houses, these two views have been examined objectively and as evidence. With the arrival of the modern lifestyle in Iran, Islamic architecture and moral values in housing began to decline and gave way to modern and secular architecture, and other moral values that were effective in the Islamic lifestyle and architecture of traditional houses were not considered. The architecture of the house in the Pahlavi period was influenced by the modern lifestyle and the spaces of the house were formed not based on moral values, but based on financial facilities and consumerism; While the spaces of the traditional house were designed based on the components of the Islamic lifestyle, including ethics, and facilitated a religious life for the residents.
ابراهیمآبادی، حسین (1392)، رویکردی میانرشتهای به سبک زندگی با نگاهی به جامعه ایران، فصلنامه مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، دوره پنجم، شماره4 پاییز، صص 33-53.
الهیزاده، محمدحسن و راضیه سیروس (1393)، الگوی مسکن بر پایه سبک زندگی اسلامی، سبک زندگی دینی، سال اول، پیششماره 1.
اینگلهارت، رونالد (1382)، تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر، تهران: کویر.
بنت، اندی (1386) فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه: حسن چاوشیان و لیلا جوافشانی، تهران: اختران.
بهزاد، محمد و همکاران (1401)، چگونگی ترابط عرفان و سیاست در سبک زندگی قرآنی و سبک زندگی مدرن، انسانپژوهی دینی، سال نوزدهم، شماره 47، صص 223-243.
بهشتی، سید محمد (1395)، یادداشت فنی: خانه از آغاز پهلوی اول تا دهه چهل شمسی، مطالعات معماری ایران، شماره 10، پاییز و زمستان، صص 243-229.
جانیپور، بهروز (1379)، سیر تحول معماری مسکن تهران در دوران پهلوی، پایاننامه دکتری رشته معماری، استاد راهنما دکتر سید امیر منصوری، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران.
جوادی آملی، عبدالله (1391)، مفاتیحالحیاه، قم: اسرا.
جوادی آملی، عبدالله (2006)، حق و تکلیف در اسلام، قم: اسرا.
حجتی، سید محمدباقر (1360)، روانشناسی از دیدگاه غزالی و دانشمندان اسلامی، تهران: فرهنگ اسلامی.
خواجه¬نوری، بیژن و دیگران (۱۳۹۰)، سبک زندگی و مدیریت بدن، جامعه¬شناسی زنان، سال دوم، شماره ۴، صفحه ۲۱-۴۷.
زیمل، گئورگ (1372)، کلانشهر و حیات ذهنی، ترجمه یوسف اباذري، نامه علوم اجتماعی، شماره .3
شولتز، ک. ن (2005)، مفهوم سکونت به سوی معماری تمثیلی. ترجمه محمود یاراحمدی، تهران: آگه.
عجمین، محمد و ابوالقاسم بشیری و رحیم نارویی نصرتی (1396)، ارتباط معنا و سبک زندگی در گستره قرآن کریم و نقد دیدگاه ویکتور فرانکل، پژوهشنامه اسلامی زنان و خانواده، سال پنجم، شماره نهم، صص 29-9.
فرامرز قراملکی، احد (1390)، درآمدی بر اخلاق حرفه ای، تهران: سرآمد.
فروم، اریک (1370)، انسان برای خویشتن، ترجمه اکبر تبریزی، تهران: بهجت.
فیست، جس و گرگوری فیست (1395)، نظریه¬های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر روان.
کاویانی، محمد (1388)، طرح نظریه سبک زندگی بر اساس دیدگاه اسلام و ساخت آزمون سبک زندگی اسلامی بررسی ویژگیهای روانسنجی آن، پایاننامه دکتری، اصفهان: دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه اصفهان.
کاویانی، محمد (۱۳۹۰)، کمی¬سازی و سنجش سبک زندگی اسلامی، روان¬شناسی دین، سال چهارم، شماره ۲، صفحه ۲۷-۴۱.
کمال مهریزی، مژگان و همکاران (1401)، تحلیل شخصیت بلبل در منظومه هنرستان عالی مرغان ریاضی یزدی بر اساس نظریه عشق اریک فروم، مطالعات زبان و ادبیات غنایی، سال دوازدهم، شماره 43، صص 96-82.
گیدنز، آنتونی (۱۳۸۵)، تجدد و تشخص (جامعه و هویت شخصی در عصر جدید)، ترجمه ناصر موفقیان، تهران: نشر نی.
گیدنز، آنتونی (۱۳۸۸)، جامعه¬شناسی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی.
مصباح یزدی، محمدتقی، 1391، فلسفه اخلاق، تهران: چاپ و نشر بین الملل.
معتقدی، فاطمه و همکاران (1400)، تأثیر تفاوتهای کالبدی خانه سنتی و خانه شرکتی آبادان بر سبک زندگی ساکنان، هویت شهر، شماره 48، صص 92-79.
مکارم شیرازی، ناصر (1374)، تفسیر نمونه. تهران: دارالکتب الاسلامیه.
مهدوی، شیرین (1392)، نگاهى به زندگى روزمره مردم ايران در اواخر عصر قاجار، ترجمه حسین احمدزاده نودیجه، پیام بهارستان، شماره 19، بهار، 132-114.
مهدیزاده، حمید (1397)، بازتبیین سبک زندگی در گستره روانشناسی جامعه¬شناسی و اسلام، تحقیقات بنیادین علوم انسانی، شماره پیاپی 13، صص 124-91.
وبلن، تورستین (1383)، نظریه طبقه مرفه، ترجمه فرهنگ ارشاد، نشر نی.
ونتلینگ، جیمز (2013)، طراحی مسکن بر پایه سبک زندگی، ترجمه حبیب قاسمی، مشهد: کتابکده کسری.
ﻳﻮﻧﮓ، ﻛﺎرل ﮔﻮﺳﺘﺎو (1395)، اﻧﺴﺎن و ﺳﻤﺒﻮلﻫﺎﻳﺶ، ﺗﺮﺟﻤﻪ ﻣﺤﻤﻮد ﺳﻠﻄﺎﻧﻴﻪ، ﺗﻬﺮان: دﻳﺒﺎ.
Adler, A, (1956), the Individual Psychology of Alfred Adler, New York: Basic Books Inc.
Bourdieu P. Practical Reason: on the theory of action. California: Stanford University press;1998.
Clark, David (2003), the consumer society and postmodern city, Routledge.
Giddens A. Modernity and Self Identity: Self and Society in the Late Modern Age. California: Stanford University Press;1995.
Richman, joseph (2001), Humor and Creative Life Styles, AMERICAN JOURNAL OF PSYCHOTHERAPY, Vol. 55, No. 3, pp 420-428.
Schulz C N. The Concept of Dwelling: on the way to figurative architecture. New York: Electa;1984.
Westin A. Privacy and freedom. New York: Ballantine;1970