نقش بحران اخلاقی (اجتماعی) در بحران فروش در صنعت بانکداری ایران
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیرزیتا شهباز کشوری 1 , رضا صالح زاده 2 * , امیر خانلری 3
1 - دانشجوی دکتری مدیریت بحران، گروه مدیریت، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
3 - دانشیار، گروه مدیریت بازاریابی و توسعه کسب و کار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: بحران اخلاقی (اجتماعی), مسئولیت اخلاقی, بحران فروش, ریسک بانکی, اخلاق مداری,
چکیده مقاله :
گرچه نظام بانکی کشور متعهد به اجرای اسناد بالادستی است و همواره سعی داشته است مجری منشورهای اخلاقی مدون خود باشد، اما یک پیشنهاد مطلوب برای ترویج مسئولیت اخلاقی در بانکها و نهادینهسازی بیشتر این فرهنگ مفید و موثر در نظام بانکی کشور، آن است که بانک مرکزی با تدوین مجموعهای از کدهای اخلاقی، آنها را جهت اجرا به شبکه بانکی ارائه دهد. تدوین و ابلاغ این کدها و در ادامه نظارت و ارزیابی و رتبهبندی بانکها قادر خواهد بود رقابتی در بین بانکها در انجام فعالیتهای اخلاقمدار جهت کسب رتبههای برتر به وجود آورد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش بحران اخلاقی (اجتماعی) در بحران فروش در صنعت بانکداری ایران است. پژوهش حاضر، از نوع کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. برای شناسایی نقش بحران اخلاقی (اجتماعی) بر بحران فروش بانکی، اقدام به استخراج عوامل شکل دهنده بحران اخلاقی(اجتماعی) که بر روی بحران فروش بانکی موثر هستند پرداختیم. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و از نوع قضاوتی بوده است. در این نمونهگیری هدفمند قضاوتی، قصد ما انتخاب مواردی است که با توجه به هدف پژوهش، اطلاعات زیادی داشته باشند، لذا مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 15 نفر از جامعه بانکداری (مدیران تحقیق و توسعه و مدیران بانکداری شرکتی بانکهای تجاری خصوصی) انجام شده است. برای بررسی حجم نمونه کیفی از روش نمونهگیری نظری تا مرحله اشباع دادهها استفاده نمودیم. عوامل شکل دهنده بحران اخلاقی(اجتماعی) که بر روی بحران فروش بانکی موثر هستند، در قالب در قالب ۲ تم اصلی، ۲ تم فرعی و 21 مفهوم استخراج شدند. یافتهها نشان داد که مولفههای تاثیرگذار بحران اخلاقی (اجتماعی) که منجر به بحران فروش بانکی می شوند عبارتند از: عوامل اجتماعی و محرک های داخلی (اخلاقی). نتایج نشان داد عواملی اجتماعی مانند تغییر انتظارات و تغییر نگرش سرمایهگذاران و مشتریان ، نرخ بالای بیکاری و کاهش سرمایه اجتماعی بانکها (عدم اعتماد به بانک ها بخاطر عدم توجه به مسایل مورد اهمیت مردم (اقتصادی و سیاسی و ..) بعلاوه عوامل اخلاقی از جمله فساد داخلی بانکی در میان کارکنان در ارتباط با مشتریان، ارتباط نامناسب با مشتریان و عدم رضایتمندی مشتریان از خدمات بانکی ، رفتار غیر اخلاقی و صرفا منطبق با منطق اقتصادی و عدم وامدهی مبتنی بر اعتماد در نهایت بیشترین فراوانی در تشدید بحران فروش بانکی دارند.
