عارضهیابی رویکرد اخلاقی در فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی در دانشگاه (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیفاطمه ابوالحسنی طرقی 1 , سید حسن حاتمی نسب 2 * , محمد سلطانی فر 3
1 - گروه مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران
3 - عضو هیئت علمی واستاد گروه علوم ارتباطات اجتماعی، واحد علوم وتحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی،تهران،ایران.(نویسنده مسئول).
کلید واژه: بازاریابی رسانههای اجتماعی, اخلاق, دانشگاه, عارضهیابی, علم سنجی.,
چکیده مقاله :
رسانههای اجتماعی به عنوان پدیدهای نوظهور در ایران موجب تغییرات چشمگیر در تمامی فعالیتهای به ویژه حوزه خدمات آموزشی گردیده است. دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با توجه به رسالت خود همواره به دنبال جذب داشجو و در پی آن جذب انگیزه جهت فعایتها و رفتارهای مشخص هستند. عدم وجود الگوهای استاندارد بومی برا استفاده از بازاریابی رسانههای اجتماعی در دانشگاه موجب گردیده است که گاهاً شاهد مشکلاتی در این زمینه باشیم. بر همین اساس این پژوهش به دنبال بررسی مشکلات اخلاقی این فعالیت، ابتدا از طریق روش رویکرد کیفی و به تحلیل محتوای استقرایی، ضمن انجام علم سنجی، ابعاد بازاریابی رسانههای اجتماعی را شناسایی و به روش دلفی آنها را بومیسازی مینماید. سپس با کمک تحلیل عاملی اکتشافی، ضمن تأیید گروههای شاخصهای هر بعد و تأیید روایی، به ارزیابی وضع موجود و مطلوب این شاخصها و عوامل در دانشگاههای ایران میپردازد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی مقالات پایگاه وب آو ساینس طی 50 سال منتهی به 2022 و در بخش کیفی، منتخب کارشناسان و معاونین فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور هستند که با استفاده از روش گلوله برفی مورد نظرسنجی قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که مهمترین مشکلات مربوط به رویکرد اخلاقی در تبلیغات و سیاستگذاری بازاریابی رسانههای اجتماعی میباشد.
Social media as an emerging phenomenon in Iran has caused significant changes in all activities, especially in the field of educational services. According to their mission, universities and higher education centers always seek to attract students and then attract motivation for specific actions and behaviors. The lack of native standard models for using social media marketing in the university has caused us to sometimes see problems in this field. Based on this, this research, after investigating the ethical problems of this activity, first through the method of qualitative approach and inductive content analysis, while conducting scientometrics, identifies the dimensions of social media marketing and localizes them using the Delphi method. Then, with the help of exploratory factor analysis, while verifying the groups of indicators of each dimension and verifying validity, it evaluates the current and desirable situation of these indicators and factors in Iranian universities. The statistical population of this research in the qualitative section of the articles of the Web of Science database during the 50 years ending in 2022 and in the qualitative section is selected experts and cultural assistants of universities across the country that were surveyed using the snowball method. The results show that the most important problems are related to the ethical approach in advertising and social media marketing policy.
انجم شعاع، زهرا؛ حسنپور قروقچی، اسماعیل؛ باقری، مهدی؛ رنجبر، محمد حسین. (1398). طراحی وتبیین مدل بازاریابی اخلاقی و پیامدهای آن برای کودکان در حوزه کتب غیردرسی، اخلاق در علوم و فناوری، ۱۴، ۶۹-۷۹.
پژمان، رضیه؛ کاظمی مهیاری، حمزه. (1394). ارائه و تحلیل الگویی برای تأثیر رفتار اخلاقی فروش بر وفاداری مشتریان (موردمطالعه: مشتریان بیمهی پارسیان در شهر شیراز)، مجله مدیریت بازاریابی، 29، 39-2.
خانیکی، هادی؛ خجیر، یوسف. (1397). رسانههای اجتماعی و مشارکت سیاسی؛ فراتحلیل مشارکت سیاسی کاربران رسانههای اجتماعی، مطالعات میان رشته ای در علوم انسانی، 11(1)، 101-127.
