بررسی رابطه بین عوامل اجتماعی فرهنگی در اقتدار استادان دانشگاه پیام نور: مورد مطالعه استان کرمانشاه
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
کلید واژه: اقتدار اجتماعی, عزت نفس, گرایش های دینی, توانایی تدریس, استادان,
چکیده مقاله :
امروزه استادان و مربیان دانشگاهی به مثابه گذشته دارای اقتدار نمی باشند و یا تا حدی این قدرت مشروع برای اکثر آن ها رنگ باخته است. هدف این پژوهش بررسی نقش عوامل اجتماعی و فرهنگی در اقتدار استادان دانشگاه پیام نور استان کرمانشاه است. روش مورد استفاده، توصیفی تحلیلی از نوع پیمایشی بوده و ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه پژوهشگر ساخته است. جامعه آماری استادان دانشگاه پیام نور کرمانشاه هستند که در سال تحصیلی 1390-91 تعداد کل آنها برابر 258 نفر می باشند. با توجه به حجم وسيع جامعه آماري با استفاده از جدول نمونه گیری لين تعداد 258 نفر از آن ها برای مطالعه انتخاب گردیدند که بر اساس نمونه گيري تصادفي طبقه ای انتخاب شدند. در پژوهش حاضر از روش ارزيابي اعتبار صوري پژوهش و اعتبار سازه ای مبتني بر تحليل عاملي استفاده گردید. برای تعیین پایایی گویه های هر متغیر از آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج با استفاده از نرم افزارهای آماری SPSS و Amos مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل نشان می دهد که همبستگی بین میزان توانایی در تدریس برابر 243/0، میزان اعتماد به نفس برابر 375/0، میزان گرایش های دینی برابر 279/0، میزان هویت ملی برابر 074/0- و بین میزان استفاده از رسانه های جمعی و اقتدار استادان برابر 161/0 می باشد. نتایج حاصل از رگرسیون چندگانه نشان می دهد كه مقدارT براي اقتدار سنتی برابر (335/4 T=)، میزان عزت نفس برابر (925/3 T=) و اقتدار کاریزمایی مقدارT برابر (878/3 T=) مي باشد. نتایج حاصل از آزمون های ناپارمتری نشان می دهد که میزان کای اسکوئر بین گرایش های دینی و اقتدار استادان پاسخگویان برابر 581/26، مقدار d سامرز برابر 191/0، مقادیر Tub و Tuc کندال به ترتیب برابر 191/0 و 146/0 می باشند که معنادار می باشد. برای متغیر میزان عزت نفس، میزان کای اسکوئر برابر 617/22، مقدار d سامرز برابر 259/0 و مقادیر Tub و Tuc کندال به ترتیب برابر 263/0 و 155/0 می باشند که معنادار می باشد. برای مقطع تحصیلی میزان کای اسکوئر برابر 442/10، مقادیر Tub و Tuc کندال به ترتیب 169/0 و 112/0 می باشند که معنادار می باشد. هم چنین برای توانایی در تدریس میزان کای اسکوئر برابر 188/18، مقدار d سامرز برابر 206/0 و مقادیر Tub و Tuc کندال به ترتیب برابر 209/0 و 122/0 می باشند که معنادار می باشد. برای برآورد روایی ابزار پژوهش Amos 21 استفاده گردید. نتايج حاصل از مدل عاملی تأییدی مرتبه دوم برای سنجش میزان اقتدار استادان معیارهای برازش مدل را نشان می دهد که مدل اندازه گیری از برازش نسبتاً مناسبی برخوردار می باشد. مقدار CMIN برابر با 143/211، RMSEA برابر 075/0، RMR برابر 098/0، CMIN/DF برابر 199/3، شاخص CFI برابر 926/0 و شاخص PCFI نیز برابر 671/0 نشان می دهد. شاخص های تطبیقی و مقتصد محاسبه شده برای ارزیابی کلیت مدل نشان می دهند که می توان در مجموع، داده های گردآوری شده را حمایت کننده مدل نظری تدوین شده تلقی کرد.
