ارائه الگوی مدرسه کارآفرین با رویکرد فراترکیب
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیندا ترابپور 1 , سید محمدباقر جعفری 2 * , جعفر رحمانی 3
1 - دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران
2 - دانشیار، عضو هیئت علمی پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران
3 - دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه طلوع مهر قم، قم، ایران
کلید واژه: مدرسه کارآفرین, آموزش کارآفرینانه, فراترکیب.,
چکیده مقاله :
وجود علائمی همچون، عدم شایستگی و توانمندی دانشآموزان بعد از 12 سال تحصیل در ورود به بازار کار، توانایی کسب درآمد، تشکیل زندگی مستقل و حتی ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل نشان از نیاز اساسی به تغییر در مدارس کشور میباشد. یکی از رویکردهای توانمندسازی دانشآموزان، رویکرد کارآفرینی در بستر وجود مدرسه کارآفرین است. در این راستا پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی مدرسه کارآفرین با رویکرد فراترکیب است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از منظر گردآوری دادهها توصیفی و از منظر رویکرد کیفی است. این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. ابزار گردآوري دادهها، اسناد و مدارك پژوهشی و کتابخانهای گذشته از سال 2010 تا 2024 است، که با ارزیابی کیفی صورت گرفته شامل 41 پژوهش میشود. شیوه تحلیل دادهها، تحلیل محتوا است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، پیشبینهای موثر بر مدرسه کارآفرین در 3 مقوله: عوامل مرتبط با دانشآموز(ویژگیهای شخصیتی، آشنایی با کارآفرینی)؛ عوامل مرتبط با معلم و مدیر(نگرش و رفتار کارآفرینانه، مدیریت کارآفرینانه، دانش کارآفرینانه، تجربه کارآفرینانه)؛ عوامل مرتبط با مدرسه(ساختار تسهیلکننده کارآفرینی، استراتژی آموزشی کارآفرینانه، برنامه درسی کارآفرینانه) قرار میگیرند. بافتار یا عوامل زمینهای در 4 مقوله: سیاستهای تسهیلکننده(برنامه حمایتی، نظام پاداش و تشویق)، تأمین منابع(منابع مالی، فیزیکی و اطلاعاتی)، شرایط بازار(محیط نوآورانه، شبکهسازی و جهانیشدن)، فرهنگ کارآفرینانه(اعتقادات کارآفرینانه، حکمرانی کارآفرینانه) و پیامدهای مدرسه کارآفرین در 3 مقوله: پیامد برای دانشآموز(ارتقا ریسکپذیری، توانایی توسعه استعدادها و مهارتها، بهبود مشارکت، استقلالطلبی و مسئولیتپذیری، کارآفرینی انتفاعی)، پیامد برای مدرسه(هدفمند شدن آموزش، تشکیل مدرسه کارآفرین)، پیامد برای جامعه(پویایی شبکه کارآفرینی، توسعه اقتصاد آیندهنگر، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی) قرار میگیرند.
The presence of signs such as the lack of competence and ability of students to enter the labor market after 12 years of education, the ability to earn money, form an independent life, and even enter the university and continue their education shows the fundamental need for change in the country's schools. One of the approaches of empowering students is the entrepreneurial approach in the context of the entrepreneur school. In this regard, the current research seeks to present the entrepreneurial school model with a meta synthesis approach. The research is descriptive in terms of practical purpose, in terms of data collection and qualitative approach. This research was done using the meta synthesis method. The data collection tool is past research and library documents from 2010 to 2024, which includes 41 researches with a qualitative evaluation. The method of data analysis is content analysis. The findings of the research show that the predictors affecting the entrepreneurial school in 3 categories: student-related factors (personality traits, familiarity with entrepreneurship); factors related to teachers and managers (entrepreneurial attitude and behavior, entrepreneurial management, entrepreneurial knowledge, entrepreneurial experience); Factors related to the school (structure facilitating entrepreneurship, entrepreneurial strategy, entrepreneurial curriculum) are placed. Context or background factors in 4 categories: facilitating policies (support program, reward and encouragement system), providing resources (financial, physical and informational resources), market conditions (innovative environment, networking and globalization), entrepreneurial culture (entrepreneurial beliefs, entrepreneurial governance) and the consequences of the entrepreneurial school in 3 categories: the consequence for the student (increasing risk-taking, the ability to develop talents and skills, improving participation, independence and responsibility, profit entrepreneurship), the consequence for the school (targeting education, forming an entrepreneurial school), the consequence for society (entrepreneurship network dynamics, future-oriented economic development, social and economic empowerment).
