بررسی تأثیر جهتگیریهای اخلاقی- باوری مشتریان بر روی ترجیحات آنها نسبت به اخذ تسهیلات (تحلیل تجربی در بانکداری ایران)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
آزاده جعفری کارگر
1
,
ابوالقاسم توحیدی نیا
2
*
,
حمید ابریشمی
3
1 - دانشجوی دکتری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، پردیس البرز، تهران، ایران
2 - استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران
3 - استاد دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران
کلید واژه: ادراک از ربا, اخذ عوامل اخلاقی- باوری, قرض الحسنه, دسترسی آسان به بانک, اعتماد به بانک و اعتبار بانک,
چکیده مقاله :
هدف اصلی این پژوهش عبارت است از بررسی تاثیر جهت گیری های اخلاقی-باوری مشتریان بر روی ترجیحات آنها نسبت به اخذ تسهیلات (تحلیل تجربی در بانکداری ایران). در این پژوهش تأکید بر تسهیلات قرض الحسنه است. در واقع روح حاکم بر قرض الحسنه بیش از آنکه متاثر از مسایل اقتصادی باشد متاثر از مسایل اخلاقی است. به عبارت دیگر می توان گفت قرض الحسنه یک عمل اخلاقی است که دارای تاثیرات اقتصادی و فردی اجتماعی و نیز اخروی می باشد. این پژوهش کاربردی و از نوع کمی می باشد. جامعه آماری این پژوهش تمام افرادی هستند که حداقل یکبار تسهیلات بانکی دریافت نموده اند و تعداد نمونه آماری در این پژوهش 441 نفر می باشد. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته بعد از تایید روایی و پایایی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیکِ رگرسیون لُجستیک در این پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که اولا؛ آگاهی و ادراک از ربا با جهت گیری های اخلاقی-باوری ارتباط معناداری دارد. ثانیا؛ بین متغیرهای اخلاقی - باوری، آگاهی و درک صحیح ربا، اعتماد به بانک و اعتبار بانک با ترجیح مشتریان برای اخذ تسهیلات قرض الحسنه بانکی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ثالثا؛ متغیرهای جنسیت، شغل و تحصیلات رابطه مثبت و معناداری با ادارک از ربا دارد. بر این اساس می توان این طور نتیجه گیری کرد که مشتریان بانکی با آگاهی نسبت به ربا و مسائل اخلاقی- باوری نسبت به اخذ تسهیلات قرض الحسنه و غیر قرض الحسنه و دریافت تسهیلات بانکی اقدام میکنند.
The main goal of this research is to investigate the effect of customers' moral-belief orientations on their preferences for obtaining facilities (experimental analysis in Iranian banking). In this research, the emphasis is on Qarz al-Hasaneh facilities. In fact, the spirit governing Qarz al-Hasaneh is more influenced by moral issues than by economic issues. In other words, it can be said that Qarz al-Hasaneh is a moral act that has economic, personal, social and otherworldly effects. This research is practical and quantitative. The statistical population of this research is all people who have received bank facilities at least once and the number of statistical sample in this research is 441 people. In this research, a researcher-made questionnaire was used after confirming the validity and reliability. Logistic regression technique was used for data analysis in this research. The results of the research are as follows: First, awareness and perception of usury has a significant relationship with ethical-belief orientations. Second, there is a positive and meaningful relationship between moral-belief issues, awareness and correct understanding of usury, trust in the bank and bank credit with the preference of customers to obtain bank loan facilities. Third, the variables of gender, occupation and education have a positive and significant relationship with the perception of usury. Based on this, it can be concluded that bank customers are aware of usury and moral-belief issues in obtaining Qarz al-Hasaneh and non-Qarz al-Hasaneh loans and receiving bank facilities.
