گستره و مبانی فروتنی در عهد جدید
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیفاطمه حاجی اکبری 1 * , حسین حیدری 2
1 - دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد
2 - دانشیار دانشکده:دانشکده ادبیات و زبان های خارجی گروه:الهیات و معارف اسلامی- ادیان و فلسفه
کلید واژه: الهیات اخلاقی, اخلاق مسیحی, فروتنی در عهد جدید, گناهان کبیره,
چکیده مقاله :
وجه مشترک و غایت قصوای ادیان ابراهیمی شکوفایی مکارم اخلاقی است از جمله مهمترین فضایل، کاستن از خودخواهیها و کبرورزی ها و تعمیق تواضع و فروتنی در برابر کائنات و خالق آن هاست. چنانکه یکی از ممیزات مسیحیان از نظر قرآن کریم، خاکساری و فروتنی آنان است. از دیدگاه مسیحیان، خصلت فروتنی در قلب انسان، موجب و برآیند آرامش روحی عمیق و پایدار، عشق به خدا و مردم، شفقت برای همگان میشود، در حالی که غرور، جزو هفت گناهان کبیره و نقش بینظیری در زنجیره علّی گناهان دارد. بررسی تواضع در عهد جدید در این جستار نشان می دهد که رابطه دیالکتیکی عمیقی بین بنیادهای اعتقادی مسیحیان در زمینه های خداشناسی، هستی شناسی، مسیح شناسی و انسان شناسی با الگوهای رفتاری اخلاق مسیحی وجود دارد، این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی به گستره مصادیق و مبانی فروتنی در سه ساحت شناختی، احساسی و رفتاری در عهد جدید پرداخته و الگوی تواضع در زنجیره اخلاق مسیحی را باز بینی میکند.
The common and ultimate goal of Abrahamic Religions is the flourishing of moral virtues, among the most important of these virtues is reducing selfishness and arrogance, and deepening and promoting humility before creatures and their Creator. One of the characteristics of Christians according to the Holy Quran is their humility. From the point of view of Christians, the character of humility in the human heart is the cause and result of deep and lasting peace of mind, love of God and people, compassion and kindness towards everyone, while pride is one of the seven major sins and plays a unique role in the causal chain of sins. A study of humility in the New Testament in this paper shows that there is a deep dialectical relationship between the Christian belief foundations in the fields of theology, ontology, Christology and anthropology with behavioural patterns of Christian ethics. With descriptive and analytical methods, this article deals with the extent and range of examples and foundations of humility in the three: cognitive, emotional and behavioural dimensions in the New Testament and reviews the model of humility in the chain of Christian ethics.
قرآن کریم. (1373)، ترجمه محمدمهدی فولادوند. تهران: دفتر مطالعات و معارف اسلامی،چاپ اول.
كتاب مقدس (ترجمه قدیم).(2002)، ترجمه فارسی،انگلستان: انتشارات ایلام.
کتاب مقدس، ترجمه مژده برای عصر جدید،(2007)، انجمن های متحد کتاب مقدس، Societies United Bible
انجیل عیسی مسیح،(2013)، ترجمه هزاره نو، انگلستان: انتشارات ایلام.
ایزوتسو، توشیهیکو، (1378)، مفاهیم اخلاقی دینی در قرآن، ترجمه فریدون بدره ای، تهران، فرزان.
بادامی، علی. مقایسه مقامات عرفانی از دیدگاه پدران صحرا و عارفان مسلمان در چهار قرن اولیه (میلادی وهجری) مطالعات عرفانی، (1390)، دوره 7، شماره14، ص5-30.
بندیکیت وارد،(بیتا)، پدران صحرا، پند و امثال نخستین راهبان مسیحی، بیجا.
حاجی اکبری، فاطمه. حسین حیدری. احسان مقدم،(1402)، سیمای ایجابی مسیحیان در قرآن، دو فصلنامه .Journal of Contemporary Islamic Studies
حافظ، شمس الدین محمد، (1390)، دیوان حافظ، نسخه قزوینی، تهران: اساطیر.
حیدری، حسین، عباس شاه علی، (1397)، مبانی قرآنی، روایی و حکمی زنجیره علی گناهان کبیره در حدیقه الحقیقه سنایی، مطالعات عرفانی، شماره 27، 5-26.
دورانت، ویل،(1352)، تاریخ تمدن، ترجمه احمد آرام ... [و ديگران]، تهران: اقبال: فرانكلين.
دوفور، گزاویه لئون، بیتا، فرهنگ الهیات کتاب مقدس، بیجا.
سعدی، مصلح بن عبدالله، (1376)، کلیات سعدی، تهران: اسلامیه.