اکبری، عابدین؛ تقیپور، حسینعلی؛ تقیپوریان گیلانی، محمد جواد و غفاری مجلج، محمد. (1402). طراحی الگوی ویژگیهای مدارس کارآفرین در ایران بر اساس رویکرد داده بنیاد. خانواده و پژوهش، 20(1)، 119-136.
بداغی، محمد؛ خورشیدی، عباس؛ فقیه آرام، بتول؛ دشمن زیاری، اسفندیار و مرادی، سعید. (1403). طراحی الگوی مدارس کارآفرین در دوره دوم متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران. فناوری آموزش، 18(3)، 749-764.
حاجیآقایی، حنیف. (1402). طراحی الگوی مدرسة کارآفرین با تأکید بر استقرار زیستبوم کارآفرینانه. آموزش و مدیریت کارآفرینی، 2(4)، 1-24.
شاه رستمبیگ، طیبه؛ مسعودی ندوشن و طالب، زهرا. (1402). ارائه الگوی مدرسه کارآفرین و رابطه آن با تابآوری تحصیلی دانشآموزان. رهبری و مدیریت آموزشی، 17(4)، 88-106.
غفرانی، نرگس؛ حسینی، سیدرسول و موسیخانی، مرتضی. (1401). طراحی مدل مدرسه کارآفرین مبتنی بر توسعه شایستگیهای کارآفرینانه در مقطع متوسطه. توسعه کارآفرینی، 15(1)، 141-160.
فتحیکرکرق، فرشید؛ سلیمانیفنی، مریم و رضاییشریف، علی. (1399). شناسایی و اولویتبندی موانع توسعه مدرسه کارآفرین از دیدگاه مدیران مدارس متوسطه شهرستان اردبیل. رهبری آموزشی کاربردی، 1(4)، 47-68.
نصیری، رحیمعلی؛ عباسیان، حسین؛ عبدالهی، بیژن و زینآبادی، حسنرضا. (1401). طراحي و اعتبارسنجي الگويي براي ايجاد يك مدرسة كارآفرين. مدیریت و چشمانداز آموزش، 4(3)، 18-47.
هاشمی، سمیه. (1395). طراحی مدل بومی مدرسه کارآفرین. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده پژوهشهای عالی هنر و کارآفرینی، دانشگاه هنر اصفهان.
هاشمی، سیده خدیجه؛ مسعودی ندوشن، عصمت و گلزاری، زینب. (1400). ارائة الگوی کیفیتبخشی تبدیل مدرسة فنی و حرفهای به مدرسة کارآفرین. نوآوریهای آموزشی، 20(1)، 83-108.
Abou-Warda, S. H. (2015). Entrepreneurial orientation in business schools: A comparative study of higher education systems in Egypt. International Journal of Educational Management, 29(2), 192-212.
Adeel, S., Daniel, A. D., & Botelho, A. (2023). The effect of entrepreneurship education on the determinants of entrepreneurial behaviour among higher education students: A multi-group analysis. Journal of Innovation & Knowledge, 8(1), 100324.
Adekiya, A. A., & Ibrahim, F. (2016). Entrepreneurship intention among students. The antecedent role of culture and entrepreneurship training and development. The international journal of management education, 14(2), 116-132.
Aga, M. K., & Singh, A. (2022). The role of entrepreneurship education on student entrepreneurial intentions: mediating effect of attitude, subjective norms, and perceived behavioral control. Journal of Business and Management, 28(1), 31-65.
Al-Takhayneh, S. K., Karaki, W., Hasan, R. A., Chang, B. L., Shaikh, J. M., & Kanwal, W. (2022). Teachers' psychological resistance to digital innovation in jordanian entrepreneurship and business schools: Moderation of teachers' psychology and attitude toward educational technologies. Frontiers in Psychology, 13, 1004078.
Azmat, F., Jain, A., & Sridharan, B. (2023). Responsible management education in business schools: Are we there yet?. Journal of Business Research, 157, 113518.
Barba-Sánchez, V., & Atienza-Sahuquillo, C. (2016). The development of entrepreneurship at school: the Spanish experience. Education+ Training, 58(7/8), 783-796.
Dinis, A., do Paco, A., Ferreira, J., Raposo, M., & Gouveia Rodrigues, R. (2013). Psychological characteristics and entrepreneurial intentions among secondary students. Education+ Training, 55(8/9), 763-780.
Elert, N., Andersson, F. W., & Wennberg, K. (2015). The impact of entrepreneurship education in high school on long-term entrepreneurial performance. Journal of Economic Behavior & Organization, 111, 209-223.
Eyal, O., & Yosef-Hassidim, D. (2012). Managing educational champions: Entrepreneurship in schools. Journal of School Leadership, 22(1), 210-255.
Falck, O., Heblich, S., & Luedemann, E. (2012). Identity and entrepreneurship: do school peers shape entrepreneurial intentions?. Small Business Economics, 39, 39-59.