قرآن کریم. مترجم حسین انصاریان. (۱۳۹۳). تهران: سازمان دار القرآن الکریم
اسفیدانی، م؛ محمودی، م؛ کیماسی، م؛ محمدی، ح؛ و پارسافرد، م .(1393). بخش بندی بازاربانکداری خرد بر مبنای مزایای مورد انتظار مشتریان: مطالعهای در بانک ملت، نشریه مدیریت بازرگانی، دوره 6، شماره 2، صص 250-227.
حبیبیان نقیبی، م ؛ احمد زاده بزاز، ع ؛ ثابت، ع ؛(1400)، بازخوانی مطالبات بانکی براساس ماهیت عقود در قانون «عملیات بانکی بدون ربا»، معرفت اقتصاد اسلامی پاییز و زمستان 1400 - شماره 25 رتبه ب (وزارت علوم/ISC (22 صفحه - از 45 تا 66 )
سبحانیان سید محمد هادی، مهرارا محسن، عبادی جعفر. بررسی مولفههای اثرگذار بر تصمیم پزشکان عمومی جهت ورود به طرح پزشک خانواده؛ مطالعه موردی: شهر تهران. تحقیقات مدلسازی اقتصادی. ۱۳۹۵; ۷ (۲۶) :۷-۴۰
شاهین، ا و تیموری، ه .(1387). وفاداری مشتری مفاهیم و الگوها، اصفهان: انتشارات جهاد دانشگاهی واحد اصفهان
فتحیان، م، نصیرزاده، ا. (1398). بخشبندی مشتریان بانکی براساس عوامل نگرشی و رفتار مالی به منظور ارتقاء تعامل بانک با مشتریان. مدیریت نوآوری در سازمان های دفاعی، 2(2)، 29-56.
قلاوندی، ح؛ بهشتی راد، ر و قلعه ای، ع (1391). بررسی وضعیت کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه ارومیه براساس مدل سروکوال، نشریه فرآیند مدیریت و توسعه، دوره255، شماره81، صص49-66.
مهرآرا, م, مهران فر, م. (1394). عملکرد بانکی و عوامل کلان اقتصادی در مدیریت ریسک. فصلنامه علمی مدلسازی اقتصادی, 7(21), 21-37.
Abduh, M., Kassim, S., & Dahari, Z. (2012). Customer satisfaction and switching behavior in Islamic banking: Evidence from Indonesia. School of Doctoral Studies (European Union) Journal, 4(1), 209-215.
Abed, H. M., Nofal, M. I., Alnasr, F., Alsheikh, G. A. A., & Alnawafleh, E. A. T. (2022). The influence of service quality, customer satisfaction and bank image on customer loyalty in Palestinian Islamic Banks. Journal of Management Information and Decision Sciences, 25(4), 1-18.
Abid, L., Masmoudi, A., & Zouari-Ghorbel, S. (2018). The consumer loan’s payment default predictive model: an application of the logistic regression and the discriminant analysis in a Tunisian commercial bank. Journal of the Knowledge Economy, 9(3), 948-962.
Ahmed, S., Mohiuddin, M., Rahman, M., Tarique, K. M., & Azim, M. (2022). The impact of Islamic Shariah compliance on customer satisfaction in Islamic banking services: mediating role of service quality. Journal of Islamic Marketing, 13(9), 1829-1842.
Ahmed, S., Mohiuddin, M., Rahman, M., Tarique, K. M., & Azim, M. (2022). The impact of Islamic Shariah compliance on customer satisfaction in Islamic banking services: mediating role of service quality. Journal of Islamic Marketing, 13(9), 1829-1842.
Amin, H. (2013). Factors influencing Malaysian bank customers to choose Islamic credit cards: empirical evidence from the TRA model. Journal of Islamic Marketing, 4(3), 245-263.
Awan, G. A., & Azhar, M. (2014). Consumer Behavior towards Islamic Banking in Pakistan. European Journal of Accounting Auditing and Finance Research, 2(9), 42-65
Aydemir, D.S. & Gerni, C. (2011). "Measuring Service Quality of Export Credit Agency in Turkey by Using Servqual". 7th International Strategic Management Conference, Procedia Social and Behavioral Sciences, p.2
BAŞAR, B. D., RENÇBER, Ö. F., & EKŞİ, İ. H. (2023). An Empirical Investigation of the Reasons of Financial Needs and Preference of Islamic Banking Customers in Türkiye. Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 25(1), 105-120.
