ارائه الگوی پیشنهادی سرآمدی فرهنگ اخلاق سازمانی در بانک رفاه کارگران
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمجید ابوالقاسم 1 , ایرج سلطانی 2 *
1 - پژوهشگاه مهندسی بحران های طبیعی شاخص پژوه
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، خوراسگان
کلید واژه: اخلاق سازمانی, رهبری و چشم انداز, سرآمدی فرهنگی, بانک رفاه کارگران,
چکیده مقاله :
مقاله پژوهشی حاضر با هدف ارائه الگوی پیشنهادی سرآمدی فرهنگ اخلاقی سازمانی انجام گرفته و گرچه مدل ها و الگوهای متنوع و متفاوتی از فرهنگ اخلاق سازمانی و سرآمدی سازمان وجود دارد که در سازمان ها به ویژه بانک ها و موسسات مالی استفاده شده است اما الگوهای حاضر با بهره گیری از مدل ها و الگوهای متعارف و نیز بر اساس نظر خبرگان اعم از اساتید دانشگاهی و مدیران و کارشناسان امور بانکی تهیه گردیده که می تواند به طور اخص مورد استفاده موسسات مالی و بانک واقع گردد. روش تحقیق از نظر هدف توسعه ای – کاربردی و از نظر روش ، پژوهشی آمیخته (کیفی و کمی) می-باشد .جامعه آماری تحقیق را در بخش کیفی خبرگان مدیریت و بانک تشکیل دادند که برای تعیین مولفه های کلیدی ابتدا 15 نفر (گروه همگون یا هموژن ) به صورت هدفمند و به عنوان نمونه انتخاب و بصورت کتابخانه ای و پس از بررسی 34 الگوی فرهنگی معتبر جهانی و نیز مدلهای تعالی سازمانی نسبت به تهیه معیارها اقدام وگروههای اصلی الگو مشخص و سپس با استفاده از روش دلفی فازی توسط 30تن از اساتید دانشگاه و مدیران و کارشناسان و صاحب نظران امور منابع انسانی و بانکی (گروه ناهمگون یا هتروژن )،گروه های اصلی، زیر گروه ها و شاخص ها مشخص و بصورت کمترین مقدار ، مناسب ترین مقدار و بیشترین مقدار امتیازات داده شد و از طریق تحلیل محتوا و تدوین چک لیست اطلاعات جمع آوری و با روش دلفی اشاره شده مدل اولیه پژوهش تدوین گردید و سپس در بخش کمی با جامعه آماری روسای شعب کل کشور و صاحب نظران در بانک رفاه به تعداد 935 نفر و شعب بانک ملت استان تهران 289 نفر و روسای شعب بانک تجارت استان تهران 425 نفر ، با استفاده از از فرمول کوکران تعداد 329 نفر در بانک رفاه و70 نفر بانک ملت و 100 نفر بانک تجارت بعنوان حجم نمونه برآورد و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ، نمونه ها انتخاب شدند و برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده که در تدوین پرسشنامه با استفاده از مبانی نظری و محتوای مدل های مختلف و نظر خبرگان روایی آن تعیین و با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ پایایی آن به میزان 85/ 0 مشخص گردید . تجزیه و تحلیل اطلاعات در بخش کیفی با استفاده از روش دلفی و نرم افزار Excel و در بخش کمی داده ها به کمک نرم افزار SPSS 24 و LISREL مورد سنجش قرار گرفت و در نهایت الگوی سرآمدی فرهنگ سازمانی در 6 گروه اصلی و 24 زیرگروه و 114 شاخص به عنوان الگویی پیشنهادی فرهنگ سازمانی برای بانک رفاه مشخص گردیده است.
