شیوه های اخلاقی در کارآفرینی و جهت گیری یادگیری صادرات
محورهای موضوعی : زمینه های اخلاقی مدیریت وحکومتعلی کاظمی 1 , علیرضا روستا 2 * , عبدالله نعامی 3
1 - دانشگاه ازاد اسلامي ،جزيره كيش
2 - دانشگاه آزاد اسلامی
3 - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
کلید واژه: تعهد صادرات, جهت گیری یادگیری صادرات, شدت رقابت, عملکرد صادرات, فاصله بازار, کارافرینی صادرات,
چکیده مقاله :
یکی از عوامل اساسی دستیابی به رشد اقتصاد پایدار و پر رونق، صادرات می باشد که مهم ترین هدف در سیاستگذاری در بخش تجارت خارجی تلقی می شود. در اين بين افزايش صادرات مواد غذايي و کشاورزی بعنوان يـکـي از اقـلام صـادرات غيرنفتي به منظور لزوم خروج از اقتصاد نفت محور، ورود به بازار اقتصاد جهاني و ايجاد تنوع در اقلام صادراتي، يکي از ضـروريـات توسعه اقتصادي کشور محسوب مي شود. بنابراین، بررسی متغیرهای موثر در صادرات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در مورد اهمیت سعی و تلاش و کارآفرینی با توجه به آموزه های دینی می توان بیان نمود با بررسی آیه 39 سوره نجم، آیه15 سوره طه،آیه 22 سوره انسان به خوبی روشن می شود که محاسبه ابدی درباره شخصیت آدمی روی کار و کوششی است که به خود او مربوط است. به بیان دیگر، ملاک شایستگی و ناشایستگی شخصیت در عالم بقا، کاری است که انسان در دنیا انجام داده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر متغیر جهت گیری یادگیری صادرات و کارافرینی به همراه عوامل موثر بر آن بر عملکرد صادرات و یافتن نقش پارادوکسی متفیر فاصله بازار و نقش تعدیل گرایانه آن در رابطه بین دو متغیر جهت گیری یادگیری و عملکرد صادرات می باشد. برای آزمایش نمودن فرضیات تحقیق، از نمونه ای با تعداد 296 نفر فرد شاغل در شرکتهای حاضر در نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و کشاورزی در سال 98 به دست آمده است. با استفاده از پرسشنامه استاندارد و روش توزیع احتمالی تصادفی، داده ها را گردآوری نموده و اطلاعات را توسط نرم افزار spss و smartpls تجزیه وتحلیل نموده ایم. یافته های این تحقیق نشان می دهد: تعهد صادرات، منابع و شدت رقابت بر کارافرینی صادرات اثری مثبت دارند اما تاثیر فاصله بازار بر کارافرینی صادرات رد شده است. هم چنین نتایج نشان از تاثیر مثبت جهت گیری یادگیری و کارافرینی صادرات بر عملکرد صادراتی شرکت های نمونه تحقیق دارد، در عین حال افزایش متغیر فاصله بازار، رابطه بین جهت گیری یادگیری صادرات و عملکرد صادرات را تضعیف کرده است.
One of the key factors in achieving sustainable and prosperous economic growth is 'export' which is considered the most important goal in trade policy. Meanwhile, one of the requirements for economic development of the country is increasing food and agricultural export as one of the non-oil commodity export to move away from the oil-based economy, enter the global economic market and create diversity in exported goods. Therefore, the study of effective variables contributing to the field of export is of paramount importance. Considering the crucial role of human's effort and entrepreneurship in regard to religious education, it can be deduced that through examining verse 39 of Surah Najm, verse 15 of Surah Taha, verse 22 of Surah Ansab, the spiritual personality of human beings is directly in line with their own work and effort. In other words, the criterion for admiring people in the world of survival is what they do and the lasting impact they can have on the world. The purpose of the present study is to investigate the effect of export learning orientation and entrepreneurship along with the contributing factors on export performance and to find the paradoxical role of market distance and its moderating role in the relationship between two variables of learning orientation and export performance. To test the research hypotheses, a sample of 296 people who worked in companies that took part in the International Exhibition of Food and Agriculture in 1998 was selected. Using a standard questionnaire and random sampling method, data was collected and analyzed by SPSS and smart PLS software. The findings of the present study depict that the export commitment, resources and intensity of competition have a positive effect on export entrepreneurship, but the effect of market distance on export entrepreneurship is not significant. The results also reveal the positive effect of the export learning orientation and entrepreneurship on the export performance of the sample companies. However, increasing the market distance variable weakens the relationship between export learning orientation and export performance.
Acedo, F.J. and Jones, M.V., 2007. Speed of internationalization and entrepreneurial cognition: Insights and a comparison between international new ventures, exporters and domestic firms. Journal of world Business, 42(3), pp.236-252.
Acs, Z. J., Audretsch, D. B., Braunjerhelm, P., & Carlsson, B. (2006). The knowledge spillover theory of entrepreneurship. CESIS Electronic Working Paper Series, Paper No. 7.
