انسان متعالی در نظر مولانا و روانشناسان کمال (با تأکید بر دفتر اول مثنوی)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، دانشگاه پیام نور
کلید واژه: آگاهی از جهان, تحقّق خود, روانشناسان کمال, شخصیت سالم, مثنوی مولانا,
چکیده مقاله :
مولانا در مثنوی از انسان متعالی و ویژگیهای او چنان سخن گفته است که مورد توجه روانشناسان کمال است. او با تأکید بر ارزشهای وجودی انسان و بیان ویژگیهای شخصیت سالم و توجه به انسانهای کمال یافته تلاش میکند که راههای تعالی و کمال انسان را به دیگران آموزش بدهد. کار، روش توصیفی_تحلیلی بر پایه ی مطالعات کتابخانه ای است. مولف در حین اجرای پژوهش تمام موارد اخلاقی را رعایت کرده است. مولف مقاله تضاد منافعی گزارش نکرده است. نگارنده با تأکید بر آموزههای مولانا در دفتر اول مثنوی قصد دارد اهداف مولانا برای زندگی انسان را بیان کند و راهکارهای او را برای تکامل انسان بررسی کند. یافتهها: مولانا علاوه بر ذکر آرمانهای اخلاقی، گام به گام انسان را به سوی این آرمانها هدایت میکند. او با آگاهی از خود و آگاهی از جهان، خواستار تحقّق خود است. او به درستی میداند که کیست و از توانایی خود به خوبی آگاه است و شخصیت خود را گسترش داده است و با رفتار خویش به یاری دیگران میشتابد. راهحلهای روانشناسان کمال و مولانا با وجود کاربردی بودن، ثابت و منجمد نیست. مولانا تلاش میکند به انسان چگونگی انتخاب درست را بیاموزد تا در شرایط مختلف با عشق و امیدواری و صبوری راه درست زیستن را انتخاب کند و با آرامش راه سعادت و تعالی را طی کند.
Through the Masnavi, Mawlana has spoken about transcendental human and his traits, such it was attracted perfectionism psychologists. With focus on human existential values and explaining standard personality characteristics and considering to ideal human, Mawlana attempts to teach the others, ways of scendancy and perfection of human. The method of this article, is a descriptive-analytical method based on library studies. The author has observed all the ethical issues during the research. The author of this article did not report a conflict of interest. In this article I want to explain Mawlana’s purposes for human life with emphasizing on his doctrine in the Masnavi first volume, and analyzing his techniques for human evolution. Mawlana besides entioning the ethical ideals, lead the human to these ideals gradually. With the wisdom of self and the awareness of the universe, Mawlana’s wish is realization of himself. He truly knows himself and his potential and he had extended his personality so his manner is an example to the other people. The solutions of perfectionism psychologists and Mawlana are practical, although they are not fixed and freeze. Mawlana tries to instruct human how to choose the right way, in order to choose the right method of living in different situations and to walk gently in the way of bliss and excellence by love, hope and patient.
Duane P. Schultz. Ravanshenasi kamaal. Olguhaaye shakhsiate salem. Translated by: Giti Khoshdel. 2009.
Duane P. Schultz. Ravanshenasi kamaal. Olguhaaye shakhsiate salem. Translated by: Giti Khoshdel. 2010.
T Aghdaii. Ravanshenasi kamaal dar masnaavi. 2014.
T Aghdaii. Ravanshenasi kamaal dar masnaavi. 2013.
Duane P. Schultz. Ravanshenasi kamaal. Olguhaaye shakhsiate salem. Translated by: Giti Khoshdel. 2010.
A Zarrinkoob. Pelle pelle ta molaghate khoda. 1995.
A Zarrinkoob. Bahr dar kuzeh. 1994.
Duane P. Schultz. Ravanshenasi kamaal. Olguhaaye shakhsiate salem. Translated by: Giti Khoshdel. 2009.
Duane P. Schultz. Ravanshenasi kamaal. Olguhaaye shakhsiate salem. Translated by: Giti Khoshdel. 2011.
K. Zamaani. Sharhe Jamee masnaavi maanaavi. 2002.
Duane P. Schultz. Ravanshenasi kamaal. Olguhaaye shakhsiate salem. Translated by: Giti Khoshdel. 2010.
The Holy Quran. verse 70. Translated by: Ayatollah Al-ozma Naser Makarem Shirazi. Qom; 2010.
Pol. Noya. Tafsire Qurani va zabaane erfani. Translated by: Esmaiil Saadat. 2004.
A Zarrinkoob. Serre ney. 1993.
Duane P. Schultz. Ravanshenasi kamaal. Olguhaaye shakhsiate salem. Translated by: Giti Khoshdel. 2011