حکمت عملى (به مثابه اخلاق) و حقوق عمومى در اندیشه جان راولز
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیتحسين حمهسعيد شمسالدين 1 , ارکان شریفی 2 * , عباد روحی 3 , هانه فرکیش 4
1 - گروه حقوق، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
2 - گروه حقوق، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
3 - گروه حقوق، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
4 - گروه حقوق، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران
کلید واژه: مفهوم حقوق عمومی, حکمت عملی, نظریه عدالت, جان راولز, لیبرالیسم سیاسی.,
چکیده مقاله :
جان راولز در صدد حل مشکلات اساسی جامعه است، عقلى که او بر آن تکیه کرد، عقل عملی (یا حکمت عملی) است. بنابراین تغییری که در اندیشه او رخ داد، تغییر در حکمت عملی، نه عقل نظری است. از آنجایی که موضوع اصلی کار جان راولز عدالت توزیعی است، و مورد اخیر موضوع نهادهای عمومی تشکیل دهنده حقوق عمومی است، بنابراین هر تغییری در این موضوع (عدالت توزیعی) تغییری در مفهوم حقوق عمومی تلقی می شود. این مقاله بر اساس این تغییر، بنابر روش تحقیق توصیفی – تحلیلی، به شناسایی حکمت عملى اخلاقى و حقوق عمومى در انديشه جان راولز مى¬پردازد. از جمله مهمترین یافته¬هاى پژوهش، این است كه موضوع اساسى مشروع فکری راولز عدالت است و روش او در این پروژه عقل عملى اخلاقى است؛ مضمون عقلى عملى راولز از عناصر متعلق به گذشته و حال و آینده تشکیل مى¬شود.
John Rawls made changes in his ideas throughout his work for more than half a century, and for this reason there are changes in his works, and even many of his later works are considered a revolution against their predecessors. But there is a major shift he made from his largest book (A Theory of Justice) to his book (Political Liberalism) to the extent that the two books are considered two different stages in the intellectual life of John Rawls. Since John Rawls was in the process of solving the basic problems in societies, the reason he relied on was practical reason (or practical wisdom). Therefore, the change that occurred in his thought was a shift in the practical mind and not the theoretical mind. Since the main topic of Jean Rawls's work is distributive justice. The latter is the subject of the public institutions that make up public law, so every change regarding this subject (distributive justice) is considered a change in the concept of public law. Based on this change, this article identifies practical wisdom and public rights in the thought of John Rawls.
ابن سينا، حسين 1413ه. ،ش، المباحثات بيدار قم.
اخوان كاظمى، بهرام(1384)، بررسى و نقد نظريه عدالت جون راولز، كتاب نقد، فصلنامه انتقادى فكرى فرهنگى، سال هشتم، شماره سى و هفتم، پژوهشگاه فرهنگ و انديشه إسلامى، زمستان.
بشيريه، حسين و ديگران،(1383) حقوق بشر و مفاهيم مساوات- انصاف و عدالت، دانشكده حقوق دانشگاه تهران، چاپ اول، تهران .
بي تليس، رابرت،( 1385) فلسفه راولز، ترجمه خشايار ديهمى، نام آوران فرهنگ، انتشارات طرح نو، تهران، چاپ اول.
پاتنم، هيلرى، (1385)، دوگانگى واقعيت/ارزش، ترجمه: فريدون فاطمى، نشر مركز، تهران: چاپ اول.
پرور، اسماعيل(1382) گلبانگ عدالت، كتاب بوستان قم، مركز پژوهشهاى إسلامى صدا و سيما، چاپ اول، قم.
پنگل، آهرنزدرف، توماس پیتر ،(1384) عدالت در ميان ملل، دفتر مطالعات سياسي و بين المللي، تهران، چاپ اول.
تبيت، مارك،(1384) فلسفه¬هاى حقوق، مترجم: حسن رضايى، گروه پژوهشى، مشهد.
توسلى، حسين، مبناى عدالت در نظريه جان راولز، مجله نقد و نظر ، دوره¬ى سوم، شماره 2-3، 1376هـ ش.
حلاق، وائل (2014)، مقالات في الفقه (دراسات حول الشريعة)، ترجمة و تحرير: فهد الحمودي، مركز نماء للبحوث والدراسات، بيروت، الطبعة الاولى.