Finfgeld-Connett, D. (2018). A guide to qualitative meta-synthesis. Routledge.
Galvão, A., Marques, C. S., & Marques, C. P. (2018). Antecedents of entrepreneurial intentions among students in vocational training programmes. Education+ Training, 60(7/8), 719-734.
Ghazali, S. S., Kadir, S. A., Asimiran, S., & Eric, S. (2019). Entrepreneurial School Culture Model Development: Centralized Implementation in Malaysian Schools. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 9(2).
Gielnik, M. M., Frese, M., Kahara-Kawuki, A., Wasswa Katono, I., Kyejjusa, S., Ngoma, M., ... & Dlugosch, T. J. (2015). Action and action-regulation in entrepreneurship: Evaluating a student training for promoting entrepreneurship. Academy of Management Learning & Education, 14(1), 69-94.
Iizuka, E. S., de Moraes, G. H. S. M., & de Souza, M. G. (2024). College environment and entrepreneurial intention in high school. Revista de Gestão, 31(1), 101-114.
Iizuka, E. S., de Moraes, G. H. S. M., & de Souza, M. G. (2024). College environment and entrepreneurial intention in high school. Revista de Gestão, 31(1), 101-114.
Jónsdóttir, S. R., & Macdonald, M. A. (2019). The feasibility of innovation and entrepreneurial education in middle schools. Journal of Small Business and Enterprise Development, 26(2), 255-272.
Kirkley, W. W. (2017). Cultivating entrepreneurial behaviour: entrepreneurship education in secondary schools. Asia Pacific Journal of Innovation and Entrepreneurship, 11(1), 17-37.
Lindner, J. (2019). Entrepreneurial spirit for the whole school–ways to become an ee si-Entrepreneurship School. Discourse and Communication for Sustainable Education, 10(2), 5-12.
Malik, A., Onyema, E. M., Dalal, S., Lilhore, U. K., Anand, D., Sharma, A., & Simaiya, S. (2023). Forecasting students' adaptability in online entrepreneurship education using modified ensemble machine learning model. Array, 19, 100303.
Mariam, S., Khawaja, K. F., Qaisar, M. N., & Ahmad, F. (2023). Blended learning sustainability in business schools: Role of quality of online teaching and immersive learning experience. The International Journal of Management Education, 21(2), 100776.
Mogollon, R. H., & Rubio, P. P. (2010). An approach to entrepreneurial culture and education in secondary school. International Journal of Business Environment, 3(1), 120-134.
Nani, G. V. (2016). Entrepreneurial education in the school curriculum: in search of positioning in Zimbabwe. Problems and Perspectives in Management, (14, Iss. 3), 85-90.
Nepal, A. (2021). Social Entrepreneur School IBS and Pedagogical Scientific Learning: Experience at Fil. Dr. Jan-U. Sandal Institute. Nauki Ekonomiczne.
Núñez-Canal, M., Sanz Ponce, R., Azqueta, A., & Montoro-Fernández, E. (2023). How effective is entrepreneurship education in schools? An empirical study of the new curriculum in Spain. Education Sciences, 13(7), 740.
Nye, E., Melendez‐Torres, G. J., & Bonell, C. (2016). Origins, methods and advances in qualitative meta‐synthesis. Review of Education, 4(1), 57-79.
Patuelli, R., Santarelli, E., & Tubadji, A. (2020). Entrepreneurial intention among high-school students: the importance of parents, peers and neighbors. Eurasian Business Review, 10, 225-251.
Pepin, M., & St-Jean, É. (2019). Assessing the impacts of school entrepreneurial initiatives: A quasi-experiment at the elementary school level. Journal of Small Business and Enterprise Development, 26(2), 273-288.
Popescu, C. C., Bostan, I., Robu, I. B., Maxim, A., & Diaconu, L. (2016). An analysis of the determinants of entrepreneurial intentions among students: a Romanian case study. Sustainability, 8(8), 771.
Ruskovaara, E., & Pihkala, T. (2015). Entrepreneurship education in schools: Empirical evidence on the teacher's role. The Journal of Educational Research, 108(3), 236-249.
Samydevan, V., Mohd Amin, M. R. B., & Piaralal, S. K. (2021). Determinants of entrepreneurial intention among school students in Malaysia: An empirical study. Journal of Education for Business, 96(6), 359-365.
Setiono, E., Nabilah, Z. I., Fitri, F., Indrawati, A., & Wardana, L. W. (2023). Entrepreneurship character education in elementary schools: Systematic literature review (SLR). International Journal of Education, Language, Literature, Arts, Culture, and Social Humanities, 1(2), 53-65.