Although the country's banking system is committed to the implementation of upstream documents and has always tried to implement its coded ethical charters, a favorable proposal to promote ethical responsibility in banks and further institutionalize this useful and effective culture in the country's banking system is that the central bank By compiling a set of ethical codes, present them to the banking network for implementation. Compilation and notification of these codes and in the continuation of monitoring and evaluation and rating of banks will be able to create competition among banks in conducting ethical activities to obtain top ratings. Therefore, the aim of this research is to investigate the role of moral (social) crisis in the sales crisis in Iran's banking industry. The current research is of a qualitative type using thematic analysis method. In order to identify the role of moral (social) crisis on the banking sales crisis, we tried to extract the factors that form the moral (social) crisis that are effective on the banking sales crisis. The sampling method was purposeful and judgmental. In this judgmental purposeful sampling, our intention is to select cases that have a lot of information according to the purpose of the research, so semi-structured interviews were conducted with 15 people from the banking community (R&D managers and corporate banking managers of private commercial banks). . To check the qualitative sample size, we used the theoretical sampling method until the data saturation stage. The factors shaping the moral (social) crisis that are effective on the bank sales crisis were extracted in the form of 2 main themes, 2 sub-themes and 21 concepts. The findings showed that the influential components of the moral (social) crisis that lead to the bank sales crisis are: social factors and internal (moral) drivers. The results showed social factors such as changing expectations and changing attitudes of investors and customers, high unemployment rate and decreasing social capital of banks (lack of trust in banks due to lack of attention to issues important to people (economic and political, etc.)) in addition to moral factors such as Internal banking corruption among employees in relation to customers, improper communication with customers and customers' dissatisfaction with banking services, unethical behavior that is only in line with economic logic, and lack of lending based on trust are the most frequent factors in the aggravation of the banking sales crisis.
تقی نتاج غلامحسن، نجف پور کردی حمیدرضا، بحری ثالث جمال، (1391)، "هنجارهای یک نظام مالی اخلاقی و شرایط نیل به نظام مالی ایده آل در حوزه بانکداری"، بیست و سومین همایش بانکداری اسلامی، ص278-309
شهنازی، روح اله، & پناهی، مجتبی. (1396). سنجش میزان اخلاقی بودن بانکداری در ایران؛ مطالعه موردی بانکهای ایران، شعب شیراز. نشریه علمی «تحقیقات مالی اسلامی»، 6(2)، 67-100. doi: 10. 30497/ifr. 2017. 1999
عیوضلو، حسین و وهاب قلیچ (1393)، بانکداری اخلاقی با رویکرد اسلامی: ضوابط اخلاقی و تدابیر ساختاری، تهران: پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی ج. ا. ا.
غلامیان، مرتضی، حکیم پور، حسین، محمود زاده، مهدی، کفاش پور، آذر، کفاش پور، & آذر. (1402). تاثیر امنیت اخلاقی و حر یم خصو صی در توسعه خدمات آ ینده بانک کشاورزی. اخلاق در علوم و فناوری، 15.
کلانتری، اسماعیل، & بسیجه، ایدا. (1400). سنجش مؤلفههای اخلاق حرفهای در بانکداری از دیدگاه کارکنان بانک در شیراز. فصلنامه مطالعاتی در مدیریت بانکی و بانکداری اسلامی، 7(پاییز و زمستان)، 109-122. doi: 10. 22034/jifb. 2022. 304675. 1294
گلشن پوراطاقوری منصور، رضوانی چمن زمین موسی، حضرتی مرتضی. الگوی بهینهسازی آموزش بانکداری اخلاقی. اخلاق در علوم و فناوری. ۱۴۰۲؛ ۱۸ (۰): ۱۵۶-۱۶۳
مشیری، سعید، نادعلی، محمد، (1392)، شناسایی عوامل موثر در بروز بحران بانکی در اقتصاد ایران، پژوهشنامه اقتصادی، دروه 13، شماره 48، از صفحه 1 تا 27
وطندوست، تورج، نمامیان، فرشید، & قبادی لموکی، تحفه. (1399). اصول اخلاق بازاریابی و استراتژی خدمات اینترنت بانک براساس ارزش ادراک شده مشتریان. ماهنامه جامعهشناسی سیاسی ایران، 3(4)، 517-529. doi: 10. 30510/psi. 2021. 303748. 227
Azevedo، A. R. S.، & Ferreira، F. A. (2019). Analyzing the dynamics behind ethical banking practices using fuzzy cognitive mapping. Operational Research، 19، 679-700.
Kevin Dowd.2009. Moral Hazard and the Financial Crisis. Cato Journal, Vol. 29, No. 1
Climent، F. (2018). Ethical versus conventional banking: A case study. Sustainability، 10(7)، 2152.
De Clerck، F. (2009). Ethical banking. In Ethical Prospects: Economy، society، and environment (pp. 209-227). Dordrecht: Springer Netherlands.
Khan، T.، & Mohomed، A. B. R. N. (2017). Ethical banking and islamic banking: a comparison of Triodos Bank and Islami Bank Bangladesh Limited. Islamic Economic Studies، 130(5377)، 1-45.
Liu، J. (2023). Ethical Banking. In Encyclopedia of Sustainable Management (pp. 1514-1516). Cham: Springer International Publishing.