دره¬بیدی، جعفر محسنی، (١٣٩٩)، دين و دموكراسى در فلسفه سياسی جان راولز، قصیدهسرا، تهران، چاپ اول.
راولز، جان (1383) نظريه¬اى در باب عدالت، ترجمه مرتضى نورى ، تهران، نشر مركز.
راولز، جان (١٣٩٠) نظریه عدالت، ترجمه: محمدکمال سروریان و مرتضی بحرانی، پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. تهران
راولز، جان(1390) قانون مردمان، ترجمه جعفر محسنى، تهران ققنوس.
راولز، جان(1393) ليبراليسم سياسى، ترجمه موسى اكرمى ، تهران: ثالث.
راولز، جان، (1383)عدالت به مثابه إنصاف، ترجمه: عرفان ثابتى، انتشارات ققنوس، تهران، چاپ اول.
زگبسكى، لیندا، (1396)، فضایل ذهن، تحقیقى در ماهیت فضیلت و مبانی اخلاقى معرفت، ترجمه امیر حسن خداپرست، تهران، نشر كركدن.
سرل، جان آر،( 1385)افعال گفتارى، ترجمه: محمدعلى عبدالهى، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامى، تهران، چاپ اول.
طوسى، خواجه نصرالدین(1360) اخلاق ناصرى،تصحيح مجتبى مينوى و عليرضا حيدرى، خوارزمى، تهران.
فنایی، ابوالقاسم، (١٣٩٤)، اخلاق دین¬شناسی (پژوهشی در باب مبانی اخلاقی و معرفت شناسانه فقه)، نشر نگاه معاصر، چاپ اول.
كلى، جان، تاريخ مختصر تئورى حقوقى در غرب، ترجمه: محمد راسخ، انتشارات طرح نو، تهران1382 هـ.ش.
لاگلین و دیگران، (١٤٠٠)، قانون سياست است، ترجمه: حبيب الله فاضلى: انتشارات نگارستان اندیشه، چاپ نخست، تهران.
لاگلين، مارتين، (١٣٩٤)، مبانى حقوق عمومى در غرب، ترجمه: محمد مقتدر، نشر مجد، چاپ اول.
موحد، محمدعلى، در هواى حق وعدالت، نشر كارنامه، تهران، 1381هـ.ش.
ميراحمدي، منصور، اسلام و دموكراسى مشورتى، نشر نى، تهران 1384هـ.ش.
نوسباوم، مارتا، آمارتیاسن، (١٣٩٩)، كیفیت زندگى، انتشارات شیرازه، چاپ سوم.
همپتن، جين، 1380 فلسفه سياسى، ترجمه: خشايار ديهمى، انتشارات طرح نو، تهران چاپ اول.
هوتر, ژاك كنن، توكويل، ترجمه: بزرگ نادر زاد، چاپ اول، نشر مركز، تهران 1379.
واعظى، احمد، ( 1384) جان راولز از نظريه عدالت تا ليبراليزم سياسى، بوستان كتاب، مؤسسه¬ى آموزش عالى بحرالعلوم، چاپ اول.
ويتگنشتاين، لودويك، (1380) پژوهشهاى فلسفى، ترجمه¬ى فريدون فاطمى، نشر مركز، تهران، چاپ أول.
ویکس، ریموند (١٣٨٩)فلسفهى حقوق از حقوق طبیعى تا پسامدرنیسم، ترجمهى فاطمه آبیار، چاپ اول، رخداد نو، تهران.
Aristotle(2009) (NE) The nicomachean Ethics, Translated by David Ross, Oxford: Oxford University press.
Borgebund, Harald (2010) Liberal Constitutionalism: Re-thinking the Relationship between Justice and Democracy. Ph D thesis, Universityof York.
Daniels Norman (editor)، Reading rawls، Stanford University press، 1898
Dwokin Ronald، “foundation of libral equality” published in “The Tanner lectures on human valves”، edited by Grethe Peterson، 1990
Dwokin Ronald، Taking Rights Seriously، Harvard University press، 1979
Freeman, Samuel. (2007). John Rawls, London: Rutledge Press.
