تأثیر متغیر میانجی (جو اخلاقی) بر رابطه بین رهبری اخلاقی با نوآوری و رفتار اخلاقی کارکنان بانک ملی مشهد
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
کلید واژه: رهبری اخلاقي, جو اخلاقی, رفتاراخلاقی, خلاقیت , نوآوری ,
چکیده مقاله :
اين پژوهش درصدد است با معرفي مفاهيمی چون رهبری اخلاقي، جو اخلاقی، رفتار اخلاقی، خلاقیت و نوآوری به بررسي رابطه ميان اين مفاهيم و نحوه تاثيرگذاري آنها بپردازد. مسأله اصلي اين پژوهش، تاثیر رهبری اخلاقی بر نوآوری و رفتار اخلاقی با استفاده از متغیرهای میانجی می باشد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف، كاربردي و از نظر نحوه گردآوري داده ها مشابه تحقیقات توصیفی- پیمایشی است. جامعه مورد نظر كاركنان بانك ملي مشهد بوده و داده هاي مورد استفاده از 186 نفر از کارکنان بانک ملی جمع آوري شده و جهت تحلیل یافته ها و تایید الگوی پژوهش از الگوسازی معادلات ساختاری بهره گرفته شده است. نتيجه پژوهش گوياي آن است كه رهبري اخلاقي به صورت مثبت و معني داري بر نوآوري و رفتار اخلاقي تأثيرگذار بوده است. همچنين نتيجه تحقيق حاكي از اين است كه گر چه رهبري اخلاقي بر رفتار اخلاقي موثر است اما شدت اين تاثير گذاري از طريق جو اخلاقي بيشتر است. علاوه بر این، رهبري اخلاقي بر نوآوري موثر است اما شدت اين تاثير گذاري از طريق خلاقيت افزايش نيافته است بلکه از طریق جو اخلاقی افزایش یافته است.
This research with the introduction of concepts such as ethical leadership, ethical climate, ethical behavior, creativity and innovation, study the relationship between these concepts and how to influence them. The main issue of this study, the influence of the ethical leadership on innovation and ethical behavior is with the use of a mediator. The purpose of this research is application and the method of data collection is like Survey-descriptive research. Target population was employees of the National Bank of Mashhad and used data collected from 186 employees of the National Bank and to analyze the findings and confirm the pattern of research is used of structural equations modeling. The result of research indicate that the ethical leadership has a significant and positive influence on innovation and ethical behavior. The research results suggest that although ethical leadership is effective on ethical behavior but the severity of this impact through ethical climate is higher. In addition, The ethical leadership is effective on innovation but the severity of the impact has not increased through creativity but has increased through ethical climate.
آقایی، عنایت الله و حسین ستوده کویری آرانی، 1385، خلاقیت و نوآوری، پژوهشهای مدیریت راهبردی، شماره 37، صص 40-24.
امینی، قاسم،1387، آمار و کاربرد آن در تحقیقات، انتشارات دانشگاه شهیدچمران اهواز.
پاداش فریبا،گل پرور محسن، 1389، رابطه رهبری اخلاق مدار با انگیزش درونی برای نوآوری و خلاقیت کارکنان، فصلنامه اخلاق در علوم و فناوری، سال پنجم، شماره 1و2، صص:103-110
رحیم نیا، فریبرز و زهرا نیکخواه آزاد، 1390، تاثیر جو اخلاقی سازمان بر هویت سازمانی و تمایل به ترک خدمت فروشندگان، اخلاق در علوم رفتاری، سال ششم، شماره 4، صص:11-1.
نصر اصفهانی، علی، احمد غضنفری و سیامک عامری نسب، 1392، رابطه بین رهبری اخلاقی و توانمند سازی سازمان، پژوهشهای مدیریت منابع انسانی دانشگاه امام حسین، شماره 1، صص: 128-107.
هومن، حیدرعلی، 1387، مدل یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی، دانشگاه تهران.