شانظری, جعفر, زارعیان, فائزه. (1390). نگاهی بر مبانی و آموزههای اخلاق مسیحیت. فصلنامه علمی - پژوهشی مطالعات اخلاق کاربردی, 7(26), 153-180.
صالحی نیا، نگین، (1384)، بررسی یک متن سغدی درباره فروتنی، ویژه نامه نامه فرهنگستان (دستور)، شماره 1. 59-64.
کریمینیا، محمد مهدی، (1385)، مسیحیت: جنگ یا صلح (بررسی شیوه برخورد مسیحیت با پیروان ادیان دیگر)، معرفت، شماره 106. 108 تا 117.
لگنهاوزن، محمد، (1397)، اسلام و کثرت گرایی دینی، ترجمه نرجس جواندل، قم: انتشارات کتاب طه.
محمدزاده، نادر، (1388)، شهود و خداگونگی در عرفان مسیحیت شرقی، پژوهشنامه ادیان، شماره 5.
مطهری، مرتضی. (بیتا)، نبرد حق و باطل، تهران: صدرا.
-----،-----، 1396، علل گرایش به مادیگری، تهران، صدرا.
مولوی، جلالالدینمحمدبنمحمد بلخی رومی، (1375)، مثنوی معنوی، با مقدمه قوام الدین خرمشاهی، تهران : ناهید.
مینایی، فاطمه، و فاطمه رحیمی، (1383)، تواضع، دانشنامه جهان اسلام، زیر نظر غلامعلی حداد عادل، ج 8، تهران: بنیاد دایره المعارف اسلامی.
ناس، جان بایر، (1381ش)، تاریخ جامع ادیان، مترجم: علی اصغر حکمت، تهران: شرکت انتشارات علمیو فرهنگی
هاکس، جیمز، (1377)قاموس کتاب مقدس، تهران: اساطیر.
هوشنگی، لیلا، غلامیان، ریحانه، (1392)، شمایل ها و تشبه به خدا: تفسیری عرفانی از شعائر در کلیسای ارتدوکس، پژوهشنامه ادیان، شماره 14
هیل توماس، (بیتا)، تفسیر کاربردی عهد قدیم، ترجمه داوود کاظمیان، S.A: Colorado Spring
THE HOLY BIBLE ONTAINING THE OLD AND NEW TESTAMENTSCOMMONLY KNOWN AS THE AUTHORISED OR KING JAMES VERSION UNIVERSITY PLACE, WASHINGTON
28. https://ethicshouse.ir/%D8%B6%D8%B1%D9%88%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%AE%D9%84%D8%A7%D9%82%DB%8C-%D8%B2%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D9%86-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D8%AA-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D9%86/.
65 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 84 – 65
گستره و مبانی فروتنی در عهد جدید
فاطمه حاجی اکبری 1
حسین حیدری 2
چکیده
وجه مشترک و غایت قصوای ادیان ابراهیمی شکوفایی مکارم اخلاقی است از جمله مهمترین فضایل، کاستن از خودخواهیها و کبرورزی ها و تعمیق تواضع و فروتنی در برابر کائنات و خالق آن هاست. چنانکه یکی از ممیزات مسیحیان از نظر قرآن کریم، خاکساری و فروتنی آنان است. از دیدگاه مسیحیان، خصلت فروتنی در قلب انسان، موجب و برآیند آرامش روحی عمیق و پایدار، عشق به خدا و مردم، شفقت برای همگان میشود، در حالی که غرور، جزو هفت گناهان کبیره و نقش بینظیری در زنجیره علّی گناهان دارد. بررسی تواضع در عهد جدید در این جستار نشان می دهد که رابطه دیالکتیکی عمیقی بین بنیادهای اعتقادی مسیحیان در زمینه های خداشناسی، هستی شناسی، مسیح شناسی و انسان شناسی با الگوهای رفتاری اخلاق مسیحی وجود دارد، این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی به گستره مصادیق و مبانی فروتنی در سه ساحت شناختی، احساسی و رفتاری در عهد جدید پرداخته و الگوی تواضع در زنجیره اخلاق مسیحی را باز بینی میکند.
واژگان کلیدی
الهیات اخلاقی، اخلاق مسیحی، فروتنی در عهد جدید، گناهان کبیره.
[1] . دانشیار گروه علوم قرآن و حدیث، دانشگاه کوثر بجنورد، بجنورد. ایران. (نویسنده مسئول)
Email: f.hajiakbari@kub.ac.ir
[2] . دانشیار گروه ادیان و فلسفه، دانشگاه کاشان، کاشان. ایران.
Email: heydari@kashanu.ac.ir
تاریخ دریافت: 27/3/1402 پذیرش نهایی: 30/6/1402