These models can be specifically used by financial institutions and banks. To achieve this goal, the researcher has used quantitative and qualitative methods The research method consists of developmental and practical goal and mixed research approach (quantitative and qualitative). Therefore, at first, in a library, the criterions were indicated after surveying 34 reliable and global cultural models and also organizational excellence patterns. At first step, by using questionnaire to collect information at the qualitative stage, main groups of the template were delineated purposefully from 15 professors of human resource and cultural management field (homogeneous group). Then by using the Fuzzy Delphi method on 30 university professors, managers and experts in human resources and banking (heterogeneous group), main groups, subgroups and indicators were identified. The lowest value, the most appropriate amount and the highest number of privileges were given. The information were collected by analyzing the content and compiling a checklist and the basic research model was compiled by applying the Delphi method Data analysis in the qualitative section was performed using Delphi method and Soft Excel software and in the quantitative section, the data were analyzed with the aid of SPSS24 software and LISREL. Finally, Excellence Model of Organizational Culture was identified in 6 main groups, 24 sub-groups and 114 indicators as a suggested model of organizational culture for the Rehab Bank.
ابزری، مهدی، عبدالمنافی، سعید (1384)، دستیابی به تعالی سازمانی از طریق شناخت و تقویت فرهنگ سازمانی، سومین کنفرانس بین المللی مدیریت.
خزایی، سعید، محمود زاده، امیر (1392) ،آینده پژوهی، اصفهان، انتشارات علم آفرین، چاپ پنجم.
سلطانی ، ایرج (1391) . الگوی سرآمدی اخلاقی ، اصفهان : انتشارات ارکان دانش .
سیدجوادین ، سیدرضا، (1393) . مدیریت رفتار سازمانی . انتشارات نگاه دانش ، تهران ، چاپ چهارم.
دانایی فرد، حسن (1386)، هم سازی شیوه های کمی کیفی در پژوهش های سازمانی: تأملی بر استراتژی پژوهش ترکیبی، روش شناسی علوم انسانی، شماره 13، شماره 53، 63-35.
دفت، ریچارد ال. تئوری و طراحی سازمان. ترجمه محمد اعرابی و علی پارساییان ،(1380) . تهران: انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی.
دلوي، م ؛ ابزري، م ،(1388) . نیل به تعالی(سرآمدي) از طریق تقویت فرهنگ سازمانی جامعه شناسی کاربردي، سال بیستم، (1)33، ص 96-171.
رحمانی، جعفر، باقی نصرآبادي، علی (1376)، فرهنگ و رفتار سازمانی؛ انتشارات مؤلف، چاپ1.
فانی، علی اصغر، حسین نژاد، حمید (1381)، فرهنگ سازمانی، مجله تدبیر، شماره 130.
قیومی، عباسعلی، حقیقی، محمدرضا (1393) ، مدیریت فرهنگ سازمانی، تهران: مشق شب، چاپ اول.
مظاهری، محمد مهدی، قیومی، عباسعلی، کاوسی، اسماعیل (1391)، مهندسی فرهنگ سازمانی، انتشارات انشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد.
ممي زاده، جعفر ( 1375)، بهسازي و توسعه سازمان، تهران: روايت.
1. Pietersen, C., (2016.7) "Organizational culture: a foundational perspective", African Journal of Economic and Management Studies, Vol. 8 Issue: 3, pp.262-273
Paro, R. E. P., Gerolamo, M. C., (2016.7) "Organizational culture for lean programs", Journal of Organizational Change Management, Vol. 30 Issue: 4, pp.584-598.
Jafri Al . saleh.(2016) . “Total Qality Management and management role of organizational cuolture (اصلاح کنم )
Adler, Paul S., Borys, Bryan (1996), “Two Types of Bureaucracy: Enabling and Coercive”, Administrative Science Quarterly, Vol. 41, No. 1, pp. 61-89.
Aftab, H., Rana, T. & Sarwar, A. (2012). "An Investigation of the Relationship between Organizational Culture and the Employee’s Role Based Performance: Evidence from the Banking Sector", International Journal Of Business And Commerce, Vol. 2, No.4, 1-13.
