ناسازگاری زبان اخلاقی جدید با زبان اخلاقی سنتی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
کلید واژه: تسامح, فضیلت, عدالت, خیر, خود مختاری. زبان اخلاقی جدید و واژه نامهی اخلاقی آن ,
چکیده مقاله :
مقالهی حاضر در صدد بررسی زبان اخلاقی جدید از منظر ارزش ها و فضایلی که مورد نظر آنهاست و مقایسه ی آن با زبان اخلاقی سنتی میباشد. هر یک از این دو، واژه نامه ای مختص به خود دارند که کاملا با دیگری متفاوت ویا حتی ناسازگار می باشد. در زبان اخلاقی جدید، به فضایل خارجی از جمله عدالت، آزادی، تسامح، عقلانیت و خود مختاری فردی توجه شده است که طبیعتا این انتخاب، لوازم و آثاری از جمله عدم التفات به فضایل نفسانی و کمالات نفس، داشتن یک زبان خنثی و مشتمل بر بی طرفی و عدم توجه به ضعف عقل آدمی و لحاظ آن به عنوان معیار نهایی در انتخاب صور مختلف زندگی، در مقابل اخلاق ارسطویی ابتدا به بحث از نفس و کمالات آن و فضایل نفسانی پرداخته و سپس آن ها را پلی برای کسب خیرات خارجی قرار میدهد علاوه بر اینکه ملاک راعقل عملی می داند که در سایهی تلبّس به حکمت، صاحب آن قادر به تشخیص صحت و سقم افعال میباشد.
This article is going to survey modern moral language and compare with the traditional one. These to have their own glossary and wordbook that are different and even alien with each other. In modern moral language are marked on the external virtues like justice liberty toleration rationality and personal autonomy. Naturally in this kind of moral language and human wisdom weakness there is not attention to sensual Virtues and integrities and to have a impartiality language and to select it as a final standard for the Various forms of life in the opposite of that aristotle morality studys the soul and its integrities bridge to achive the external goods. In addition he believes in practical wisdom that its owner can recognize verity and falsity.
ارسطو، اخلاق نیکو ماخوس، ت محمدحسن لطفی، انتشارات طرح نو، تهران، 1378.
افلاطون، دوره آثار افلاطون، ت محمدحسن لطفی، انتشارات طرح نو، تهران 1380 .
کاپلستون، فردریک، تاریخ فلسفه یونان و روم، انتشارات سروش، تهران، 1375.
کانت، ایمانوئل، بنیادمابعدالطبیعه اخلاق، ت حمید عنایت، انتشارات خوارزمی، تهران، 1369.
گاتری، دبلیو. کی. سی، فلاسفه یونان از طالس تا ارسطو، حسن فتحی، انتشارات فکر روز، تهران، 1375.
گمپرتس، تیودور، متفکران یونانی، انتشارات خوارزمی، تهران، 1375.
مصباح، مجتبی، فلسفه اخلاق، موسسه امام خمینی، قم، 1378.
یوسف کرم، فلسفه کانت؛ دفتر تبلیغات اسلامی، قم، 1375.
Aristotle, Nicomcheanbook, in Graet Books, Vol 8, 0f the Western World, MORTIMER J. ADLER, Editor in chief, INC, Chicago, 1994.
Thomas, Alan, Values, In Routledge Encyclopedia of Philosophy – General Editor EDWARD CRAFG, London, and Newyork, 1998, vol 9.
Berlin, I, Value Pluralism""IN REP. vol 9, 1998.
Sandel, Michael, Liberalism and Limits of Justice, (Cambridge University Press 1982).
Poiman, Ethics, Discovery in Right and Wrong, United States Military Academy.
Strauss, David "" Liberalism Virtue "" in Virtue ed, John W.Chapman, (Newyork University Press, 1992).
Rawls, I, A Theory of Justice, Cambridge Harvard University Press, 1971.
Ross, D. Aristotle, revised JL. Ackrilland J. Ourmson, (Oxford: oxford university press, 1980.