صید احمدی، فرشید؛ بوداقی خواجه نوبر، حسین؛ قره بیگلو، حسین. (1401). تأثیر رعایت اخلاق در بازاریابی رسانههای اجتماعی بر شکلگیری اعتماد مشتری نسبت به برند، اخلاق در علوم و فناوری، ۱۷، ۱۵۹-۱۶۴.
Afriat, H., Dvir-Gvirsman, S., Tsuriel, K., & Ivan, L. (2020). “This is capitalism. It is not illegal”: Users’ attitudes toward institutional privacy following the Cambridge analytica scandal. The Information Society, 37(2), 115–127. https://doi.org/10.1080/01972243.2020.1870596
Alalwan, A. A. (2018). Investigating the impact of social media advertising features on customer purchase intention. International Journal of Information Management, 42, 65–77.
Apuke, O., & Omar, B. (2020). Fake news and COVID-19: Modelling the predictors of fake news sharing among social media users. Telematics and Informatics, 101475. https:// doi.org/10.1016/j.tele.2020.101475.
Auxier, Brooke, and Monica Anderson. (2021). Social Media Use in 2021, Pew Research Center, April. https://www.pewresearch.org/internet/2021/04/07/social-media-use-in-2021.
Baier, A. L. (2018). The ethical implications of social media: Issues and recommendations for clinical practice. Ethics & Behavior, 1–11. https://doi.org/10.1080/ 10508422.2018.1516148.
Balakrishnan, J., Foroudi, P., & Dwivedi, Y. K. (2020). Does online retail coupons and memberships create favourable psychological disposition? Journal of Business Research, 116, 229–244. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.05.039.
Bartoli, C., Nosi, C., Mattiacci, A., & Sfodera, F. (2022). Consumer self-concept in the cyberspace: How digitization has shaped the way we self-disclose to others. Journal of Strategic Marketing, 1–22. https://doi.org/10.1080/0965254X.2022.2056501
Berezan, O., Krishen, A. S., Agarwal, S., & Kachroo, P. (2018). The pursuit of virtual happiness: Exploring the social media experience across generations. Journal of Business Research, 89, 455–461. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2017.11.038.
Brough, M., Literat, I., & Ikin, A. (2020). “Good Social Media?”: Underrepresented Youth Perspectives on the Ethical and Equitable Design of Social Media Platforms. Social Media + Society, 6(2), 205630512092848. https://doi.org/10.1177/ 2056305120928488
Ceci, L. (2023). Most Downloaded Social Media Apps Worldwide 2022. Statista. https://www.statista.com/statistics/1284900/top-social-media-apps-worldwide-by-downloads/
Geeling, S., & Brown, I. (2019). Towards ethical social media practice: A grounded theory for analyzing social media platform ethics. SSRN, (October), 1–17. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3942451
Han, D. H., Lee, Y. S., Yang, K. C., Kim, E. Y., Lyoo, I. K., & Renshaw, P. F. (2007). Dopamine genes and reward dependence in adolescents with excessive internet video game play. Journal of Addiction Medicine, 1(3), 133–138. https://doi.org/ 10.1097/ADM.0b013e31811f465f.
Hayes, P., & Kelly, S. (2018). Distributed morality, privacy, and social media in natural disaster response. Technology in Society, 54, 155–167. https://doi.org/10.1016/j. techsoc.2018.05.003.
Hill Jr., Thomas E. (2013). Kantianism. In The Blackwell Guide to Ethical Theory, 2nd ed., edited by Hugh LaFollette and Ingmar Persson, 311–31. Hoboken: Blackwell. https://doi.org/10.1111/b.9780631201199.1999.00016.x.
Hillard, Jena. (2021). Social Media Addiction. Addiction Center. Accessed July 23, 2021. https://www.addictioncenter.com/drugs/social-media-addiction/.