Al-Enezi, A. (2011). "Organizational Culture: Enhancing HRM In Kuwaiti Civil Service", Journal Of US-China Public Administration, Vol. 8, No. 4, 413-425.
Avazpour, Rahim, Rajizadeh, Azam, Zamyad, Abdolhossein, Afshar Jahanshahi, Asghar, Seyyedi, Seyyed Masoud (2013), "Investigating The Relation Between Organizational Culture And Excellence Performance Based On EFQM Model In Smes", Research Journal Of Applied Sciences, Engineering And Technology, 5(14): 3684-3691.
Baird, k.,Hu, K.J.,Reeve, R.) 2011(”The relationships between organizational culture , total quality management practice and operational performance.International”, Journal of Operations & Production Management.(814-31,789) ,.
Bryson, Jane (2008). "Dominant, Emergent, And Residual Culture: The Dynamics Of Organizational Change", Journal Of Organizational Change Management, Vol. 21 Iss: 6, Pp.743 – 757.
Denison DR, Mishra AK. Toward A Theory Of Organizational Culture And Effectiveness. Organization Science 1995; 6(2): 204-223.
Denison, D.; Cho, H.J., Young, J. (2000). Diagnosing Organizational Culture: a model and method, Working paper, International for management development.
Denison, Daniel. "Organizational Culture: Can it be a key lever for Driving OrganizationalChang?" Inter national Institute For Management Development, Denison@imd. Chapter2000( .2).
Denison, DR, Mishra, AK. (1995), Toward A Theory Of Organizational Culture And Effectiveness. Organization Science; 6(2): 204-223.
Eitansharir ,( 2013) “Six key characteristics , www.dynamicachievement.com/six-key-characteristics.(April/22/).
Fey C, Denison DR .(2003). Organizational Culture And Effectiveness: Can American Theory Be Applied In Russia? Organization Science, 14(6),686-706.
Goffe, R and Jones (2001). "Organizational culture: a sociological perspective", Hand book of organizational culture and climate, John Wiley, First Edition.
Green, L. C. (2007). "Redesigning Relationships: Understanding Organizational Culture During Change Initiatives". A Thesis Presented In Partial Fulfillment Of The Requirements For The Degree Of Master Of Arts In Learning And Training, USA: Royal Roads University.
Greenberg, J., Baron, R.A (2000), "Behavior in Organizations", Prentice-Hall, Inc., 7th Ed.
Gudykunst,W. B. And Ting-Toomey, S. (1988). "Culture And Interpersonal Communication", Thousand Oaks, CA: Sage.
Herskowitx, M. J. (1984). Man And His Works? The Science Of Cultural Anthropology. New York: Alfred A. Knopf.
Kalseth, K. (2000), Knowledge Management Strategy. Perspective Journal, NO 37, P22.
Lacasse, A. J. (2010). "A Multi Method Organizational Culture Analysis Of State Correctional Institution Using A Modified Denison Organizational Culture Survey". A Dissertation Presented In Partial Fulfillment Of The Requirements For The Degree Of Doctor Of Philosophy In Education, USA: Minnesota University.
Macintosh, E. W., Doherty, A. (2010), The Influence Of Organizational Culture On Job Satisfaction And Intention To Leave, Sport Management Review, 13(2), 106-117.
Miler JB .(1999). Organizational Behavior: Performance And Productivity. New York, Random House: 135-162.
Mousavi, Seyed Abbas, Hosseini, Seyed Yaghoub, Hassanpour, Neda (2015), "On the Effects Of Organizational Culture On Organizational Performance: An Iranian Experience In State Bank Branches", Iranian Journal Of Management Studies (IJMS), Vol. 8, No. 1, 97-116.
Naranjo-Valencia, J. C. & Jiménez-Jiménez, . D.,( 2011). Innovation or imitation? The role of organizational culture. Management Decision, 49(1), pp. 55 – 72.