Biswas, A., Jaiswal, D., & Kant, R. (2022). Investigating service innovation, bank reputation and customer trust: evidence from Indian retail banking. International Journal of Quality and Service Sciences, 14(1), 1-17.
Claycomb, C. & Martin, L.C. (2012). "Building Customer Relationships: An Inventory of Service Providers Objectives and Practices". Journal of Services Marketing, 16 (7), pp.615 – 35.
Greene, W. H. (2012). Nlogit. Student Reference Guide., zuletzt geprüft am, 11, 2014.
Connelly, L. (2020). Logistic regression. Medsurg Nursing, 29(5), 353-354.
Diomande, O. (2020). Fundamentals of Islamic finance and easy access to credit. Theoretical Economics Letters, 10(4), 978-996.
ElMassah, S., & Abou-El-Sood, H. (2022). Selection of Islamic banking in a multicultural context: the role of gender and religion. Journal of Islamic Marketing, 13(11), 2347-2377.
Fama, E. F., & French, K. R. (2007). Disagreement, tastes, and asset prices. Journal of financial economics, 83(3), 667-689.
Ginting, Y., Chandra, T., Miran, I., & Yusriadi, Y. (2023). Repurchase intention of e-commerce customers in Indonesia: An overview of the effect of e-service quality, e-word of mouth, customer trust, and customer satisfaction mediation. International Journal of Data and Network Science, 7(1), 329-340.
Haddad, A. (2023). Does the country’s religion affect the financial performance of conventional and Islamic banks? Comparative study in the international framework. Journal of Islamic Marketing, 14(2), 410-434.
Haque, Ahasanul & Jamil, Osman & Ismail, Ahmad. (2009). Factor Influences Selection of Islamic Banking: A Study on Malaysian Customer Preferences. American Journal of Applied Sciences. 6. 10.3844/ajas.2009.922.928.
Hosseini, M., Abdolvand, N., & Harandi, S. R. (2022). Two-dimensional analysis of customer behavior in traditional and electronic banking. Digital Business, 2(2), 100030.
Jawaid, S. T., Siddiqui, A. H., Kanwal, R., & Fatima, H. (2023). Islamic banking and customer satisfaction in Pakistan: evidence from internal and external customers. Journal of Islamic Marketing, 14(2), 435-464.
Junaidi, J., Anwar, S. M., Alam, R., Lantara, N. F., & Wicaksono, R. (2022). Determinants to adopt conventional and Islamic banking: evidence from Indonesia. Journal of Islamic Marketing, (ahead-of-print).
Junaidi, J., Wicaksono, R., & Hamka, H. (2022). The consumers’ commitment and materialism on Islamic banking: the role of religiosity. Journal of Islamic Marketing, 13(8), 1786-1806.
Khan, S. M., Ali, M., Puah, C. H., Amin, H., & Mubarak, M. S. (2022). Islamic bank customer satisfaction, trust, loyalty and word of mouth: the CREATOR model. Journal of Islamic Accounting and Business Research.
Leon, F., & Weill, L. (2018). Islamic banking development and access to credit. Pacific-Basin Finance Journal, 52, 54-69.
Nazir, M., Rahman, A. U., Zeerak, U., Anwar, Z., & Khan, S. (2022). Customer Preferences Towards Selection Of Islamic Banking: A Quantitative Approach. Journal of Positive School Psychology, 6(11), 1159-1174.
Ozair, K. (2019). Conceptualizing the Impact of Religiosity on the Preferences for Islamic Banking in Mirpur (Azad Jammu and Kashmir): An Empirical Analysis
Polasik, M., Widawski, P., & Lis, A. (2022). Challenger bank as a new digital form of providing financial services to retail customers in the EU internal market: The case of Revolut. In The Digitalization of Financial Markets. Taylor & Francis.
