پیش بینی جو اخلاقی بر اساس منتخبی از ویژگی های جمعیت شناختی کشتی گیران
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
کلید واژه: باشگاه کشتی جو اخلاقی جو نوع دوستی جو حقوقی جو قانونی جو مستقل جو ابزاری,
چکیده مقاله :
هدف از انجام این تحقیق، پیش بینی جو اخلاقی بر اساس منتخبی از ویژگی های جمعت شناختی کشتی گیران بود. روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماري تحقيق کلیه کشتی گیران باشگاههای کشتی استان گلستان در سال 1392 با حداقل چهار سال سابقه بودند (190 نفر). که بر اساس جدول مورگان ، 125 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای تحقیق از پرسشنامه جو اخلاقی ویکتور وکالن (1988) استفاده شد. اطلاعات جمعآوري شده، ابتدا با آمار توصیفی مربوط به اطلاعات جمعیت-شناختی پاسخ دهندگان (افراد نمونه) و همچنین، وضعیت متغیرهای تحقیق با بکارگیری جداول به نمایش گذاشته شده و در ادامه برای بررسی فرضیه های تحقیق و نتیجه گیری از روش های آماری آزمون کولموگروف-اسمیرنف جهت بررسی نرمال بودن داده ها، آزمون های تی استیودنت تک نمونه ای، همبستگی و رگرسیون استفاده گردید. یافتههای تحقیق نشان داد که میزان جو اخلاقی و تمام حیطه های آن در جامعه مورد بررسی بیش از حد متوسط است. جو اخلاقی نوعدوستی و جو اخلاقی قانونی توسط متغیرجمعیت شناسی سن قابل پیش بینی است. جو اخلاقی حقوقی توسط متغیر جمعیت شناسی تحصیلات قابل پیش بینی است. جو اخلاقی مستقل توسط متغیر جمعیت شناسی عضویت در تیم ملی قابل قابل پیش بینی است.
The purpose of this research was to predict the ethical climate based on a selection of wrestlers' cognitive characteristics. The research adopted a descriptive-correlational method and was carried out as a field study. The population of the study consisted of all adult wrestlers with four years of experience in wrestling clubs in Golestan province at the time of research (N=190) that the participants of the study were 125 wrestlers who were selected from among the population based on cluster random sampling. The sample size was determined using Morgan table. The data were collected using a demographic datasheet and Victor and Cullen’s Ethical Climate Questionnaire (1988). Data collected was first presented with descriptive statistics about demographic information of respondents (sample individuals) and also the status of research variables using tables displayed and subsequently, to test the hypotheses of the research and conclusions, statistical methods of the test Kolmogorov-Smirnov for data normalization, single-sample t-student, and correlation and regression tests were used. The findings of the research showed that the ethical climate and all its domains in the studied society were more than average. The ethical climate of caring and the ethical climate of the law were predictable by the age demographic variable. Code ethical climate was predictable by the demographic variable of education. The independent ethical climate was predictable by the demographic variable of membership in the national team.
حسنی، محمد و بشیری، ژیلا (1394). "رابطۀ جو اخلاقی با پیامدهاي مثبت و منفی سازمانی". فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوري، سال دهم، شماره 4، ص36-27.
خانی، مسلم (1387). کار و وجدان کار، ماهنامه کار و جامعه، شماره 12، صص: 16-15.
خبیری، محمد (1381). "بررسی رعایت موازین اخلاقی بین بانوان ورزشکار و غیر ورزشکار". نشریه حرکت، سال سوم، ش 13، ص 19-5.
حجتی، هانیه و آزما، فریدون. ارتباط بین جو اخلاقی و تمایل به ماندگاری در کار پرستاران بالینی. فصلنامه مدیریت پرستاری، (1393). سال سوم، دوره سوم، شماره اول، صص 19-26.
دلگشایی، بهرام؛ توفیقی، شهرام و کرمانی، بهناز. ارتباط جو سازمانی و تعهد سازمانی کارکنان و مدیران بیمارستانهای آموزشی دانشگاه علوم پزشکی همدان. افق دانش؛ فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، (1387). دوره چهاردهم، شماره 4، صص 60-69.
سلطانی، مرتضی (1382). "مدیریت اخلاق در سازمان". تدبیر ، ش 132، ص40-34.
شاکرینیا، ایرج. رابطه جو اخلاقی و حمایت سازمانی بر رفتار مدنی سازمانی در پرستاران بیمارستانهای دولتی شهر رشت. فصلنامه بیمارستان، (1391). سال یازدهم، شماره 1، صص 19-28.
شیرازی، علی و احمدی زهرانی، مریم (1393). "رابطه بین جو اخلاقی سازمان با اعتماد و تعهد سازمانی دبیران دوره متوسطه". فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال پنجم، ش4، ص 64-41.