Ooncharoen, N., & Ussahawanitchakit, P. (2008). "Building Organizational Excellence And Business Performance Of Hotel Business In Thailand: Effects Of Service Culture And Organizational Characteristics", International Journal Of Business Research, 8(3), 13-26.
O'reily, Charles A., Caldwell, David F., Chatman, Jenifer A., Doerr, Bernadette (2014), "The Promise And Problems Of Organizational Culture: CEO Personality, Culture, And Firm Performance", Group & Organization Management, Vol. 39(6) 595–625.
Osseo-Asare AE, Longbottom D .(2002) . The Need Education And Training In The Use Of The EFQM Model. Quality Assurance In Education; 10(1): 26-36.
Parsons, T., 1986. Power And The Social System. In Power Steven Lukes(Ed), New York University Press, Pp.94-143.
Projogo, D. L., & Mcdermott, C. M. (2011). “The Relationship Between Multidimensional Organizational Culture And Performance”. International Journal Of Operations And Production Management, 31(4), 712-735.
Qawasmeh, F. M., Darqal, N. & Qawasmeh, I. F. (2013), "The Role Of Organization Culture In Achieving Organizational Excellence: Jadara University As A Case Study", International Journal Of Economics And Management Sciences, Vol. 2, No. 07, 05-19.
Quinn, R. and Cameron, K. (2006). "Diagnosing and changing organizational culture", The Jossey-Bass Publishing, Revised Edition.
Quinn‚ R. (1999). "Diagnosing Culture and changing organizational culture". New York: Addison Wesley.
RichardA., Slaugher (2003),"Futures Concepts,:Http://Www.Foresightinternaional.Com.Au.
Schien, H. Edgar. (1990). organizational culture. 1 th Edition. No.2. American: psychological Association Inc.
Schmiedel,T.,Vom Brocke ,J. , Recker , J. )2012 (“Is your Organizational Culture Fit for Business Process Management?”, Business Process Trend, .(5-1 ),.
Shawn M Galloway, (2015) ,” A model to bridge the gap from compliance to excellen”,(http://proactsafety.com/articles/a-model-to-bridge-the-gap-from-compliance-to-excellen)
Shoujun , Y., Fangmei, . L., Yong , Y. & Runtian, . J., 2014. Organizational Culture Evolution: An Imprinting Perspective. Journal of Organizational Change Management, 27(6), pp. 973 - 994.
Sinha, A., & Arora, B. (2012). 'Fit Between Organizational Culture And Business Excellence: A Case Study Of Heavy Electrical Equipment Plant", BHEL. Vikalpa: The Journal For Decision Makers, 37(3), 19-27.
Sinha, A., & Arora, B. (2012). 'Fit Between Organizational Culture And Business Excellence: A Case Study Of Heavy Electrical Equipment Plant", BHEL. Vikalpa: The Journal For Decision Makers, 37(3), 19-27.
Van Dyne, L., Graham, J. W., and Dienesch, R. M.; (1994)"Organizational citizenship behavior: Construct redefinition, measurement and validation", Academy of Management Journal, (4) 37, , pp. 802-765.
Wang, D, Su, Z. and; Yang, D., 2011, Organizational culture and knowledge creation capability, Journal of Knowledge Management, 15, (3), pp. 363-73.
Yazdani, Abdolhamid, Salarzahi, Habiballa (2014), "Investigate The Relationship Between Demensions Of Organizational Culture And (Based On Denison Model) With Organizational Agility Capabilities In Civil Registration In Sistan And Baluchestan", Journal Of Novel Applied Sciences, 3 (S2): 1654-1660.
Zakari, Mariama, Poku, Kofi, Owusu-Ansah, Wilberforce (2013), "Organizational Culture And Organizational Performance: Empirical Evidence From The Banking Industry In Ghana", International Journal Of Business, Humanities And Technology, Vol. 3 No. 1, 95-107..