شگردهای فرهنگی مخالفان انبیاء در قرآنکریم
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
1 - ٔدانشگاه علوم قرآن و حدیث
کلید واژه: قرآن, شگرد, فرهنگی, مخالفان انبیاء. ,
چکیده مقاله :
قرآنکریم در آیات متعدد، از کوشش فراوان گروههایی خبر میدهد که در همه ادوار تاریخ، با به کاربستن انواع حربههای فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، فیزیکی و نظامی، در برابر پیامبران و پیروان ایشان میایستادند تا مردم را به هرشکل ممکن، از پیوستن به آنها بازدارند. در بین این حربهها، شگردهای اعتقادی و فرهنگی (نظیر جلوگیری از استماع حق، مجادله، استهزاء، افتراء، اغفال تودهها، مظلومنمایی، تشکیک، ایجاد فساد و نابسامانی، تحریف در دین) جایگاه ممتازی داشت؛ زیرا با تخریب زیرساخت اندیشه و باور مردم، آثار جراحات آن بر پیکردین و دینمداران، دردناکتر، مهلکتر و ماندگارتر و درمان آن در صورت امکان، دشوارتر و پرهزینهتر بودهاست. این شگردها در هر عصری به تناسب، در اشکالی نوین به کار گرفته میشوند و در این دوران نیز چنان که شاهدیم، این حربه ها در قالب عناوینی فریبنده و به روز شده نظیر مردم سالاری، پیشرفت، دموکراسی، حقوق بشر و غیره، در جهت اغفال مردم و گریزان کردن ایشان از دین همچنان به کار بسته می شوند.بدینجهت، توجه به آموزههای قرآنی در این مجال، به نحوی که بتوان به روشنی آن را با شرایط روز تطبیق داد، برای مسلمانی که دغدغه حفظ دین و جامعه دینی را دارد، اهمیت بسیاری پیدا میکند؛ تلاشی که این نوشتار در صدد انجام آن بوده است
In many verses of the Holy Quran has been implied to the group's efforts that in all periods of history have tried to prevent people from joining prophets by applying a variety of cultural ,economic ,political ,physical and military techniques.Among these techniques, religious and cultural tricks had a privileged positionbecausetheir marks on the body of religion andbelieversby destruction of their thought and beliefwould be more painful,deadly and more lasting and also its treatment would be more difficult and expensive. These techniques are used in new forms in each era, as we see in this period of time some updated and deceitful tricks such as development, democracy, human rights and etc are currently being used to delude people and deviate them from the religion. Therefore, considering to the teachings of the Quran is significant to Muslim who his concern is to protect religion and religious community, it is a thing which has been presented in this paper.
1- قرآنکریم
2- ابنماجه قزوینی، محمدبن یزید، بیتا، سننابنماجه، ج2، بیجا: دارالفکرللطباعه والنشروالتوزیع، بیچا
3- جزرى، ابناثير، بیتا)، مبارك بن محمد، النهاية في غريب الحديث و الأثر، ج2، قم: مؤسسه مطبوعاتى اسماعيليان، چاول
4- زمخشري، محمود، 1407ق، الكشاف عن حقائقغوامضالتنزيل، ج4، بيروت: دارالكتابالعربي، چسوم
5- شريعتي، علي، بيتا، مذهب عليه مذهب، بيجا: بينا، بيچا
6- طبرسي، ابوعلي فضل بن حسن،1411ق، مجمعالبيان، ج 3و4، بيروت: موسسه الاعلمي المطبوعات، چاول
7- طباطبائي، محمدحسين، 1374، تفسیرالميزان،ج15و19، (سيد محمدباقر موسوي همداني، مترجم)، قم:دفتر انتشارات اسلامي جامعه مدرسين حوزهعلمیه قم، چپنجم
8- طبری، محمدبنجریر، 1387، تاریخطبری(تاريخالأمم والملوك)، (محمدأبوالفضلابراهيم،تحقيق)، بیروت: دارالتراث، طالثانية
9- عروسيحويزي، عبدعلي بن جمعه، 1415ق، تفسيرنورالثقلين، ج3، قم: انتشارات اسماعيليان، چچهارم
10- فضلالله، محمدحسين، 1419ق، تفسیر من وحيالقرآن، ج19، بيروت: دارالملاك للطباعه والنشر، چدوم
11- كاشاني، فتحالله، 1336، تفسيرمنهجالصادقين في الزامالمخالفين، ج5،8، تهران:كتابفروشي محمدحسن، بيچا
12- مطهري، مرتضي، 1377، مجموعه آثار استاد مرتضي مطهري، ج26،25، تهران: نشر صدرا، چهشتم
13- مصباحيزدي، محمدتقي،1388، راه و راهنماشناسي، ج2، قم: انتشارات موسسه آموزشي و پژوهشي امامخميني، چششم
14- مجلسي، محمدباقر،1404ق، بحارالانوار، ج2، بيروت: موسسهالوفاء، بيچا
15- مكارمشيرازي، ناصر،1374، تفسیرنمونه، ج4، تهران: دارالكتبالاسلاميه، چاول
16- واحدی نیشابوری، علیبناحمد،1383،اسبابالنزول،(علیرضاذکاوتی، مترجم)، تهران: نشرني، چاول
17- جوادیآملی، عبدالله، آذر1383، زندگی اجتماعی از نظر قرآن، مجله پاسدار اسلام، (ش276)، www.hawzah.net
18- عالميان، علياکبر،1391، شيوههاي مقابله جريان باطل با جريان حق از منظر قرآن، فصلنامه فرهنگی اجتماعی و سیاسی پويا، نشریه دانشجویی دفتر پژوهشهای فرهنگی، (ش23)
19- دیانتىدردشتى،فاطمه،1379، تهاجمفرهنگی و راههای مقابله با آن از دیدگاه قرآن و حدیث، پایاننامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامى تهران، واحدمرکزى، www.hadith.net