رابطه بین باورهای دینی با رشد اخلاقی و خلاقیت دردانش آموزان دختر و پسر پایه نهم مدارس دولتی شهر ساری ناحیه 2
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
کلید واژه: باورهای دینی, رشداخلاقی, خلاقیت,
چکیده مقاله :
هدف این پژوهش، رابطه بین باورهای دینی با رشداخلاقی و خلاقیت در دانش آموزان دخترو پسر مدارس دولتی شهر ساری ناحیه 2 بوده است.روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماري آن را، کلیه دانش آموزان دخترو پسر مدارس متوسطه اول ناحیه 2 شهر ساری که مجموعا500 نفر می باشند، تشکیل می دهند که بر اساس جدول کرجسي و مورگان تعداد 217نفر به روش نمونه گيري تصادفی-طبقه ایی برحسب جنسیت به عنوان نمونه آماري انتخاب شدند. جهت جمع آوري دادهها از پرسشنامه 26 سوالی باورهای دینی گلاک و استارک ، پرسشنامه 18 سوالی رشد اخلاقی لطف آبادی، پرسشنامه 60سوالی خلاقیت عابدي مي باشد روايي صوري و محتوايي ابزارها به تاييد چند تن از متخصصان و صاحب نظران رسيد و پايايي آن با استفاده از ضريب آلفاي کرونباخ به ترتیب83/0-80/0-77/0 بدست آمده که از لحاظ آماري معنادار و مورد تاييد مي باشد. جهت تجزيهوتحليل دادهها استنباطي از آزمون هاي پیرسون و رگرسیون استفاده شده است و نتایج این تحقیق نشان داد که بین باورهای دینی و رشد اخلاقی دانش آموزان رابطه وجود دارد ، بین باورهای دینی و خلاقیت دانش آموزان رابطه وجود دارد و همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نیز حاکی از آن است که سهم هر یک از مولفه های باورهای دینی در پیش بینی رشد اخلاقی و خلاقیت دانش آموزان متفاوت است .به عبارتی از بین مولفه های باورهای دینی،بعد عاطفی بیشترین وبعد مناسکی کمترین سهم در پیش بینی رشد اخلاقی داراست و همچنین می توان گفت بعد عاطفی بیشترین وبعد مناسکی کمترین رابطه را با خلاقیت دانش آموزان دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between religious beliefs and moral development and creativity among male and female students of public schools in district 2 of Sari. The descriptive research method is correlational. The statistical society of this study consists of all students of the first grade secondary school in district 2 of Sari, which is a total of 500 people that based on Morgan's table, 217 people were selected randomly-stratified sampling based on gender and they were selected as the statistical sample. To collect the data, it was used of questionnaires on 26 questions of religious beliefs of Golak and Stark, questionnaire on 18 questions of Lotfabadi's moral development and questionnaire on 60 questions about Abedi's creativity questionnaire. The Factual validity and content validity of the tools has been confirmed by several experts and researchers and its reliability has been obtained by using the Cronbach's alpha coefficient of 0.77-0.80-0.83, respectively, which is statistically significant and validated. Inferential data from Pearson and regression tests were used to analyze the data and the results of this research showed that there is a relationship between religious beliefs and moral development of students, there is a relationship between religious beliefs and creativity among students as well as the results of regression analysis indicates that the contribution of each component of religious beliefs is different in predicting the moral development and creativity of students. In other words, among the components of religious beliefs, the emotional dimension has most shares, and then the ritual have the smallest share in predicting moral development and also it can be said that the emotional dimension is the highest and then the rituals have the least relation with the creativity of the students.
اسلامیان،ملیحه.(1390). بررسي راههاي تقويت ارزشهاي اخلاقي در دانش آموزان ،فصلنامه مديريت آموزشی، شماره 17 ، صص 205-185.
افروز، غلامرضا.(1388). مبانی روان شناختی روشهای تربیت دینی کودکان و نوجوانان ، نماز در سیمای خانواده ، تهران ، انجمن اولیا و مربیان.
اكبري، ابوالقاسم.(1390). مشكلات نوجواني و جواني، تهران:ساوالان.
آریانپور، منوچهر .(1385). فرهنگ انگلیسی به فارسی ، تهران:جهانرایانه.
بازرگان ، زهرا .(1386).یازده قدم در رشد اخلاقی کودکان،پیوند،شماره 211،صص45-1.
برونو،فرانکو. (2011) . فرهنگ توصیفی روانشناسی ،ترجمه مهشید یاسائی و فرزانه طاهری.(1380).انتشارات طرح نو .
