پیشبینی اهمالکاری تحصیلی براساس فضیلت اخلاقی صبر با واسطهگری مؤلفههای اهداف پیشرفت در دانشجویان
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیفرهاد خرمائی 1 , فاطمه آزادی ده بیدی 2 , مصطفی زابلی 3
1 - دانشگاه شیراز
2 - آموزش و پروش استان فارس
3 - دانشگاه شیراز
کلید واژه: صبر, اهداف پیشرفت, اهمال¬, کاری¬, تحصیلی.,
چکیده مقاله :
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین مؤلفه های فضیلت اخلاقی صبر و اهمال کاری تحصیلی با واسطه گری مؤلفه های هدف گرایی در دانشجویان بود. بدین منظور260 دانشجو (150 پسر و 110 دختر) دانشگاه شیراز با استفاده از نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به مقیاس صبر، مقیاس هدف-گرایی و مقیاس اهمال کاری تحصیلی پاسخ دادند. پایایی ابزارهای پژوهش به وسیله ی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن ها به وسیله همبستگی درونی تعیین شد. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین مؤلفههای صبر، مؤلفههای شکیبایی، متعالی شدن، رضایت و استقامت پیش بینی کننده منفی اهمال کاری تحصیلی بوده است. علاوه بر این هدف یادگیری در رابطه بین مؤلفههای صبر و اهمال کاری تحصیلی نقش واسطه ای را ایفا کرد. بر اساس نتایج این پژوهش و با توجه به این که صبر پیش بینی کننده منفی اهمال کاری تحصیلی میباشد، بنابر این پیشنهاد میشود، برای کاهش اهمال کاری تحصیلی دانشجویان برگزاری کارگاه های آموزش صبر مورد توجه قرار گیرد
The goal of this study was to investigate relationship between patience components and procrastination with the mediating role of achievement goals components among university students. To this extent, 260 students (150 male and 110 female) were selected using random cluster sampling and patience components Questionnaire, goal orientation Questionnaire and procrastination scale responded. Structural equation modeling(SEM) was used evaluate path analysis of observable variables. The results of path analysis indicated that between patience components , patience, transcendence, consent and persistence components negatively have anticipate procrastination. Moreover learning played a mediating role in the relationship between procrastination and patience components. According to the present research's results, its offered to use patience workshops for reduced procrastination in learners
1. آقا تهرانی، مرتضی. (1385). اهمال¬کاری: بررسی علل و راهکارهای درمان، قم: مرکز انتشارات مؤسسه¬ی آموزش و پژوهشی امام خمینی.
2. الیس، آلبرت و جیمز نال، ویلیام. (1382). روانشناسی اهمال کاری. ترجمه: محمد علی فرجاد. تهران: رشد.
3. خرمائی، فرهاد. (1385). بررسی مدل علی ویژگی¬های شخصیتی، جهت¬گیری¬های انگیزشی وسبک-های شناختی یادگیری. پایان نامه دکتری، دانشگاه شیراز.
4. خرمائی، فرهاد و آزادی ده¬بیدی، فاطمه. (1394). پیشبینی انگیزش پیشرفت بر اساس مؤلفههای صبر در دانشجویان. سومین کنفرانس روانشناسی و علوم رفتاری. تهران.
5. خرمائی، فرهاد، آزادی ده¬بیدی، فاطمه و زابلی، مصطفی. (1394). پیش¬بینی اضطراب امتحان بر اساس مؤلفه¬های صبر با واسطه¬گری مؤلفه¬های اهداف پیشرفت در دانشجویان. مجله آموزش پژوهی، 2، 70-50.
6. خرمائی، فرهاد، فرمانی، اعظم، و سلطانی، اسماعیل. (1393). ساخت و بررسی ویژگیهای روانسنجی مقیاس صبر. مجله اندازه گیری تربیتی، 17، 67-50.
7. خرمائی، فرهاد، زارعی، فرشته، مهدی یار، منصوره و فرمانی، اعظم. (1393). نقش صبر و مؤلفههای آن به عنوان فضایل اخلاقی در پیش بینی امید دانشجویان، مجله ایرانی اخلاق و تاریخ پزشکی، 7(3)، 68-58.