San-Jose، L.، Retolaza، J. L.، & Gutierrez-Goiria، J. (2009). Ethical banks: an Alternative in the Financial Crisis. Available at SSRN 1416757.
Thongsri, N. and Tripak, O. (2023), "Does social banking matter in times of crisis? Evidence from the COVID-19 pandemic: a combined SEM-neural network approach", International Journal of Social Economics, Vol. ahead-of-print No
389 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 404 - 389
نقش بحران اخلاقی (اجتماعی)
در بحران فروش در صنعت بانکداری ایران
رزیتا شهباز کشوری 1
رضا صالح زاده 2
امیر خانلری 3
چکیده
گرچه نظام بانکی کشور متعهد به اجرای اسناد بالادستی است و همواره سعی داشته است مجری منشورهای اخلاقی مدون خود باشد، اما یک پیشنهاد مطلوب برای ترویج مسئولیت اخلاقی در بانکها و نهادینهسازی بیشتر این فرهنگ مفید و موثر در نظام بانکی کشور، آن است که بانک مرکزی با تدوین مجموعهای از کدهای اخلاقی، آنها را جهت اجرا به شبکه بانکی ارائه دهد. تدوین و ابلاغ این کدها و در ادامه نظارت و ارزیابی و رتبهبندی بانکها قادر خواهد بود رقابتی در بین بانکها در انجام فعالیتهای اخلاقمدار جهت کسب رتبههای برتر به وجود آورد. از این رو هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش بحران اخلاقی (اجتماعی) در بحران فروش در صنعت بانکداری ایران است. پژوهش حاضر، از نوع کیفی و با استفاده از روش تحلیل مضمون صورت گرفته است. برای شناسایی نقش بحران اخلاقی (اجتماعی) بر بحران فروش بانکی، اقدام به استخراج عوامل شکل دهنده بحران اخلاقی(اجتماعی) که بر روی بحران فروش بانکی موثر هستند پرداختیم. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و از نوع قضاوتی بوده است. در این نمونهگیری هدفمند قضاوتی، قصد ما انتخاب مواردی است که با توجه به هدف پژوهش، اطلاعات زیادی داشته باشند، لذا مصاحبههای نیمه ساختار یافته با 15 نفر از جامعه بانکداری (مدیران تحقیق و توسعه و مدیران بانکداری شرکتی بانکهای تجاری خصوصی) انجام شده است. برای بررسی حجم نمونه کیفی از روش نمونهگیری نظری تا مرحله اشباع دادهها استفاده نمودیم. عوامل شکل دهنده بحران اخلاقی(اجتماعی) که بر روی بحران فروش بانکی موثر هستند، در قالب در قالب ۲ تم اصلی، ۲ تم فرعی و 21 مفهوم استخراج شدند. یافتهها نشان داد که مولفههای تاثیرگذار بحران اخلاقی (اجتماعی) که منجر به بحران فروش بانکی می شوند عبارتند از: عوامل اجتماعی و محرک های داخلی (اخلاقی). نتایج نشان داد عواملی اجتماعی مانند تغییر انتظارات و تغییر نگرش سرمایهگذاران و مشتریان ، نرخ بالای بیکاری و کاهش سرمایه اجتماعی بانکها (عدم اعتماد به بانک ها بخاطر عدم توجه به مسایل مورد اهمیت مردم (اقتصادی و سیاسی و ..) بعلاوه عوامل اخلاقی از جمله فساد داخلی بانکی در میان کارکنان در ارتباط با مشتریان، ارتباط نامناسب با مشتریان و عدم رضایتمندی مشتریان از خدمات بانکی ، رفتار غیر اخلاقی و صرفا منطبق با منطق اقتصادی و عدم وامدهی مبتنی بر اعتماد در نهایت بیشترین فراوانی در تشدید بحران فروش بانکی دارند.
واژگان كليدي
بحران اخلاقی (اجتماعی)، مسئولیت اخلاقی، بحران فروش، ریسک بانکی، اخلاق مداری.
[1] . دانشجوی دکتری مدیریت بحران، گروه مدیریت، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، اصفهان، ایران.
Email: Rozitashahbazkeshvari@gmail.com
[2] . استادیار، گروه مدیریت، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: R.salehzadeh@ase.ui.ac.ir
[3] . دانشیار، گروه مدیریت بازاریابی و توسعه کسب و کار، دانشکدگان مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Email: khanlari@ut.ac.ir
تاریخ دریافت: 8/9/1402 پذیرش نهایی: 5/12/1402