طراحی الگوی برلیان تعالی منابع انسانی برای وزارت آموزش و پرورش ایران (با رویکرد رفتاری-اخلاقی)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیمحسن امامی فر 1 , ناصر میر سپاسی 2 * , سید جمال الدین طبیبی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی تهران
2 - گروه مدیریت دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران،(مسئول مکاتبات)،
3 - استاد، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهران، ایران،
کلید واژه: الگو, برلیان, تعالي منابع انساني, وزارت آموزش و پرورش, رفتاری- اخلاقی.,
چکیده مقاله :
هدف اين پژوهش طراحی الگویی مناسب جهت تعالي منابع انساني در وزارت آموزش و پرورش با رویکرد رفتاری- اخلاقی است. این پژوهش برحسب هدف یک پژوهش بنیادی می باشد همچنین بر اساس طرح پژوهش و از حیث نحوه گردآوری دادهها، پژوهش حاضر یک پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی)، پیمایشی و اکتشافی است. جهت معتبرسازی الگوی پیشنهادی، براساس تکنیک دلفی به چند نوبت به نظرخواهی اساتید، اندیشمندان، صاحبنظران و کارشناسان قرار داده شد. نظرسنجي بعمل آمده در چهار مرحله انجام گرفت و نهایتاً الگو برلیان تعالي منابع انساني در پنج فرآیند اصلی، 22 مولفه و 10 معيار جامع طراحي گرديد و بعنوان الگوی پيشنهادي جهت آسيب شناسي رفتاری-اخلاقی منابع انساني و جايزه تعالي منابع انساني در وزارت آموزش و پرورش ارائه شد.
The purpose of this study is to design an appropriate model for human resources excellence in the Ministry of Education with a behavioral-ethical approach. This research is based on the goal of a fundamental research. Based on the research design and the method of data collection, the present study is a descriptive (non-experimental), exploratory and exploratory research. In order to validate the proposed model, Delphi technique was used by several faculty members, thinkers, talents and experts. The research was carried out in four stages and Finally, the Brilliant Temple of Human Resource Excellence was designed in five main processes, 22 components and 10 comprehensive criteria and presented as a model for human-behavioral ethics pathology and Human Resources Excellence Award at the Ministry of Education.
1. عابدینی، احمد(1393)، كاركردهاي مدیریت منابع انسانی با تأکید بر نگهداشت كاركنان آموزش و پرورش. http://www.abediniahmad.ir/?p=168
2. عطائي، م(1389)، تصميم گيري چند معياره فازي، چاپ اول، شاهرود، انتشارات دانشگاه شاهرود 234ص.
3. میرسپاسی، ناصر و دیگران(1389)، طراحي مدل تعالي منابع انساني در سازمانهاي دولتي ايران با استفاده از تكنيك دلفي فازي، مجله پژوهش هاي مديريت، شماره 87.
4. Armstrong, M. (2014). Armstrong’s Handbook of Human Resource Management Practice, Thirteen Edition, Kogan Page, London.
5. Cheng, Ching-Hsue & Lin, Yin. (2002) "Evaluating the best mail battle tank using fuzzy decision theory with linguistic criteria evaluation", European Journal of Operational Research, vol.142, p.147.
6. Habibi, Arash., Farzad Firouzi Jahantigh, Azam Sarafrazi, (2015), Fuzzy Delphi Technique for Forecasting and Screening Items, Asian Journal of Research in Business Economics and Management, Vol. 5, No. 2, February 2015, pp. 130-143.
7. Tappert, Ralf and Tappert, Michelle C.,(2011). Diamonds in Nature: A Guide to Rough Diamonds, Publications: Springer.
8. Europe.http://www.allaboutgemstones.com/diamonds_4cs.html
9. Designing a Brilliant Model for Human Resource Excellence for the Ministry of Education of Iran (with a Behavioral-Ethical Approach).