Assadinia, S., Kadile, V., Gölgeci, I., & Boso, N. (2019). The effects of learning orientation and marketing programme planning on export performance: Paradoxical moderating role of psychic distance. International Small Business Journal, 0266242619831914.
Auh, S. and Menguc, B., 2005. Balancing exploration and exploitation: The moderating role of competitive intensity. Journal of business research, 58(12), pp.1652-1661.
Autio, E., Sapienza, H.J. and Almeida, J.G., 2000. Effects of age at entry, knowledge intensity, and imitability on international growth. Academy of management journal, 43(5), pp.909-924.
Boso N, Adeola O, Danso A, et al. (2019) The effect of export marketing capabilities on export performance: Moderating role of dysfunctional competition. Industrial Marketing Management 78: 137–145.
Cavusgil, S. & Zou, S. (1994). Marketing strategy– performance relationship: An investigation of the empirical link in export market ventures. Journal of Marketing, 58 (1): 1–21.
Chabowski B, Kekec P, Morgan NA, et al. (2018) An assessment of the exporting literature: Using theory and data to identify future research directions. Journal of International Marketing 26: 118–143.
Child, J., Rodrigues, S.B. & Frynas, J.G., 2009. Psychic distance, its impact and coping modes. Management International Review, 49(2), pp.199-224.
Dow, D. (2000). A note on psychological distance and export market selection. Journal of International Marketing, 8(1), 51–64.
Dow, D. and Larimo, J., 2009. Challenging the conceptualization and measurement of distance and international experience in entry mode choice research. Journal of International Marketing, 17(2), pp.74-98.
Ellis PD, Davies H and Wong AH-K (2011) Export intensity and marketing in transition economies: Evidence from China. Industrial Marketing Management 40: 593–602.
Evans, J. and Mavondo, F.T., 2002. Psychic distance and organizational performance: An empirical examination of international retailing operations. Journal of international business studies, 33(3), pp.515-532.
Gnizy, I., Cadogan, J. W., Oliveira, J. S., & Nizam, A. (2017). The empirical link between export dispersion and export performance: A contingency-based approach. International Business Review, 26(2), 239-249
Hair, J.F., Anderson, R.E., Babin, B.J. and Black, W.C., 2010. Multivariate data analysis: A global perspective (Vol. 7): Pearson Upper Saddle River.
Hair Jr, J.F., Hult, G.T.M., Ringle, C. & Sarstedt, M., 2014. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage Publications.
Hair, J.F., Sarstedt, M., Ringle, C.M. & Mena, J.A., 2012. An assessment of the use of partial least squares structural equation modeling in marketing research. Journal of the academy of marketing science, 40(3), pp.414-433.
Håkanson L and Ambos B (2010) The antecedents of psychic distance. Journal of International Management 16: 195–210.
Hasaballah, A. H. A., Genc, O. F., Bin Mohamad, O., & Ahmed, Z. U. (2019). How do relational variables affect export performance? Evidence from Malaysian exporters. Asia Pacific Journal of Marketing and Logistics, 31(1), 128-156.
Ibeh, K. I. (2004). Furthering export participation in less performing developing countries: The effects of entrepreneurial orientation and managerial capacity factors. International Journal of Social Economics, 31(1/2), 94–110.
Karedza, G., & Govender, K. K. (2017). Enhancing the export performance of the SMEs in the manufacturing sector in Zimbabwe. Academy of Marketing Studies Journal, 21(2), 1-19
Knight, G. A., & Cavusgil, S. T. (2004). Innovation, organizational capabilities, and the born-global firm. Journal of International Business Studies, 35(2), 124–141.
Kuivalainen, O., Saarenketo, S. and Puumalainen, K., 2012. Start-up patterns of internationalization: A framework and its application in the context of knowledge-intensive SMEs. European Management Journal, 30(4), pp.372-385.
Kuivalainen, O., Sundqvist, S. and Servais, P., 2007. Firms’ degree of born-globalness, international entrepreneurial orientation and export performance. Journal of World Business, 42(3), pp.253-267.
Lin, K.H., Huang, K.F. and Peng, Y.P., 2014. Impact of export market orientation on export performance: A relational perspective. Baltic Journal of Management, 9(4), pp.403-425.
Navarro-García, A., 2016. Drivers of export entrepreneurship. International business review, 25(1), pp.244-254.
Navarro-García, A., Arenas-Gaitán, J. & Rondán-Cataluña, F.J., 2014. External environment and the moderating role of export market orientation. Journal of Business Research, 67(5), pp.740-745.
Navarro-García, A. and Peris-Ortiz, M., 2015. Export entrepreneurship and export performance. A Resource and competitive perspective. In New Challenges in Entrepreneurship and Finance (pp. 1-15). Springer, Cham.
Navarro, A., Ronda´n, F. J., & Acedo, F. J. (2013). The importance of an exportoriented culture for export performance. European Journal of International Management, 7(3), 254–277
Navarro-García, A., Schmidt, A.C.M. and Rey-Moreno, M., 2015. Antecedents and consequences of export entrepreneurship. Journal of Business Research, 68(7), pp.1532-1538.
