بررسي همسويي ارزشهاي اخلاقي و ارتباطات سازماني (مورد مطالعه : شركت ارتباطات زيرساخت)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - دانگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
2 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
کلید واژه: ارزش هاي اخلاقي, ارتباطات سازماني , تعهد , عدالت , مسئوليت پذيري و مشاركت.,
چکیده مقاله :
هدف اين پژوهش بررسي همسويي ارزش هاي اخلاقي و ارتباطات سازماني است كه مطالعه آن در شركت ارتباطات زيرساخت انجام گرديده است . با توجه به اين كه تا كنون در مورد همسويي ارزش هاي اخلاقي و ارتباطات سازماني تحقيقي صورت نگرفته ، بررسي انجام شده مي تواند همسويي ارزشهاي اخلاقي با ارتباطات سازماني را نمايان سازد. جامعه آماري مديران و كاركنان شركت ارتباطات زيرساخت مي باشد كه با توجه به نمونه آماري 284 نفر به صورت نمونه گيري طبقه اي انتخاب شده اند . روش پژوهش توصيفي پيمايشي مي باشد . گرداوري داده ها از طريق پرسشنامه انجام و از پرسشنامه هاي پژوهشي اعم از پرسشنامه هانت و همكاران (1989) ، سينگاپكدي و همكاران (1996) و مقيمي (1394) استفاده شده است . براي روايي ، ابتدا پرسشنامه در اختيار چند تن از متخصصان و مديران ارشد سازمان قرار گرفت و به تائيد آنها رسيد و جهت پايايي نيز از طريق نرم افزار SPSS با آزمون كرونباخ قابليت اعتماد نشان داده شد . يافته هاي پژوهش نيز نشان داد كه در روابط رسمي حاكم در سازمان تنها مولفه مسئوليت پذيري در ارزشهاي اخلاقي رابطه مستقيم و معني داري را ايجاد و در روابط غير رسمي مولفه هاي تعهد ، عدالت ، مسئوليت پذيري و مشاركت در ارزشهاي اخلاقي رابطه مستقيم و معني داري را ايجاد مي كند و همچنين با تحليل رگرسيون تعيين گرديد كه همسويي ارزشهاي اخلاقي و ارتباطات سازماني در سازمان وجود دارد.
The aim of this study was to evaluate the alignment of moral values and organizational communication that the study was conducted in Telecommunication Infrastructure Company. Since no study has been done on the alignment of moral values and organizational communication ، This study could reveal alignment moral values with organizational communication. Statistical Society is Managers and employees of Telecommunication Infrastructure Company، which according to the sample of 284 people were selected for sampling. The research method is survey. Data were collected through questionnaires and The research questionnaires، including questionnaires Hunt et al (1989)، Syngapkdy et al. (1996) and residents (1394) is used. The validity of the questionnaire was given to a number of specialists and senior managers and reached to confirm them and The Reliability of SPSS software through Cronbach test of reliability was demonstrated. The findings also showed، In the official relations only component in the ethical values of responsibility creates a direct and significant relationship and In informal relations components of commitment، fairness، responsibility and participation in a direct and significant relationship creates moral values and It was determined by regression analysis ، There is a alignment moral values and organizational communication
1. بوئن ، شانون اي ، (2011) ، ايجاد فرهنگ اخلاقي در روابط درون سازماني ، فصلنامه مديريت
2. دعايي ، حبيب اله ، ملك زاده ، غلامرضا ، (1391) بررسي ارتباطات سازماني بر اثربخشي عملكرد مديرات و رضايتمندي كاركنان ، فصلنامه مديريت شماره 1
3. رضائيان ، علي ،( 1380)، مباني سازمان و مديريت ، نشر دانشگاه تهران
4. شرترز ، بروس ئي ، (1389) بررسي و برنامه ريزي زندگي تحصيلي – شغلي ، ترجمه طيبه زندي پور ، تهران ، انتشارات فردوس
5. فرهنگی، علی اکبر؛ بازرگان،عباس؛ طبیبی، سیدجمال الدین؛ ناوری پور، حسن(1389)، ویژگی های اخلاقی و شخصیتی مدیران بیمارستانی در ارتباطات میان فردی سازمانی: یک مطالعه کیفی، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، دوره 4،ص 119-132
6. فريمن ،(1385) ، مديريت ، ترجمه علي پارسائيان و سيدمحمد اعرابي ، نشر چاپ و نشر بازرگاني
7. قراملكي ، احد ، (1393) اخلاق حرفه اي ، نشر مجنون ، قم
8. غضنفري ، احمد ، مرزوعي ، حسين ، (1394) ، «بررسي اثربخشي ارتباطات سازماني در يك سازمان دولتي» ، فصلنامه مديريت فرهنگ سازماني ، شماره 2
9. گل پرور ، محسن ، (1389) ، «فرا انگيزه هاي عدالت سازماني در كاركنان و مديران صنايع و سازمانها ، بررسي برخي ادارات و سازمانهاي شهر اصفهان» ، مجله علوم انساني دانشگاه امام حسين (ع) ، مديريت 5 ، انتشار 1386 ، 34-11
10. لينگ ، داگ و كي يل ، فرد ، (1388) هوش اخلاقي ، ترجمه علي محمد گودرزي ، تهران ، نشر رسا ، چاپ اول 1391
11. وبر ، ماكس ، (1373) اخلاق پروتستان و روح سرمايه داري ، ترجمه عبدالكريم رشيديان ، نشر آموزش انقلاب اسلامي
12. مقيمي ، سيد محمد ، (1394) ، پژوهشنامه مديريت ، نشر سازمان مديريت صنعتي ، تهران
13. Brass، D.J ، Butterfield ، K.D ، & Skaggs ، B.C (2008)، Relationships and unethical behavior: a social network perspective. Academy of management review ، 23(1)، 14-31
14. Dessler، Gary; (2008). Managing now!. Boston New York، Houghton Mifflin Company
15. Dubrin ، Andrew J ، (2004) ، Applying Psychology . Individua/ and Organizational Effectiveness ، NY ، Prentice Hall
16. Clark، A.L.( 2008)، Perceptions and validation of ethics in public schools. Project for the degree of doctor of education. Saint Louis University..
17. Hunt، S.D. & Vitell، S.J (2008). A general theory of marketing ethics . Journal of macromarketing ، 6 ،5-15
18. http//www.eurofedop.org/congress/eurofedopix1998/ethics.html
19. Schauber، A. (2001). "Effecting Extension Organizational Change Toward Cultural Diversity: A Conceptual framework"، Journal of Extension، 39(3)، P.1-7.
20. Singhapakdi، A.; Vitell، S. J.; Rallapalli، K. C. & Kraft K. (2006). "The Perceived Role of Ethics and Social Responsibility: A Scale Development"، Journal of Business Ethics، Vol. 15، 1131–1140.
21. Shefritz. M ، Jay . Rusell.W.E،( 2000)، Introducing public administration . London ، Second
22. Svensson Goran & Wood Greg ، (2013) ، The dynamics of business ethics : a function of time and culture – cases and models ، Management decision ، vol .41 ، no .20 ، pp: 350-361
23. Svensson Goran & Wood Greg ، (2004) ، Codes of ethics best practice in the swedish public sector : a PUBSEC – scal ، The international journal of public sector management ، vol. 17 ، no.2 ، pp:178-195
24. Weber ، J، (2003)، Exploring the relationship between personal values and moral reasoning، Human Relations ، 46 ، pp:435-63
25. Wihrich، Heinz، Koonts، Harold ،( 2003)، Management: A Global perspective، MC Graw-Hill ، Tenth.