Ramadan, Z. S. (2013). Jordanian criteria for Islamic banks selection. Evidence from the Jordanian banking sector. International Journal of Academic Research in Accounting, Finance and Management Sciences, 3(3), 139-145.
Saleh, M. S., Rosman, M. R. M., & Nani, N. K. (2013). Bank selection criteria in a customers’ perspective. Journal of Business and Management, 7(6), 15-20.
Setyadi, B., Helmi, S., & Mohamad, S. I. S. (2022). The Effect of Internal Marketing of Islamic Banks in Palembang City on The Quality of Customer Service With Job Satisfaction as a Mediator. Ikonomika: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, 7(1), 57-74.
Siska, E. (2022). Exploring the Essential Factors on Digital Islamic Banking Adoption in Indonesia: A Literature Review. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 8(1), 124-130.
Tara, N., Irshad, M., Khan, M. R., Yamin, M., & Rizwan, M. (2014). Factors influencing adoption of Islamic banking: A study from Pakistan. Journal of Public Administration and Governance, 4(3), 352-367.
171 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 195 - 171
بررسی تأثیر جهتگیریهای اخلاقی- باوری مشتریان
بر روی ترجیحات آنها نسبت به اخذ تسهیلات
(تحلیل تجربی در بانکداری ایران)
آزاده جعفری کارگر1
ابوالقاسم توحیدی نیا 2
حمید ابریشمی 3
چکیده
هدف اصلی این پژوهش عبارت است از بررسی تاثیر جهت گیری های اخلاقی-باوری مشتریان بر روی ترجیحات آنها نسبت به اخذ تسهیلات (تحلیل تجربی در بانکداری ایران). در این پژوهش تأکید بر تسهیلات قرض الحسنه است. در واقع روح حاکم بر قرض الحسنه بیش از آنکه متاثر از مسایل اقتصادی باشد متاثر از مسایل اخلاقی است. به عبارت دیگر می توان گفت قرض الحسنه یک عمل اخلاقی است که دارای تاثیرات اقتصادی و فردی اجتماعی و نیز اخروی می باشد. این پژوهش کاربردی و از نوع کمی می باشد. جامعه آماری این پژوهش تمام افرادی هستند که حداقل یکبار تسهیلات بانکی دریافت نموده اند و تعداد نمونه آماری در این پژوهش 441 نفر می باشد. در این پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته بعد از تایید روایی و پایایی استفاده گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از تکنیکِ رگرسیون لُجستیک در این پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان می دهد که اولا؛ آگاهی و ادراک از ربا با جهت گیری های اخلاقی-باوری ارتباط معناداری دارد. ثانیا؛ بین متغیرهای اخلاقی - باوری، آگاهی و درک صحیح ربا، اعتماد به بانک و اعتبار بانک با ترجیح مشتریان برای اخذ تسهیلات قرض الحسنه بانکی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. ثالثا؛ متغیرهای جنسیت، شغل و تحصیلات رابطه مثبت و معناداری با ادارک از ربا دارد. بر این اساس می توان این طور نتیجه گیری کرد که مشتریان بانکی با آگاهی نسبت به ربا و مسائل اخلاقی- باوری نسبت به اخذ تسهیلات قرض الحسنه و غیر قرض الحسنه و دریافت تسهیلات بانکی اقدام میکنند.
واژگان كليدي
ادراک از ربا، اخذ عوامل اخلاقی- باوری، قرض الحسنه، دسترسی آسان به بانک، اعتماد به بانک و اعتبار بانک.
[1] . دانشجوی دکتری، دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، پردیس البرز، تهران، ایران.
Email: azadeh.jafari.ka@ut.ac.ir
[2] . استادیار دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: a.tohidinia@ut.ac.ir
[3] . استاد دانشکده اقتصاد، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Email: abrihami@ut.ac.ir
تاریخ دریافت: 1/8/1402 پذیرش نهایی: 30/10/1402