Shahin, M., Ilic, O., Gonsalvez, C., & Whittle, J. (2021). The impact of a STEM-based entrepreneurship program on the entrepreneurial intention of secondary school female students. International Entrepreneurship and Management Journal, 17(4), 1867-1898.
Sjøvoll, J., & Pedersen, O. (2014). Entrepreneurial mindsets in entrepreneurial schools.
Šorgo, A., Dolenc, K., & Virtič, M. P. (2022). Challenges and opportunities in incorporating entrepreneurial competences into pre-university schools for all. International Journal of Management in Education, 16(1), 1-19.
Turner, T., & Gianiodis, P. (2018). Entrepreneurship unleashed: Understanding entrepreneurial education outside of the business school. Journal of Small Business Management, 56(1), 131-149.
Yuan, X., Kaewsaeng-On, R., Jin, S., Anuar, M. M., Shaikh, J. M., & Mehmood, S. (2022). Time lagged investigation of entrepreneurship school innovation climate and students motivational outcomes: Moderating role of students’ attitude toward technology. Frontiers in Psychology, 13, 979562.
Zimmer, L. (2006). Qualitative meta‐synthesis: a question of dialoguing with texts. Journal of advanced nursing, 53(3), 311-318.
57 |
صفحات 80 - 57
ارائه الگوی مدرسه کارآفرین با رویکرد فراترکیب
ندا ترابپور1
سید محمدباقر جعفری2
جعفر رحمانی3
چکیده
وجود علائمی همچون، عدم شایستگی و توانمندی دانشآموزان بعد از 12 سال تحصیل در ورود به بازار کار، توانایی کسب درآمد، تشکیل زندگی مستقل و حتی ورود به دانشگاه و ادامه تحصیل نشان از نیاز اساسی به تغییر در مدارس کشور میباشد. یکی از رویکردهای توانمندسازی دانشآموزان، رویکرد کارآفرینی در بستر وجود مدرسه کارآفرین است. در این راستا پژوهش حاضر به دنبال ارائه الگوی مدرسه کارآفرین با رویکرد فراترکیب است. پژوهش از نظر هدف کاربردی، از منظر گردآوری دادهها توصیفی و از منظر رویکرد کیفی است. این پژوهش با استفاده از روش فراترکیب انجام شده است. ابزار گردآوري دادهها، اسناد و مدارك پژوهشی و کتابخانهای گذشته از سال 2010 تا 2024 است، که با ارزیابی کیفی صورت گرفته شامل 41 پژوهش میشود. شیوه تحلیل دادهها، تحلیل محتوا است. یافتههای پژوهش نشان میدهد، پیشبینهای موثر بر مدرسه کارآفرین در 3 مقوله: عوامل مرتبط با دانشآموز(ویژگیهای شخصیتی، آشنایی با کارآفرینی)؛ عوامل مرتبط با معلم و مدیر(نگرش و رفتار کارآفرینانه، مدیریت کارآفرینانه، دانش کارآفرینانه، تجربه کارآفرینانه)؛ عوامل مرتبط با مدرسه(ساختار تسهیلکننده کارآفرینی، استراتژی آموزشی کارآفرینانه، برنامه درسی کارآفرینانه) قرار میگیرند. بافتار یا عوامل زمینهای در 4 مقوله: سیاستهای تسهیلکننده(برنامه حمایتی، نظام پاداش و تشویق)، تأمین منابع(منابع مالی، فیزیکی و اطلاعاتی)، شرایط بازار(محیط نوآورانه، شبکهسازی و جهانیشدن)، فرهنگ کارآفرینانه(اعتقادات کارآفرینانه، حکمرانی کارآفرینانه) و پیامدهای مدرسه کارآفرین در 3 مقوله: پیامد برای دانشآموز(ارتقا ریسکپذیری، توانایی توسعه استعدادها و مهارتها، بهبود مشارکت، استقلالطلبی و مسئولیتپذیری، کارآفرینی انتفاعی)، پیامد برای مدرسه(هدفمند شدن آموزش، تشکیل مدرسه کارآفرین)، پیامد برای جامعه(پویایی شبکه کارآفرینی، توسعه اقتصاد آیندهنگر، توانمندسازی اجتماعی و اقتصادی) قرار میگیرند.
واژگان کلیدی
مدرسه کارآفرین، آموزش کارآفرینانه، فراترکیب.
[1] . دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، واحد قم، دانشگاه آزاد اسلامی، قم، ایران.
Email: N1360mnm@gmail.com
[2] . دانشیار، عضو هیئت علمی پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: sm.jafari@ut.ac.ir
[3] . دانشیار، عضو هیئت علمی دانشگاه طلوع مهر قم، قم، ایران.
Email: 0384459@gmail.com
تاریخ دریافت: 17/6/1403 پذیرش نهایی: 11/9/1403