طراحی الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانشآموزان دوره اول متوسطه بر اساس رویکرد ترکیبی عقل و ایمان از منظر قرآن کریم
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
کلید واژه: قرآن کریم, تربیت دینی و اخلاقی , رویکرد ترکیبی عقل و ایمان , دوره اول متوسطه ,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش طراحی یک الگوی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی برای دانش آموزان دوره اول متوسطه بر اساس رویکرد ترکیبی عقل و ایمان از منظر قرآن کریم است .روش پژوهش از نوع توصیفی است که در آن پس از تببین مولفه های اصلی رویکرد جامع قرآنی در خصوص نسبت عقل و ایمان،عناصر اصلی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی با توجه به مدل برنامه ریزی تیلور مشخص گردیده است.نتایج پژوهش نشان داد که اهداف ،محتوا،روشهای تدریس و شیوه های ارزشیابی برنامه درسی تربیت دینی و اخلاقی با توجه به رویکرد جامع قرآنی چگونه باید تعیین شوند و در پایان با توجه به نتایج پژوهش، پیشنهاداتی به مسئولین و متصدیان آموزش و پرورش جهت بهبود عملکرد آموزش های دینی و اخلاقی مدارس متوسطه اول داده شد.
The aim of this study is to design a religious and moral education curriculum for the junior high school students, based on a hybrid approach of reason and faith at the Holy Quran.The research method is descriptive, in which after explaining the main components of the Qur'an approach about the relationship between reason and faith, the main elements of the religious and moral education curriculum have been identified, according to the programming model of Taylor. The results showed that how the objectives, content, teaching and evaluating methods of religious and moral education curriculum should be determined according to the holistic approach of the Qur'an. Finally, according to the findings, recommendations were provided to the authorities and school principals to improve the performance of religious and moral education of secondary schools.
قرآن کریم
آرامند ،محمد،(1387)، طراحی الگوی مطلوب تربیت اخلاقی در دوره متوسطه بر اساس نقد الگوی تربیت منش، پایاننامه دکترا، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی
افکاری، فرشته(1393)، نقد و بررسی رویکردهای تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی در کتابهای درسی بخوانیم، بنویسیم، قرآن، هدیههای آسمان، تعلیمات اجتماعی و طراحی الگوی برنامه درسی،پایان نامه دکترا،دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده تربیتی
بهداروند ،محمد (1383)،تبیین و تحلیل مفهوم دین،رواق اندیشه 1383شماره 30
پورجوادی ،نصر الله (1385)،ایمان گرایی(فیدئیسم)،معارف،191،130-108
تقوی نژاد، حجت اله (1393)، تحلیل محتوای برنامه درسی پیام آسمانی دوره متوسطه اول از حیث میزان توجه به مولفه های هوش اخلاقی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
خالق خواه، علی؛ مسعودي، جهانگیر( 1389)، رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مولفه عقل محوري وایما ن محوري. مطالعات تربیتی و روانشناسی،11(2).
سیف ،علی اکبر (1388)،روان شناسی پرورشی نوین ،نشر دوران ،ویرایش ششم ،چاپ پنجم تابستان 1388.
شاملي، عباسعلي؛ ملكي، حسن و كاظمي،حميدرضا (1390)، برنامه درسي، ابزاري براي نيل به تربيت اخلاقي،نشریه اسلام و پژوهش های تربیتی، سال سوم، شماره دوم، پاييز و زمستان 1390.
صمدی، پروین (1380)، طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی دینی برای دوره متوسطه تحصیلی و میزان توافق برنامه درسی رسمی با آن، پایان نامه دکترا،دانشگاه تربیت مدرس ،دانشکده علوم انسانی،علوم تربیتی.
نادري ، عزت الله و سيف نراقي ،مريم .(1392)روش هاي تحقيق و چگونگي ارزشيابي آن در علوم انساني. تهران ،ارسباران،ویرایش ششم ،چاپ نهم.