پوستین دوز، محمد صادق ( 1388 ). بررسی رابطه هوش هیجانی با خلاقیت و رضایت شغلی در بین کارکنان دانشگاه هنر اصفهان،پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی صنعتی سازمانی، دانشگاه آزاد مرودشت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
حسن زاده ، فریبا . ( 1393) . بررسی توصیفی تاثیر آموزش بارش مغزی بر خلاقیت ، فصلنامه ی آموزشی، سال دوم، شماره 2،صص15-4.
حیدرنیا،علی.(1393).بررسی جامعه شناختی رابطه باورهای دینی با سبک زندگی مردم شهر زاهدان، فرهنگ و اندیشه دینی،دوره یک ،شماره2 ،صص12-1
خدایاری فر، محمد؛عاملی زهرا.(1390). تهیه پرسشنامه نگرش سنج مذهبی در بین دانشجویان ،پایان کازشناسی ارشد،دانشگاه تهران،دانشکده علوم انسانی.
طالب بیدختی، عباس.(1385).خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمانها، ماهنامه تدبیر، سال 15، شماره 1،صص85-25.
طالب زاده ،عباس؛مقدم،فاطمه ( 1385) . خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمان ها،ماهنامه علمی - آموزشی تدبیر ، سال پانزدهم ،شماره 152،صص10-2.
علیزاده موسوی،ابراهیم.(1384). بررسی مقایسه ای تأثیر فضاهای پرورشی بر رشد اخلاقی دانش آموزان، پژوهشنامه تربیتی، دوره دوم،شماره2،صص116-103.
قورچيان ، نادرقلي .(1384).رشد و تحولات برنامه درسي ، تهران : مؤسسه ي پژوهش و برنامه ريزي در آموزش عالي .
کرمي نوري ، رضا؛ مرادي، عليرضا.(1390). روان شناسي تربيتي، تهران: نشر میثاق.
کفایت، محمد. (1385).بررسی ارتباط شیوه ها و نگرشهای فرزند پروری با خلاقیت دانش آموزان سال اول دبیرستانهای اهواز، پایان نامه کارشناسي ارشد،دانشگاه شهید چمران اهواز.
گنجي ، حمزه .(1389).روانشناسي رشد،تهران :انتشارات بعثت .
مصباح یزدی،علي.(1393). روان شناسي رشد با نگرش به منابع اسلامي، تهران:هدف.
موسوی پور،سعید ؛ فقیهی،علیرضا؛ احمدی، عاطفه ؛ عباسی،فاطمه؛ مهرابی، فاطمه. (1392). بررسی رابطه عمل به باورهای دینی با احساس امنیت اجتماعی و پرخاشگری دانشجویان دختر دانشگاههای اراک، فصلنامه دانش انتظامی مرکزی،دروه چهار،شماره 4،صص54-36.
مهدوی،محمد صادق؛زارعی امین.(1390).بررسي عوامل مؤثر در گرايش نوجوانان به ارزش هاي اخلاقي در دانش آموزان،مجله مطالعات جامعه شناختي ايران،دوره یک،شماره 3 ،صص21-1.
الوانی،سید مهدي.(1387). تأثیر آموزش هوش عاطفی بر کیفیت خدمات شعب بانک ملت، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره 7،صص29-1.
هاشمی،تورج؛آرین پور،الناز؛ماشینچی عباسی،نعمیه. (1393) بررسی نقش جهت گیري اجتماعی بر رفتار اخلاقی با توجه به نقش میانجی معنویت،نشریه شناخت اجتماعی، سال سوم،شماره 1،صص44-30.
Arnau , R.C., Austin, J. T. (2008). examined the relationship between religiosity and moral development and character, Journal for the Theory of Social Behavior, 40,21-38.
Clark,C.A.,& Worthington, EV.,Jr.(2009).family variables affecting the transmission of religious values from parents to adolescents, A review. Family perspectives, 21,100-190.
Glock, C. Y., & Stark, R. (1965). Religion and society in tension. Chicago: Rand McNally.
Koenig,S.H. (2007). meta-analysis to examine the relationship between moral development and mental health and social functioning, Annual review ofpsychology, 51, 201-226.
Nvnymykr M. Csikszentmihalyi,L. (2011). examined the role of religious participation on moral development of teenagers, Iranian Journal of nursing 20(25): 61-55.
Othman,F.D.(2011).The Role of religious belief and its impact on student creativity creativity, scientific quarterly of Birjand nursing and midwifeery faculty,8(2):.124-116.
Pasyny, H. (2011). Self-Control: Beyond Commitment, Behavior and Brain Sciences, 18(1), P.109-159.
Putnam B, Soenens B, Beyers W. (2010) investigated the relation between religion, social capital and life satisfaction among young people, Journal for theScientific Study of Religion 2004; 43(2): 239-60.
wagemann,S.A.(2012).Familial factors related to youth leaving or remaining in deviant religious groups, Journal of Marriage and the Family,48,15-60.