8. دهقانی، یوسف. (1387). پیش¬بینی اهمال¬کاری تحصیلی بر اساس راهبردهای خودتنظیمی در یادگیری. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
9. صدر، ذبیح الله. (1386). صبر و شکیبایی دستاویز رستگاری، تهران، انتشارات سخن گستر، چاپ اول. ص 22.
10. نوري، نجيب الله. (1387). بررسي پايههاي روانشناختي و نشانگان صبر در قرآن. روانشناسي و دين، 1(4)، 168-143.
11. فرمانی، اعظم، درخشان، معراج، و خرمائی، فرهاد. (1394). بررسی نقش صبر و مؤلفه¬های آن در پیش¬بینی اهمال¬کاری تحصیلی دانش آموزان شهر شیراز. همایش بین¬المللی روانپزشکی کودک و نوجوان. تهران: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی.
12. رحیمی، فیروزه. (1394). مقایسه اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی و آموزش صبر بر کاهش اهمال¬کاری تحصیلی دانش آموزان. پایان نامه کارشناسی ارشد، شیراز، دانشگاه شیراز، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.
13. شاطریان محمدی، فاطمه، پاکدامن ساوجی، آذر، شاه محمدی، زینب. (1390). رابطه کمالگرایی و باورهای انگیزشی با اهمال¬کاری تحصیلی در دانش آموزان پیش دانشگاهی شهر تهران. همایش یافته-های علوم شناختی در تعلیم و تربیت، مشهد.
14. مرحمتی، زهرا و یوسفی، فریده. (1394). بررسی رابطه¬ بین ابعاد صبر و بهزیستی روان¬شناختی، مجله پژوهش¬های اخلاقی، 6، 2، 157- 135.
15. Ames, C. (1992). Classrooms: Goals, structures, and student motivation. Journal of Educational Psychology, 84, 261–271.
16. Ames, C., & Archer, J. (1988). Achievement goal in the classroom: Students, learning strategies and motivation process. Journal of Educational Psychology, 80(3), 260-267.
17. Anderman, E. & Maehr, M. (1994). Motivation and schooling in the middle grades. Review of Educational Research, 64, 287-309.
18. Boice, R. (1996). Procrastination and blocking: a novel, practical approach. Praeger.
19. Brock, L., Nishida, T, Chiang, S., Grimm, K. & Rim-Kaufman, S. (2008). Children’s perceptions of the classroom environment and social and academic performance. Journal of School Psychology, 46, 129-149.
20. Butler, R. (1993). Effects of task- and ego-achievement goals on information seeking during task engagement. Journal of Personality and Social Psychology, 65, 18-31.
21.Comer, D.R., & Sekerka, L. E. (2014). Takingtime for patience in organizations. Journal of Management Development, 33(1) , 6- 23.
22. Dweck, C., & Leggett, E. (1988). Social cognitive approach to motivation and personality. Psychology Review, 95, 256-273.
23. Dai, X., & Fishbach, A. (2013). When waiting to choose increases patience. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 121, 256- 266..
24. Dewitte, S. , & Schouwenburg, H.C. (2002).Procrastination, Lemptations and incentives: The struggle between the present and the future in procrostinators and the punctual. European Journal of personality, 16,469-489.
25. Elliot, A. J. (1999). Approach and avoidance motivation and achievement goals. Educational Psychologist, 34, 169–189.
26. Elliot, A., and Church, M. (1997). A hierarchical model of approach and avoidance achievement motivation. Journal of personality and social psychology,72, 218- 232.
27. Elliot, A. J., & McGregor, H. A. (2001). A 2 x 2 achievement goal framework. Journal of Personality and Social Psychology, 80(3), 501–519.
28. Ferrari, J. R. (1991). Self-handicapping by procrastinators: Protecting self-esteem, social- esteem, or both? Journal of Research In Personality, 25, 254-261.
29. Ferrari, J. R., Parker, J. T., & Ware, C. B. (1992). Academic procrastination: Personality correlates with Myers-Briggs self-efficacy, and academic locus of control. Journal Of Social Behavior and Personality, 7: 495- 502.
30. Finney, S. J., Pieper, S. l. & Barron, k. E. (2004). Examinig the sychometric properties of the achievement goal questionnaire in general academic context. Educational and Psychological Measurement , 64, 365-382.
31. Herst, G. , Knippenberg, D.V. , & Zhou , J. (2009). A cross- level perspective on employee creativity: Goal orientation, team learning behavior , and individual creativity. Academic management Journal, 52, (2) , 280-293.