Today, university professors and teachers, as they are not the authority, or to some legitimate power, most of them have faded. The purpose of this study was to evaluate the role of social and cultural factors, the authority of the professor Payam Noor University in Kermanshah province. The method used is descriptive - analytical survey, and to collect data, a questionnaire. Population, the teachers are PNU Kermanshah, in the academic year 2011-2012, the total is equal to 258. Due to the large size of population, the sampling schedule Lane, No. 258 of them, were selected for the study, which was based on a stratified random sampling. In the current study, the evaluation of face validity, construct validity based on factor analysis were used. To determine the reliability of each variable items, Cronbach's alpha was used. Results using the statistical software SPSS, and Amos were analyzed.The results show that the correlation between teaching ability in the 0/243 confidence level equal to 0/375, a rate equal to the religious orientation of 0/279, a rate equal to 0/074 national identity, and the use of mass media, and the authority of teachers to0/161 is. The results of multiple regression shows that the value of T for traditional authority equal to (T =4/335), self-esteem equal to (T =3/925), and the authority of the charismatic value of T equal to (T =3/878) is.The results show that the nonparametric test, chi-square between the level of religious orientation, and authority of the faculty respondents, 581/26, the amount equals d Summers, 0/191, Tub and Tuc Kendall values are equal to 0/191 and /146 are, which is significant. For the self-esteem variable rate equal to the chi-square 22/617, the amount equals d Summers, 0/259, and values Tuc Tub and Kendall are equal to 0/263 and 0/155 are, which is significant. Chi-square to degree level equal to 10/442, amounts Tub and Kendall Tuc, respectively, 0/169 and 0/112 are to be meaningful. Also, the ability to teach Chisqure amount equal to 18/188, d Summers amount equal to 0/206, and values Tuc Tub and Kendall are equal to 0/209 and 0/122 are to be meaningful. To estimate the validity of the research instrument, Amos 21 was used. The results of the second-order confirmatory factor model, to measure teachers' authority, criteria model shows that the fit of the measurement model, is appropriate. The CMIN, equal to 211/146, RMSEA equal to 0/075, RMR equal to 0/098, CMIN / DF equal to 3/199, CFI index equal to 0/926 PCFI index is also equal to 0/671 of the show. Indicators and adaptive thrifty calculated to assess the generality of the model show that, in the aggregate, have collected data, support the theoretical model will be developed.
احمدلو، حبيب(1381). "رابطه هويت ملي و هويت قومي در بين جوانان تبريز"، فصلنامه مطالعات ملي، سال چهارم، شماره 13.
افروز، غلامعلي (1376). « جايگاه استاد در جامعه ايران اسلامي 1400». ماهنامه پيوند، شماره 211.
جی. گرپ، ادوارد(1373)، نابرابري اجتماعي، مترجمان محمد سياهپوش و احمد غروي زاد، نشر معاصر، تهران، چاپ اول.
سجادي، سيد مهدي (1373)، فرآيند تدريس، تهران: تربيت
سنت، ریچارد(1378)، اقتدار، باقر پرهام، مؤسسه نشر و پژوهش شیراز، تهران.
شارع پور، محمود(1380). "فرسايش سرمايه اجتماعي و پيامد هاي آن"، نامه انجمن جامعه شناسي ايران، شماره 3، سال1380.
شارع پور، محمود(1388)، جامعه شناسی آموزش و پرورش، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)، تهران.
كتابي، محمود و ديگران(1383). "دين، سرمايه اجتماعي و توسعه اجتماعي فرهنگي"، مجله پژوهشي دانشگاه اصفهان، جلد هفدهم، شماره2، صص169-192.
گیدنز، آنتونی(1389). جامعه شناسی، ترجمه حسن چاوشیان، ویراست چهارم، تهران، نشر نی.
میرلوحی، سید حسن(1380)، کلیات علم تدریس، انتشارات دانشگاه شهید رجایی، تهران