قراملکی، احد فرامرز (1389). درآمدی بر اخلاق حرفه ای، تهران، انتشارات سرآمد
قلاوندي، حسن و مرادی، زهرا (1394). "تحلیل رابطۀ جو اخلاقی سازمان، هویت سازمانی و سکوت سازمانی". فصلنامه اخلاق در علوم و فنّاوري، سال دهم، ش 2، ص71-63.
محمودی، احمد؛ کشکر، سارا؛ سلطانی، مصطفی و اسلامی، ایوب (1394). "ارتباط بین اخلاق حرفه ای فروشندگان لوازم ورزشی با شکل گیری روابط پایدار میان مشتری و فروشنده". رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، سال سوم، ش 10، ص 33-21.
مرادی، سجده و زرگر، طیبه (1394). "ارتباط رفتار مربیگری با جو اخلاقی تیمی در ورزشکاران تیمی لیگ برتر". رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، سال سوم، ش 8، ص71-61.
مومن پور، نیشتمان؛ حسنی، محمد و قاسم زاده، ابوالفضل (1394). "نقش جو اخلاقی بر ابعاد درگیری شغلی کارکنان". فصلنامه اخلاق زیستی، سال پنجم، ش 17، ص90-65.
مير کمالي، سيد محمد (1371). "مديريت تعارض". فصلنامه دانش مديريت، ش19، ص 59-48. نادی، محمدعلی و حاذقی، فاطمه. الگویابی معادلهی ساختاری روابط بین جو اخلاقی، رضایت شغلی و تعهد سازمانی با نیت ترک خدمت در بین کارکنان بیمارستانهای خصوصی شهر شیراز. مدیریت اطلاعات سلامت، (1390). دوره هشتم، شماره 5، صص 699-708.
ﻫﻮي، وﻳﻦ ك و ﻣﻴﺴﻜﻞ، ﺳﻴﺴﻴﻞ ج (1386). "ﺗﺌﻮرى، ﭘﮋوﻫش و ﻋﻤﻞ درﻣﺪﻳﺮﻳﺖ آﻣﻮزﺷﻰ". (ﺗﺮﺟﻤﻪ)، چاپ دوم، اروﻣﻴﻪ، اﻧﺘﺸﺎرات داﻧﺸﮕﺎه اروﻣﻴﻪ، ص 128.
Ahearne, M, Mathieu, J and Rapp, A. (2005). To empower or not to empower your sales force? An empirical examination of the influence of leadership empowerment behavior on customer satisfaction and performance. Journal Appl Psychol. 90(5). 945-955.
Coomber,B and Barriball,K. (2007).Impact of job satisfaction components onintent to lwave and turnover for hospital- based nurses: areview of theresearch literature. International Journal of Nursing Studies. 44. 297-314.
Elci, M., Alpkan, L. (2009). "The impact of perceived organizational ethical climate on work satisfaction". Journal of Business Ethics 84, pp: 297–311.
Hayes, LJ, O’Brien-Pallas, L, Duffield, C, Shamian, J, Buchan, J and Huges, F. Spence Laschinger HK, North N, Stone PW. (2006). Nurse turnover a literature review. International Journal of Nursing Studies: 43. 237-263.
Josephson, M. (2013). "A training program for coaches on ethics, sportsmanship and character-building in sport in character". International Journal of Sport Management, Recreation & Tourism, 11, pp: 42-62. Okpara, O. John, W. The impact Ethical climate on job satisfaction, and commitment in Nigeria. Journal of Management Development. (2008). 9: 54-63.
Thomas, L. Baker, Tammy, G. Hunt, Martha, C. Anderwes. Promoting behavior and organizational citizenship behavior. (2006). United States: Clmosen University.
Tsai, M., & Hung, C. (2008). The relationship among Ethical climate types, facets of job satisfaction, and three components of organizational commitment: A study od nurses in taiwan. Journal of Business Ethics, 80, 565-581.
Schnider, A. (1999). 5th IOC world congree on sport sciences with the annual conference of science and medicine in sport. Ethics Symposium, University of Western Ontori, Canada,
Schwepker, J.R., Good, D.J. (2009). "Ethical climate’s influence on sales management Practices". Journal of Selling & Major Account Management. 22 (4), pp: 8-24.
Shapira-Lishchinsky, O and Rosenblatt, Z. School ethical climate and teachers voluntary absence. Journal of Educational Administration. (2010): 48(2). 164-181.
Victor, B., Cullen, J. (1988). "The organizational bases of ethical work climates". Journal of Administrative Science Quarterly, 33, pp: 101-125.