32. Howell, A.S. , Watson, D.C, powell, R.A. , & Buro.K.(2006). Academic procrastination: The patteren and correlates of behavioural post ponement. personality and Individual Differences, 40, 1519-1530.
33. Jadidi, F.Mohamadkhani, Sh, Zahedi Tajrishi, K. (2011). Perfectionism and academic procrastination. Social and Behavioral Sciences, 30, 534- 537.
34. Kacelnik, A. (2003). The evolution of patience. In G. Loewenstein, D. Read, and R. Baumeister, (eds), Time and decision: Economic and psychological perspectives on inter-temporal choice, (pp. 115- 138). New York: Russell Sage Foundation.
35. Kaplan A, Martin L, Maehr l.)2007(. The contributions and prospect of goal orientation theory. Journal Education Psychology Review. 19(2): 141-84.
36.Klassen, R.M., Krawchuk, L.L., Rajani, S. (2008). Academic procrastination of undergraduates: Low self-efficacy to self-regulate predicts higher levels of procrastination. Contemporary Educational Psychology, 33, 915–931.
37. Lay, C. H., & Schouwenburg, H. C. (1993). Trait procrastination, time management, and academic behavior. Journal of Social Behavior and Personality, 8, 647-662.
38. McGregor, H. , & Elliot, A.J.(2002). Achievement goal as a predictors of achievement- relevant processes prior to task cngegement. Journal of Educational Psychology, 94, 381-395.
39. Mischel, W., Shoda, Y., & Rodriguez, M. L. (1989). Delay of gratification in children. Science 244, 933- 938.
40. Morinis, A. (2007). Every day holiness: The Jewish Spiritual Pat of Mussar. Trumpeter: Boston, M.A.
41. Neenan M, (2008). Tackling Procrastination: An REBT Perspective for Coaches. J Rat_Emo Cognitive_Behavior, 26, 53_62.
42. Pintrich, P. R, Schunk, D. H. (2002). Motivation in Education, Theory, Research, and Application. Merrill prentice Halle.
43. Pintrich, P. R. (2000). An achievement goal theory perspective on issues in motivation terminology, theory and research. Journal Contemp Education Psychology; 25(1): 202-40.
44. Rosati, A.G. , Stevens, J.R. , Hare, B. , & Hauser, M.D. (2007). The evolutionary origins of human patience: Temporal preferences in chimpan zees, bonobos, and human adults. Current Biology, 17(19) , 1663- 1668.
45. Scher, S.J. , & Osterman, N.M.(2002). Procrastination, conscientiousness, anxiety and goals: Exploring the measurement and correlates of procrastination among school- aged children. Psychology in the schools, 39, 385-398.
46. Sene’cal, C., Koestner, R., & Vallerand, R. J. (1995). Self-regulation and academic procrastination. Journal of Social Psychology, 135, 607-610.
47. Sins, P. H. M. , Joolingen, W. R. , Savelsbergh, E. R. ,& Hout-Wolters, B. (2008). Motivation and performance within a collaborative computer- based modeling task: relations between students achievement goal orientation, self-efficacy, cognitive processing, and achievement. Contemporary Educational psychology, 33, 58- 77.
48. Solomon, L. J., & Rothblum. E. D. (1984). Academic Procrastination: Frequency And Cognitive- Behavioral Correlates. Journal of Counseling Psychology, 31(4), 503-509.
49. Stell, P. (2007). The nature of procrastination: A mental-analytic and theoretical review of auintessential self- regulatory failure. Psychological Bulletin.133(1)65-94.
50. Urdan, T & Maehr, M. (1995) Beyond a tow-goal theory of motivation and achievement: A case for social goals. Review of Educational Research, 65, 213-243.
51. Vandewalle, D.M.(1997). Development and validation of a work domain goal orientation instrument. Educational and psychological measurement, 57, 995- 1015.
52. Walters,J.(2004). Advancing achievement goal theory: Vsing goal structares and goal orientations to predict students motivation, cognition and achievement, Journal of Educational Psychology, 96, 236-250.
53.Yaziki, H., Bulut, R. (2015). Investigation in to the academic procrastination of teacher candidates social studies with regard to their personality traits, Social and Behavioral sciences, 174, 2270- 2277