"بررسی مبانی فلسفه اخلاق سودگرایانه در سازمان مقایسه نظام اخلاقی سودگرایانه با منشور اخلاقی جهانی سازمان
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
کلید واژه: اخلاق, سودگرایی, سازمان, منشور اخلاقی جهانی, فلسفه اخلاق, جان استوارت میل, جرمی بنتام, پیتر سینگر ,
چکیده مقاله :
نوشتار حاضر بر آن است تا مبانی فلسفه اخلاق سودگرایانه را در سازمان مورد نقد و بررسی قرار دهد. ابتدا به نقش اخلاق در زندگی مخصوصاً در سازمان، سپس به مبانی و ارکان نظام اخلاقی سودگرایانه اشاره شده است. سه قرائت مهم و اساسی از نظام اخلاقی سودگرایانه یعنی قرائت «جرمی بنتام» و «جان استوارت میل» و «پیتر سینگر» مورد نقد و بررسی قرار گرفته و روشن شده که هر سه قرائت از اشکالات اساسی و مهمی برخوردارند. در ادامه به اصول منشور اخلاقی جهانی سازمان که عبارتند از: 1. اصل امانت 2. اصل مالکیت 3. اصل اعتبار 4. اصل شفافیت 5. اصل منزلت 6. اصل انصاف 7. اصل شهروندی و 8. اصل حساسیت، به طور مختصر اشاره گردیده و در نهایت در مقایسه نظام اخلاقی سودگرایانه با منشور اخلاقی جهان این نتیجه به دست آمد :سازمان نمیتواند در عین اعتقاد به نظام اخلاق سودگرایانه، به رعایت منشور اخلاقی جهانی پایبند باشد؛ زیرا به پرستش منشور اخلاقی جهانی و نسبیتگرایی اخلاقی منجر خواهد شد. که اولی ناسازگار با سودگرایی و دومی ناسازگار با منشور اخلاقی جهانی میباشد..
"This paper discusses the principles of utilitarian ethics and its critique. First, the role of ethics in life. First, the role of ethics in life, especially in the organization Then the principles of utilitarian ethics is mentioned. Three basic interpretations of utilitarian ethics The reading of Bentham, Mill and Singer were Review And it was clear that all three interpretations are fundamental flaws. The following are the principles of the Global Code of Ethics in Organizations They include: the principle of honesty, the principle of ownership, the principle of validity and trust, the principle of transparency, the principle of esteem, the principle of fairness, principle of citizenship, and the principle of sensibility were Briefly mentioned. Finally, in contrast utilitarian ethics to the Code of Global Ethics It was found that Can not adhere to at the same time utilitarian ethics and the Code of global Ethics Because it will lead to Worshiping of code of global ethics or to moral Relativism that The former is incompatible with utilitarianism And the second with the Code of global Ethics.
"هولمز، رابرت. ال، (1385)؛ مبانی فلسفه اخلاق، ترجمه؛ مسعود علیا، تهران، ققنوس.
فرانکنا، ویلیام. کی. (1380)؛ فلسفه اخلاق، ترجمه: انشاءالله رحمتی، تهران، انتشارات حکمت.
پالمر، مایکل، (1385)؛ مسائل اخلاقی، ترجمه: علیرضا آلبویه، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی.
خنیفر، حسین و مقیمی، سیدمحمد، درآمدی بر فلسفه اخلاق در سازمان (مطالعه موردی: منشورهای اخلاقی)، در: مجله علمی ـ پژوهشی مطالعات فلسفی و کلامی، دانشگاه قم، سال یازدهم، ش اول، پاییز 1388
نلر، جی. اف، (1377)؛ آشنایی با فلسفه، ترجمه: فریدون بازرگان، تهران، سمت.
Buier, Kurt, the Moral Point of View, Ithuca, NY: cornell university press 1958
Bentham. Jeremy, An Introduction to the Principles of Morals and Legislation, eds, J.H.Burns and H.L.A.Hart, London. NewYork: Methuen, 1982
IFGH ( 2006) Austrian Institute for small Business Research:support services for micro, small and sole proprietor’s Business country fich – united kingdom, Vienna, The Eropean Commission.
.Lorenz k. (1993) on aggression, copyright(e) by Dr. G. Bosotha schoelar verlag, Vienna, in megargee E and Hokonsen, The Dynamics of Aggression Harjper & Row, & psychology Review Vol, No6.
Mill, John Stuart, Utilitarianism, Liberty and Representative Government, with and Introduction by A.D.Lindsay, London. J M dent & Sons, 1948
Norman Richard, the Moral, Philosophers (An Introduction to Ethics) oxford university press, 1998
.Paine, lynn& Deshapande, Rohit & Margolis, joshaa. D. & Bettche, kim Eric (2005) up to code Does your company’s conduct meet word – class standards?,Asian Journal of Marketing 11, no. 1 (2005)
Stewart, Noel, Ethics, An Introduction to Moral Philosophy, UK, policy press, 2009.