تبیین الگوی اسلامی-ایرانی تعلیم و تربیت با تکیه بر آرای تربیتی ملاصدرا
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیسمیه مرحبا 1 , نجمه وکیلی 2 * , محسن ایمانی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم تحقیقات، تهران
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز
3 - دانشگاه تربیت مدرس ، تهران
کلید واژه: الگوی اسلامی- ایرانی, تعلیم و تربیت , اندیشۀ ملاصدرا, فلسفه های دینی,
چکیده مقاله :
تعلیم و تربیت یکی از موضوعاتی است که از دیرباز در فلسفه های دینی و غیردینی به آن توجه ویژه ای شده است.بررسی الگوی اسلامی- ایرانی جهت پرورش انسان در علم تعلیم و تربیت، حائز اهمیت است. الگوی اسلامی- ایرانی یک الگوی نظری با کارکرد هنجاری است.این الگو می تواند به زبان ریاضی یا منطقی ارائه شود و لازم است که در آن از روش های علم امروز برای توضیح امور پیچیده استفاده شود. نظریه ی اسلامی- ایرانی نظریه ای است که بر اساس مبانی بینشی اسلام و در چارچوب اخلاق و حقوق اسلامی و منطبق بر شرایط ایران است. بررسی اندیشههای ملاصدرا بیانگر آن است که در اندیشۀ ملاصدرا انسان، در مراتب وجود، حرکت و سیلان عمودی دارد. انسان شناسی صدرایی نقطه تلاقی انسان شناسی دینی، اخلاقی، فلسفی و عرفانی است، با توجه به مبانی هستی شناختی و معرفت شناختی، مانند اصالت و تشکیک وجود، حرکت جوهری و غیره، جامعیت انسان را با توجه به درجات ونشئههای گوناگون، که از پست ترین مراتب، یعنی جمادی آغاز و به آخرین مرحله یعنی، تجرد و تعقل و ادراک عقلی میرسد. بنابراین، این شایستگی را دارد که به بالاترین درجه هستی برسد یا با فرصت سوزی به پست ترین مراتب هستی گرفتار شود
Education is one of the issues that has been paid special attention to religious and non-religious philosophies for a long time. It is important to study the Islamic-Iranian model for the development of human beings in the science of education. The Islamic-Iranian pattern is a theoretical model with normative function. This pattern can be presented in mathematical or logical language and it is necessary to use the methods of today's science to explain complex matters. Islamic-Iranian theory is a theory based on the principles of Islam's insight and within the framework of Islamic ethics and law and is in accordance with Iran's conditions. The study of Mulla Sadra's thoughts suggests that in the thought of Mulla Sadra, man has a vertical movement and flow in the levels of existence. Sadra's anthropology is the point of convergence between religious, ethical, philosophical and mystical anthropology, according to ontological and epistemological foundations, such as the originality of existence, the essential motion, etc., the comprehensiveness of man according to the different degrees and categories, which are the lowest Levels, ie, Jimdi, begin to the last stage, namely, immortality, rational thinking and rational perception. So it deserves to reach the highest degree of being or to be at the lowest level with the opportunity of burning.
حیدری، احمد علی. (1394). امکان خوانشی پسامدرن از سنت فلسفی در عالم اسلام با تأکید بر هستی شناسی بنیادین هایدگر، دوفصل نامه علمی-پژوهشی، دوره6، شماره پیاپی 12
قربانی قدرت الله.(1393). مبداومعاد در پرتو حرکت جوهری ملاصدرا، فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه قم: سال 8، شماره 2
زمانی ها، حسین. (1391). بررسی تطبیقی رابطه وجودی انسان با عالم از دیدگاه هایدگر وملاصدرا دوفصل نامه انسان پژوهی دینی، دوره 9، شماره 27
عظیمی، سمیه و دولت آبادی، فاطمه. (1394). بررسی شناخت تربیت فلسفی انسان از دیدگاه ملاصدرا ، فصل نامه علمی- پژوهشی علوم اجتماعی دانشگاه آزاداسلامی واحد شوشتر، سال 9، شماره 1
بهشتی، سعید. (1390)، کاووشهایی در فلسفه تعلیم وتربیت اسلامی بر مبنای شماری از دیدگاههای معرفت شناختی صدرالمتالهین، فصل نامه اندیشه نوین دینی، دوره 7شماره 26
دهقانی، رضا. ( 1396). زمان در فلسفه هایدگر و ملاصدرا: گامی در تحقق پولی لوگ ، تهران انتشارات پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات
روزبهانی، محمد و همکاران. (1393). حرکت جوهری انسان وخودبرون افکنی «دازاین » در فلسفه ملاصدرا و هایدگر، فصل نامه علمی -پژوهشی فلسفه دین، دوره 11، شماره3
اکبریان، رضا و زمانی ها، حسین. (1390). امکان وجودشناسی: بررسی تطبیقی در آراء هایدگر وملاصدرا »نشریه تاریخ فلسفه، دوره2، شماره4
شوروزی حسین. (1390). مقایسه و تطبیق وجود نزد ملاصدرا و هایدگر ، مجله فلسفی زیزفون
جباری، اکبر. (1394). دازاین کاوی یا تحلیل «دازاین » ( درآمدی بر روان درمانی وجودی هایدگر) تهران: نشر پرسش
شریعتمداری، علی. (1397). اصول و فلسفه تعلیم وتربیت، تهران: شرکت چاپ و نشر بین الملل (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی)
فدایی مهربانی، مهدی. (1392). ایستادن در آنسوی مرگ ( پاسخهای کربن به هایدگر از منظر فلسفه شیعی ) تهران: نشر نی، چ2
ابوترابی، رزیتا و همکاران.(1393). نقد و توسعه دلالتهای تربیتی در –جهان – هستن از نظر هایدگر، پژوهش نامه مبانی تعلیم وتربیت، دانشگاه فردوسی مشهد، سال 4، پاییز و زمستان.
ذاکری قزاآنی, زهرا؛ سجاد بهشتیار و عماد فکریان، ۱۳۹۶، طراحی مدل تمدن اسلامی بر مبنای الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت از منظر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، دومین کنگره بین المللی علوم انسانی، مطالعات فرهنگی، تهران، مرکز توانمندسازی مهارتهای فرهنگی و اجتماعی جامعه،
حسینی، جمشید. (1394). تربیت فلسفی در حکمت متعالیه، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا
بهارنژاد، زکریا. (1388). حکمت متعالیه و تربیت، مجموعه مقالات منتخب چهاردهمین همایش حکیم ملاصدرا، تهران: انتشارات بنیاد حکمت اسلامی صدرا
حسن زاده (1388). تربیت فلسفی وفلسفه تربیت، مجموعه مقالات منتخب سیزدهمین همایش حکیم ملاصدرا تهران
کرسی های آزاد اندیشی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت منبع خبر: سایت خبری شعار سال:
http://shoaresal.ir/fa/news/139698/مفهوم-الگوی-اسلامی-ایرانی-پیشرفت، 1397
پیام حنفیزاده، محمد محرابیون محمدی، 1396، ارائه چارچوب سیستمیک جهت مدیریت برنامههای الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت، شمین کنفرانس الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، تعمیق و تکمیل الگوی پایه پیشرفت.