محدوده، اشخاص و کارکرد اجتماعی اخلاقی صله رحم
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیزهرا صادقی 1 , زهره نیک فرجام 2 * , فریبا پهلوانی 3 , عباس سماواتی 4
1 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
3 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
4 - دانشگاه آزاد اسلامی، تهران
کلید واژه: صله, خویشاوند, نفقه , نسب , سبب.,
چکیده مقاله :
صله در لغت به معنای: احسان، دوستی و ارتباط آمده است و مراد از ((رحم)) خویشاوندان و بستگان می باشد. و به عبارت دیگر محبت و سلوک داشتن با خویشان و نزدیکان است. رابطه خویشاوندی اصطلاحی است که معرف نوعی ارتباط اجتماعی است. ارتباطی که در اثر ارتباط متقابل زن و شوهر ، والدین و فرزندان یا خواهران و برادران پدید آمده است. با توجه به آیه 6 سوره احزاب و 75 سوره انفال می توان فهمید که میان خویشاوندان سلسله مراتبی وجود دارد ، به عبارت دیگر خویشاوندان نزدیکتر در ارث بری و صله رحم مقدم و از اهمیت بیشتری برخوردارند و نسبت به صله در اولویتند. بر طبق حدیثی از امام صادق (ع): هر کس که از حسب و نسب خود بیزاری جوید به پروردگار یکتا کافر می گردد.
"mercy" of relatives. In other words, it is to have love and behavior with relatives and friends Kinship is a term that represents a kind of social relationship. A relationship that has arisen as a result of the interaction of a spouse, parents and children or siblings.According to verse 6 of Surah Al-Ahzab and 75 of Surah Anfal, it can be understood that there is a hierarchy among relatives.In other words, closer relatives take precedence and are more important in inheritance and uterine reconciliation, and take precedence over reconciliation.In other words, closer relatives take precedence and are more important in inheritance and uterine reconciliation, and take precedence over reconciliation.
قرآن کریم
امام خمینی/ تحریرالوسیله
امامی اسداله و صفائی سید حسین/ حقوق خانواده/1391/ دانشگاه تهران
ابی القاسم الحسین بن محمد معروف به راغب اصفهانی/ مفردات راغب/ بیروت الدارالشامیه 1416 ق = 1996 م= 1374/ دمشق- دارالقلم
ارگانی بهبهانی حائری محمود/ آداب معاشرت با خویشاوندان/پیام مهدی
آخوند خراسانی/ کفایه الاصول/1382 =1424 ق/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
آیت اله بجنوردی/ اندیشه های حقوقی حقوق خانواده/1387/ مجد
بیضاوی ناصر الدین عبداله/ تفسیر بیضاوی/1390/ خانه کتاب ایران
بیتس دانیل /فرد پلاگ، مترجم محسن ثلاثی/ انسان شناسی فرهنگی
پژوهشهای قرآنی/ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
حسینی/ الدلیل الفقهی/1418 ق/ مرکز ابن ادریس الحلی للدراسات الفقهیه/ دمشق – السوریه
حرانی/ ابن شعبه/ سید باقر میر عبدالهی/ تحف العقول/1395/ موسسه فرهنگی دارالحدیث
دهخدا/ علی اکبر/ لغت نامه دهخدا/1377/ انتشارات دانشگاه تهران/ چاپ اول/ تهران
دادمرزی/ سید مهدی/ فقه استدلالی/1399/ مجد
رفیع العجم/ موسوعه مصطلحات الفقه عند المسلمین/1998/ مکتبه ناشرون
سبحانی/ شیخ جعفر/ الوسیط/1388/ موسسه فرهنگی هنری دانش پذیر
شرف الدین/ سید حسین/ تحلیل اجتماعی صله رحم/1392/بوستان کتاب قم
شریف/ نفقه و تمکین در حقوق خانواده/1398/ سنجش و دانش
طبرسی/ مجمع البیان /1384/ ناصر خسرو
طوسی/ التبیان/1389/ آل البیت
طباطبایی/ سید محمد حسین/ تفسیر المیزان/1378/ جامعه مدرسین حوزه علمیه قم
عمید/ حسن/ فرهنگ عمید/1390 / انتشارات امیر کبیر
فربد/ محمد صادق/ درآمدی بر خانواده و خویشاوندی/1395/ دانژه
کلینی/ اصول کافی/1395/ انتشارات دارالحدیث قم
کاشانی/ ملا محسن فیض/ محجه البیضاء/1396/ انتشارات فردوش
کاتوزیان/ ناصر/ قانون مدنی در نظم کنونی/1399/ میزان
گلستانه/ سید علاء الدین محمد/ منهج الیقین/1393/ هشت جاوید
مجلسی/ محمد باقر/ بحارالانوار/1386/ اسلامیه
مظفر/ اصول الفقه/1395/ حوزه علمیه قم
میر جهانی/ سید حسن/ نوائب الدهور فی علائم الظهور/1380/ کتابخانه صدر
معاونت حقوقی ریاست جمهوری/ قانون مجازات اسلامی/1398
نجفی/ جواهر الکلام/1395/ خرسندی
ولایی / عیسی/ فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول/1399/ نشرنی.
139 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 158- 139
محدوده، اشخاص و کارکرد اجتماعی اخلاقی صله رحم
زهرا صادقی 1
زهره نیک فرجام 2
فریبا پهلوانی 3
عباس سماواتی 4
چكيده
صله در لغت به معنای: احسان، دوستی و ارتباط آمده است و مراد از ((رحم)) خویشاوندان و بستگان می باشد. و به عبارت دیگر محبت و سلوک داشتن با خویشان و نزدیکان است.
رابطه خویشاوندی اصطلاحی است که معرف نوعی ارتباط اجتماعی است. ارتباطی که در اثر ارتباط متقابل زن و شوهر ، والدین و فرزندان یا خواهران و برادران پدید آمده است.
با توجه به آیه 6 سوره احزاب و 75 سوره انفال می توان فهمید که میان خویشاوندان سلسله مراتبی وجود دارد ، به عبارت دیگر خویشاوندان نزدیکتر در ارث بری و صله رحم مقدم و از اهمیت بیشتری برخوردارند و نسبت به صله در اولویتند.
بر طبق حدیثی از امام صادق (ع): هر کس که از حسب و نسب خود بیزاری جوید به پروردگار یکتا کافر می گردد.
واژگان كليدي
صله، خویشاوند، نفقه ،نسب ، سبب.
[1] . دانشجوی دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Email: zs.sadeghi2014@gmail.com
[2] . استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. (نویسنده مسئول) Email: zohrehnik@gmail.com
[3] . استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Email: fatemeoveysi1366@gmail.com
[4] . استادیار فقه و مبانی حقوق اسلامی، واحد یادگار امام خمینی(ره) شهر ری، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Email: ab.sama@chmail.ir
تاریخ دریافت: 9/5/1400 پذیرش نهایی: 24/7/1400