تعامل و تقابل فرهنگی و اجتماعی مسلمانان با مسیحیان در اندلس
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمسعود فرشیدنیا 1 , زهرا حامدی 2 * , مجتبی خلیفه 3
1 - گروه تاریخ اسلام ،واحد داراب،دانشگاه آزاد اسلامی، داراب،ایران
2 - دانشگاه آزاد
3 - گروه تاریخ، دانشگاه بیرجند،بیرجند،ایران
کلید واژه: تعامل و تقابل, فرهنگی , اجتماعی مسلمانان , مسیحیان اندلس,
چکیده مقاله :
امویان اندلس در اروپای غربی تاریخی به وجود آوردند که دارای خصوصیات متمایز با گذشته آنها است . مغرب زمین طی قرون میانه با تمدن اسلامی مراوده داشته است و تحت تأثیر فرهنگ اسلامی قرار گرفتند و سپس با شناخت از فرهنگ اسلامی به مرور حکومت اسلامی را تحت تأثیر خود قرار داد .در کنار عواملی چون آشنایی اروپاییان با مراکز علمی مسلمانان، رشد اقتصادي، رونق شهر نشینی وزمینه سازي مدارس موجود در کلیسا ها و دیر ها، ترجمه کتاب هاي عربی به زبان لاتین نیز از عوامل مهم رشد شگفت انگیز دانشگاه هاي اروپایی، بود. از عوامل موثر در ظهور و تثبیت تمدنی، می تواند خود را در قالب کاربرد زبان مشترك نشان دهد. در دوران سیطره فرهنگ اسلامی در اندلس، علاوه بر زبان عربی، که زبان رسمی نهادهاي آموزشی و حکومتی بود، زبان لاتینی نیز، در کلیساها و نظامات اداري محلی به کار می رفت.
The Umayyads of Andalusia created a history in Western Europe that has distinctive features from their past. During the Middle Ages, the Maghreb interacted with Islamic civilization and they were influenced by Islamic culture, and then, by recognizing Islamic culture, they gradually influenced the Islamic government. Along with factors such as Europeans' familiarity with Muslim scholarly centers, economic growth, urban sprawl, and the establishment of schools in churches and monasteries, the translation of Arabic books into Latin was also an important factor in the astonishing growth of European universities. One of the effective factors in the emergence and consolidation of civilization, can manifest itself in the form of the use of common language. During the reign of Islamic culture in Andalusia, in addition to Arabic, which was the official language of educational and governmental institutions, Latin was also used in local churches and administrative systems.
آزاد ارمکي، تقي ( 1389 ): نظريه هاي جامعه شناسي، تهران: سروش
آشوری ،داریوش(1393): تعریف ها و مفهوم. تهران: آگه
آلتمن، ایروین. (1382): محیط و رفتار اجتماعی. مترجم: علی، نمازیان. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.
اﺑﻦ ﻋﺒﺪاﻟﺤﮑﻢ ،ﻋﺒﺪاﻟﺮﺣﻤﻦ ﺑﻦ ﻋﺒﺪاﷲ اﻟﻘﺮﺷﯽ(1961): ﻓﺘﻮحﻣﺼﺮ واﻓﺮﯾﻘﯿﻪ واﻻﻧﺪﻟﺲ ،اﻟﻘﺎﻫﺮه:اﻟﺜﻘﺎﻓﻪ اﻟﺪﯾﻨﯿﻪ.
ابن قوطیه(۱۹۲۶): تاریخ فتح اندلس،
اشپولر برتولد(۱۳۵۴): جهان اسلام،ترجمه قمر آریان،تهران،امیرکبیر
بلاذری، احمد بن یحی بن جابر(۱۹۸۸): فـتوح البلدان، قاهره، المکتبة التجاریة الکبری
بوردیو،پیر(۱۳۸۹): نظریه کنش،دلایل عملی وانتخاب عقلانی،ترجمه مرتضی مردیها،تهران،فلسفه،نقش ونگار
حموی، یاقوت(۱۹۵۵): معجم البلدان، ج1، بیروت، دارصادر
ساروخانی،باقر(۱۳۸۱): روشهای تحقیق در علوم اجتماعی: اصول و مبانی،تهران،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی،ج اول
سیالدینی،رابرتبی.(۱۹۹۲):روانشناسی فنون قانع کردن دیگران،ترجمه گیتی قاسم زاده،تهران،
سیوطی،عبدالرحمن بن ابی ابکر(۱۳۵۱):البهجة المرضية علي ألفية ابن مالک،دارالحیا،
لوکاس،هنری(۱۳۶۹): تاریه تمدن،ترجمه عبدالحسین آذرنگ،تهران،سخن
معین،محمد(1384): فرهنگ فارسی معین، تهران: آدانا
مقری، شهاب الدین احمدبن محمد(۱۹۵۹): نفح الطیب من غصن الاندلس الرطیب، تحقیق احسان عباس، دارصادر، بیروت
مقریزی،احمدبن علی (۱۹۵۹): الخطط المقریزیه، لبنان
مونتگمری،وات(۱۳۵۹): اسپانیای اسلامی،ترجمه محمدعلی طالقانی،تهران،بنگاه ترجمه ونشرکتاب
Komorita, S. S. and Parks, C. D. (1999) Reciprocity and cooperation in social dilemmas: review and future directions. In D. V. Budescu, I. Erev, & R. Zwick (Eds.), Games and human behavior: Essays in honor of Amnon Rapoport (pp. 315–330). Mahwah, NJ: Erlbaum.
the new ency clopae dia britanica,vol1.chicago,the university of Chicago,1987.p379.