Kesler, R. (2022). The impact of Apple’s app tracking transparency. SSRN, (October), 1–32. https://doi.org/10.2139/ssrn.4090786
Meta. (2022). Meta Earnings Presentation Q4 2022. https://s21.q4cdn.com/399680738/files/doc_financials/2022/q1/Q1-2022_Earnings-Presentation_Final.pdf
Nguyen, B., Jaber, F., & Simkin, L. (2022). A systematic review of the dark side of CRM: The need for a new research agenda. Journal of Strategic Marketing, 30(1), 93–111. https://doi.org/10.1080/0965254X.2019.1642939
Petrosyan, A. (2023). Worldwide digital population 2023. Statista. https://www.statista.com/statistics/617136/digital-population-worldwide/
Rao, Akash (2021). Ethical Issues with Social Media Business Practices: Motivation, Consequences, and Character Formation. Available electronically from https : / /hdl .handle .net /1969 .1 /194887.
Saura, J.R., Palacios-Marqu´es, D., Iturricha-Fern´andez, A. (2021). Ethical design in social media: assessing the main performance measurements of user online behavior modification. J. Bus. Res. 129, 271–281.
Schweppe, Jon. (2019). Big Tech Is Using Psychology to Glue Us to Our Screens. New York Post (blog). August 14, 2019. https://nypost.com/2019/08/13/big-tech-is-using-psychology-to-glue-usto-our-screens/.
Yurieff, Kaya. (2020). Instagram Wants You to Keep Scrolling Even Longer. CNN. https://www.cnn.com/2020/08/19/tech/instagram-suggested-posts/index.html.
237 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 254- 237
عارضهیابی رویکرد اخلاقی در فعالیتهای بازاریابی رسانههای اجتماعی در دانشگاه (مورد مطالعه: دانشگاه آزاد اسلامی)
فاطمه ابوالحسنی طرقی 1
سید حسن حاتمی نسب 2
محمد سلطانیفر 3
چکیده
رسانههای اجتماعی به عنوان پدیدهای نوظهور در ایران موجب تغییرات چشمگیر در تمامی فعالیتهای به ویژه حوزه خدمات آموزشی گردیده است. دانشگاهها و مراکز آموزش عالی با توجه به رسالت خود همواره به دنبال جذب داشجو و در پی آن جذب انگیزه جهت فعایتها و رفتارهای مشخص هستند. عدم وجود الگوهای استاندارد بومی برا استفاده از بازاریابی رسانههای اجتماعی در دانشگاه موجب گردیده است که گاهاً شاهد مشکلاتی در این زمینه باشیم. بر همین اساس این پژوهش به دنبال بررسی مشکلات اخلاقی این فعالیت، ابتدا از طریق روش رویکرد کیفی و به تحلیل محتوای استقرایی، ضمن انجام علم سنجی، ابعاد بازاریابی رسانههای اجتماعی را شناسایی و به روش دلفی آنها را بومیسازی مینماید. سپس با کمک تحلیل عاملی اکتشافی، ضمن تأیید گروههای شاخصهای هر بعد و تأیید روایی، به ارزیابی وضع موجود و مطلوب این شاخصها و عوامل در دانشگاههای ایران میپردازد. جامعه آماری این پژوهش در بخش کیفی مقالات پایگاه وب آو ساینس طی 50 سال منتهی به 2022 و در بخش کیفی، منتخب کارشناسان و معاونین فرهنگی دانشگاههای سراسر کشور هستند که با استفاده از روش گلوله برفی مورد نظرسنجی قرار گرفتند. نتایج نشان میدهد که مهمترین مشکلات مربوط به رویکرد اخلاقی در تبلیغات و سیاستگذاری بازاریابی رسانههای اجتماعی میباشد.
واژگان کلیدی
بازاریابی رسانههای اجتماعی، اخلاق، دانشگاه، عارضهیابی، علم سنجی.
[1] . دانشجوی دکتری، گروه مدیریت رسانه، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران.
Email: abolhasanita@yahoo.com
[2] . دانشیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: dr.hataminasab@iau.ac.ir
[3] . دانشیار، گروه علوم ارتباطات، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Email: msoltanifar@yahoo.com
تاریخ دریافت: 13/9/1402 پذیرش نهایی: 20/12/1402