Albaum, G. R., & Peterson, A. (2006). Ethical attitudes of future business leaders: Do they vary by gender and religiosity?Business and Society, 45, 300–321.
Bandura, A.:(1986). Social Foundations of Thought & Action (Prentic-Hall, Englewood Cliffs).
Barney JB (2005). Should strategic management research engage public policy debates? Academy of Management Journal 48:945-948.
Baer M. (2012) Putting Creativity To Work: The Implementation Of Creative Ideas In Organizations Academy of Management Journal. 55, . 5, PP: 1102-1119
Brown ME, Trevino LK, Harrison DA (2005) . Ethical leadership : A social learning perspective for construct development and testing. Organizational Behavior and Human Decision Processes 97: 117-134.
Brown, M. E., & Trevin˜o, L. K. (2006). Ethical leadership: A review and future directions. The Leadership Quarterly, 17(6), 595–616.
Brown, M. E. (2007); Misconceptions of Ethical Leadership: How to Avoid Potential Pitfalls, Organizational Dynamics, Vol. 36, No. 2, pp. 140.155.
Choi, B.k., H. K. Moon, and W. Ko (2013), An organization’s ethical climate,innovation, and performance Effects of support for innovation andperformance evaluation, Management Decision, Vol. 51 No. 6, 2013, pp. 1250-1275.
Dickson, M. W., Smith, D. B., Grojean, M. W., & Ehrhart, M. (2001).
An organizational climate regarding ethics: The outcome of leader values and the practices that reflect them. The Leadership Quarterly, 12(2), 197–217.
Gumusluoglu L, Ilsev A (2009). Transformational leadership, creativity and orgainizational innovation. Journal of Business Research 62:461-473. Grojean M, Resick C, Dickson M, Smith DB (2004). Leaders, values and organizational climate: Examinig leadership strategies for establishing an organizational climate regarding ethics. Journal of Business Ethics 55: 223-241.
Hirst G., Knippenberg D. V., Chen C., Sacramento C. A. (2011).How Does Bureaucracy Impact Individual Creativity? A Cross-Level Investigation Of Team Contextual Influences On Goal Orientation Creativity Relationships Academy of Management Journal 54, 3, 624- 641
u. C.-S, C.-C. Lin (2013), The Effects of Ethical Leadership and Ethical Climate on Employee Ethical Behavior in the International Port Context, J Bus Ethics.
Muceldili B, H. Turan and O. Erdil (2013), The influence of Authentic Leadership on Creativity and Innovativeness, Social and Behavioral Sciences. No: 99, PP: 673-681.
McDonald G. Business ethics: practical proposals for organizations. J Bus Ethics. 1999; 19:143-58.
Michie S, Gooty J (2005). Values, emotions , and authenticity: Will the real leader please stand up? Leadership Quarterly 16 : 441-457.
Oldham GR, Cummings A (1996). Employee creativity: Personal and contextual factor at work. Academy of Management Journal 39 (3) : 607-634.
Stead, W. E., Worrell, D. L., & Stead, J. G. (1990). An integrative
model for understanding and managing ethical behavior in business organizations. Journal of Business Ethics, 9, 233–242.
Trevino LK, Weaver GR, Reynolds SJ (2006). Behavioral ethics in organizations: A review. Journal of Management 6: 951- 990.
Victor, B. and J. B. Cullen: (1988). The Organizational Bases of Ethical Work Climates, Administrative Science Qualiterly 33, 101-125.
Yilmaz, E. (2010); The analysis of Organizational Creativity in Schools Regarding Principals. Ethical Leadership Characteristics, Procedia Social and Behavioral Sciences, Vol. 2, Issue 2, pp. 3949-3953,
Yuan F., Woodman R.W. (2010) Innovative Behavior in the Workplace: The Role of Performance and Image Outcome Expectations Academy of Management Journal,. 53:2, PP: 323-342