Freeman, Samuel. (2007). Justice and Social Contract: Essay on Rawls Philosophy, London: Oxford University Press.
Fridrich, Carl Joachim: the philosophy of law in historical prespective, Chicago, the university press, 1964.
Kymlicka Will، contemporary political philosophy، Clarendon press، 1999.
Michelman, Frank. (2004). The Constitutional Essential of Political Liberalism, Fordham Law Review, Vol. 72, Issue 5, pp.1407-1420.
Rawls John “A Theories of justice” oxford university press، (first published، 1971) 1999.
Rawls John “A Theory of justice” oxford university press، (first published، 1971) 1999.
Rawls John lectures on the history of moral philosophy، edited by Barbara Herman، Harvard university press، 2000.
Rawls John، “justice as fairness”، Harvard University press، 2000.
Rawls John، “justice as fairness”، Harvard University press، 2000.
Rawls John، “political liberalism” Columbia university press، (first publication، 1993) ، 1999.
Rawls John، collected papers، edited by Samuel freeman، Harvard University press 1999.
Rawls John، the law of peoples with the idea of public reason revisited، Harvard university press، fifth printing، 2000، inprinted in the United States of America.
Rawls John، the law of peoples with the idea of public reason revisited، Harvard university press، fifth printing، 2000، inprinted in the United States of America.
Rawls, John.. Justice as Fairness, Political not Metaphysical(IOC) in John Rawls: Colleted Papers.(421-448).
Rawls, John.. Justice as Fairness, Political not Metaphysical(JFPM) in John Rawls: Colleted Papers..
Sandel Michael، liberalism and the limits of justice، Cambridgs University press 1892.
Silje, Langvant. (2016). Legitimate, but Unjust: Just but Illegitimate, Rawls on Political Legitimacy, Philosophy and Social Criticism, Vol. 42 (2), pp.132-153.
Steiner, H. (1994). An Essay On Rights, Oxford: Blackwell.
Universal declaration of human rights. (1948), in H.R: A compilation of international instruments, vol 1.
Whit, Angela. (2011). A Rawlsian Idea of Deliberation Democracy, A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree in Doctor of Philosophy Electronic Thesis and Dissertation Repository. Western University Available at: https://ir.lib.uwo.ca/cgi/viewcontent. cgi?article1465&contextetd
211 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 241 - 211
حکمت عملى (به مثابه اخلاق) و حقوق عمومى
در اندیشه جان راولز
تحسين حمهسعيد شمسالدين 1
ارکان شریفی 2
عباد روحی 3
هانه فرکیش 4
چکیده
جان راولز در صدد حل مشکلات اساسی جامعه است، عقلى که او بر آن تکیه کرد، عقل عملی (یا حکمت عملی) است. بنابراین تغییری که در اندیشه او رخ داد، تغییر در حکمت عملی، نه عقل نظری است. از آنجایی که موضوع اصلی کار جان راولز عدالت توزیعی است، و مورد اخیر موضوع نهادهای عمومی تشکیل دهنده حقوق عمومی است، بنابراین هر تغییری در این موضوع (عدالت توزیعی) تغییری در مفهوم حقوق عمومی تلقی می شود. این مقاله بر اساس این تغییر، بنابر روش تحقیق توصیفی – تحلیلی، به شناسایی حکمت عملى اخلاقى و حقوق عمومى در انديشه جان راولز مىپردازد. از جمله مهمترین یافتههاى پژوهش، این است كه موضوع اساسى مشروع فکری راولز عدالت است و روش او در این پروژه عقل عملى اخلاقى است؛ مضمون عقلى عملى راولز از عناصر متعلق به گذشته و حال و آینده تشکیل مىشود.
واژگان كليدي
مفهوم حقوق عمومی، حکمت عملی، نظریه عدالت، جان راولز، لیبرالیسم سیاسی.
[1] . گروه حقوق، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Email: tahsinhamagharib@gmail.com
[2] . گروه حقوق، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: arkansharifi@iausdj.ac.ir
[3] . گروه حقوق، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
Email: ibadruhi@gmai.com
[4] . گروه حقوق، واحد سنندج، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
Email: H.farkish@iausdj.ac.ir
تاریخ دریافت: 20/2/1403 پذیرش نهایی: 18/5/1403