The Educational Fields of Resistance Economics Based on the Philosophical Foundations of Imam Khomeini's Science
Subject Areas : Ethics and Islamic Education
1 -
Keywords: Economic Strength, Imam Khomeini, Mulla Sadra, Psychology, Economic Ethics, Anthropology, The powers of breath, Natural breath, Exalted soul. ,
Abstract :
What is the role of knowledge of man and his inner and inner layers in determining the priorities and goals and methods of realizing a resistance economy? The claim is that the realization of many general policies of the system about resistive economy - the announcement of the Supreme Leader - direct affiliation or Indirectly, it recognizes human existential dimensions (as the main factor in all stages of each economic process), so efforts to grow and educate managers and people are the most important priority for the realization of a resilient economy. In this regard, policies such as activation Human Capital (First Policy), Empowerment of Labor to Grow Productivity (Third Policy), Increase The Contribution of Human Capital in the Production Cycle (Fifth Policy) Conserving Consumption Patterns (Eighth Policy) Saving Public Expenditure (Sixteenth Policy) Preventing Corruption in Economic Spheres (Policy of the 19th Century) Strengthening Jihadist Culture in Economic Activities (Policy Twentieth) Cited. In the current research, and based on its arguments, the resistance economy is well-recognized with Islamic economics and, accordingly, the flourishing of human transcendental talents and the adjustment and adjustment of the internal power of man, which is a prerequisite for the realization of resistance economy policies, requires religious wisdom Philosophy is in human identity. Therefore, resistance economy is a jihadi movement for the universal, material and spiritual excellence of man. Imam Khomeini, the resurrectionist of Islam in this age, can be considered the most prominent figure in the Islamic Jihadist economy (= resistance economy). His philosophical and anthropological basis is based on Sadr al-Mutalehyn's ideas. Imam is also full of revelation and discovery and intellect as Mulla Sadra. Mulla Sadra, based on his innovative principles in wisdom, including the originality of its existence and its subtle levels, has provided a comprehensive definition of human identity based on the genuineness of the soul and its internal strength, and its management tools and modifications, which can be understood by the understanding of the desirable human being for Realizing the Resistance Economy.
قرآن کریم
امام سجاد(ع)،«صحیفه سجادیه»،چاپ الهادی،1376
آمارتیا،سن؛«اخلاق و اقتصاد»ترجمه حسن فشارکی،نشر شیرازه،تهران،1377
ابن سینا،«ترجمه اشارات»، مترجم نا معلوم،به اهتمام سید محمد مشکوه،بی جا،تهران،1316
بی نام،«اقتصاد در اندیشه امام خمینی»،نشر مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،1387
پیرو و ،مینی،«فلسفه و اقتصاد:مبادی و سیر تحول نظریه اقتصادی»،ترجمه مرتضی نصرت،انتشارات علمی فرهنگی،1375
کفشگر جلودار،حسین،مقاله «آلفرد مارشال»، سایت پژوهه پژوهشکده باقر العلوم(بانک مقالات علوم انسانی اسلامی)
دانیل،لیتل،«تبیین در علوم اجتماعی» ترجمه عبدالکریم سروش»مؤسسه فرهنگی صراط،تهران،1373
داو،شیلا سی،« کنکاشی در روش شناسی اقتصاد» مترجمان محمود متوسلی و علی رستمیان،نشر جهاد دانشگاهی،تهران،1389
روح الله ،(امام)خمینی،«جنود عقل و جهل» موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی،1377
روح الله ،(امام)خمینی،«صحیفه نور»،مؤسسه نشر و تنظیم آثار امام خمینی،1378
روح الله،(امام) خمینی، کشف الاسرار،
روح الله،(امام) خمینی،«کشف الاسرار»،بی جا،بی نا،بی تا
روح الله،(امام)خمینی،«تعلیقات علی شرح فصوص الحکم و مصباح الانس»،نشر پاسدار اسلام،قم،1369
روح الله،(امام)خمینی،«موضوعات و رهنمود های اقتصادی در بیانات حضرت امام خمینی»؛مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی(در چهار جلد)،چاپ دوم 1371
سید حسین ،میرمعزی،«ساختار کلان نظام اقتصادی اسلام»؛پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،مؤسسه دانش و اندیشه معاصر،1381
سید عباس،نبویان، «کلیات نظام اقتصادی اسلام»، نشر دار الثقلین،قم،چاپ دوم،1379
سید محمد،شفیعی مازندرانی؛«پرتوی از مبانی تربیتی – عرفانی حضرت امام خمینی»،انتشارات اسلامی،قم،1376
صدر الدین محمد ، شیرازی، الشواهدالربوبیه فی المناهج السلوکیه، قم،بوستان کتاب ،1382
صدر الدین محمد، شیرازی، «شرح اصول کافی»، مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی،تهران،1383
صدر الدین محمد، شیرازی،«الحکمه المتعالیه فی الاسفار العقلیه الاربعه»،دار احیاء التراث العربی،1981
طهماسب محتشم دولتشاهی،« مبانی علم اقتصاد:اقتصاد خرد – اقتصاد کلان»انتشارات خجسته،تهران،چاب دوازدهم،1378
عبد علی بن جمعه،العروسی الحویزی،«تفسیر نور الثقلین »،محقق:سید هاشم رسولی محلاتی،چاپ اسماعیلیان،قم،1415
علی اصغر،هادوی نیا،«انسان اقتصادی از دیدگاه اسلام»،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،تهران،1382
علی اصغر،هادوی نیا،«معنویت و اقتصاد»؛مؤسسه فرهنگی دانش و اندیشه معاصر،1381
علی اکبر،ضیایی؛«نهضت فلسفی امام خمینی»،نشر عروج،تهران،1381
علیرضا، مهدیجانی،«سیمای اقتصاد در قرآن»دانشگاه آزاد اسلامی،1390
قطب الدین شیرازی، «شرح حکمت الاشراق شهاب الدین سهروردی به انضمام تعلیقات صدر المتالهین»،نشر حکمت،تهران، 1314
لایونل،رابینز،تاریخ اندیشه اقتصای،ترجمه غلامرضا آزاد(ارمکی)،نشر نی،تهران1384
مجموعه مقالات،«بررسی اندیشه های اقتصادی امام خمینی»ستاد بزرگداشت یکصدمین سال میلاد امام خمینی،نشر عروج،1380
محمد بن حسن،حر عاملی،«وسائل الشیعه الی تحصیل مسائل الشریعه»،دار احیاءالتراث العربی، بیروت،1402ق
محمد جواد، نوراحمدی،«اقتصاد دینی از منظر اندیشمندان مسلمان و مسیحی»،دانشگاه امام صادق،تهران،چاپ دوم،1389
محمد حسین کرمی و عسکر دیرباز،«مباحثی در فلسفه اقتصاد»؛پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، قم،1384
محمد علی گرامی،محمد علی تسخیری و ..« مجموعه میز گرد های تخصصی فلسفه اقتصاد اسلامی»،تدوین: حسین عیوضلو، موسسه تحقیقات پولی و بانکی،تهران،1378
منوچهر زندی حقیقی،«اقتصاد:فنون جدید تجزیه و تحلیل اقتصادی»،دانشگاه تهران،1369
سيد مرتضى حسينى زبيدى واسطی،«تاج العَروس من جواهر القاموس»،دار الفکر،1414 ق یا 1994 م
احمد فرامرز قراملکی «روش شناسی» ، دانشگاه علوم اسلامی رضوی، 1388 www.farsi.khamenei.ir