Nemkova, E., Souchon, A. L., Hughes, P., Nemkova, E., Souchon, A. L., & Hughes, P. (2012). Export decision-making orientation: an exploratory study. International Marketing Review, 29(4), 349–378.
Ozan, O. A., Tepeci, M. A. Basalp, A. A. (2014). Organizational Learning Capability and its
Impact on firm Innovativeness, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 150,708 – 717
Prime, N., Obadia, C. & Vida, I., 2009. Psychic distance in exporter–importer relationships: A grounded theory approach. International Business Review, 18(2), pp.184-198.
Ruzo , E., Losada, F., Navarro, A. & Díez, J.A., 2011. Resources and international marketing strategy in export firms: Implications for export performance. Management Research Review, 34(5), pp.496-518.
Sousa, C.M. and Filipe Lages, L., 2011. The PD scale: a measure of psychic distance and its impact on international marketing strategy. International Marketing Review, 28(2), pp.201-222.
Whitelock, J., & Jobber, D. (2004). An evaluation of external factors in the decision of UK industrial firms to enter a new non-domestic market: An exploratory study. European Journal of Marketing, 38(11/12), 1437–1455
Zaheer A and Hernandez E (2011) The geographic scope of the MNC and its alliance portfolio: Resolving the paradox of distance. Global Strategy Journal 1: 109–126.
Zhao, H., Luo, Y., & Suh, T. (2004). Transaction cost determinants and ownershipbased entry mode choice: A meta-analytical review. Journal of International Business Studies, 35(6), 524–544.
285 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 302 - 285
شیوه های اخلاقی در کارآفرینی و جهت گیری یادگیری صادرات
علی کاظمی 1
علیرضا روستا 2
عبدالله نعامي 3
چکیده
یکی از عوامل اساسی دستیابی به رشد اقتصاد پایدار و پر رونق، صادرات می باشد که مهم ترین هدف در سیاستگذاری در بخش تجارت خارجی تلقی می شود. در اين بين افزايش صادرات مواد غذايي و کشاورزی بعنوان يـکـي از اقـلام صـادرات غيرنفتي به منظور لزوم خروج از اقتصاد نفت محور، ورود به بازار اقتصاد جهاني و ايجاد تنوع در اقلام صادراتي، يکي از ضـروريـات توسعه اقتصادي کشور محسوب مي شود. بنابراین، بررسی متغیرهای موثر در صادرات از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در مورد اهمیت سعی و تلاش و کارآفرینی با توجه به آموزه های دینی می توان بیان نمود با بررسی آیه 39 سوره نجم، آیه15 سوره طه،آیه 22 سوره انسان به خوبی روشن می شود که محاسبه ابدی درباره شخصیت آدمی روی کار و کوششی است که به خود او مربوط است. به بیان دیگر، ملاک شایستگی و ناشایستگی شخصیت در عالم بقا، کاری است که انسان در دنیا انجام داده است. هدف از تحقیق حاضر، بررسی تاثیر متغیر جهت گیری یادگیری صادرات و کارافرینی به همراه عوامل موثر بر آن بر عملکرد صادرات و یافتن نقش پارادوکسی متفیر فاصله بازار و نقش تعدیل گرایانه آن در رابطه بین دو متغیر جهت گیری یادگیری و عملکرد صادرات می باشد. برای آزمایش نمودن فرضیات تحقیق، از نمونه ای با تعداد 296 نفر فرد شاغل در شرکتهای حاضر در نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و کشاورزی در سال 98 به دست آمده است. با استفاده از پرسشنامه استاندارد و روش توزیع احتمالی تصادفی، داده ها را گردآوری نموده و اطلاعات را توسط نرم افزار spss و smartpls تجزیه وتحلیل نموده ایم. یافته های این تحقیق نشان می دهد: تعهد صادرات، منابع و شدت رقابت بر کارافرینی صادرات اثری مثبت دارند اما تاثیر فاصله بازار بر کارافرینی صادرات رد شده است. هم چنین نتایج نشان از تاثیر مثبت جهت گیری یادگیری و کارافرینی صادرات بر عملکرد صادراتی شرکت های نمونه تحقیق دارد، در عین حال افزایش متغیر فاصله بازار، رابطه بین جهت گیری یادگیری صادرات و عملکرد صادرات را تضعیف کرده است.
واژگان کلیدی
تعهد صادرات، جهت گیری یادگیری صادرات، شدت رقابت، عملکرد صادرات، فاصله بازار، کارافرینی صادرات.
[1] . گروه مديريت ،واحد بين الملل كيش ،دانشگاه ازاد اسلامي ،جزيره كيش،ايران.
Email: kazemi.marketing2015@gmail.com
[2] . گروه مدیریت بازرگانی، واحد شهر قدس، دانشگاه آزاد اسلامی، شهر قدس، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: Alirezarousta@yahoo.com
[3] . گروه مديريت ،واحد تهران جنوب ،دانشگاه ازاد اسلامي ،تهران ،ايران.
Email: Naami122@yahoo.com
تاریخ دریافت: 4/6/1399 پذیرش نهایی: 19/8/1399