Design curriculum of religious and moral education for the junior high school students, based on a hybrid approach of reason and faith from the perspective of the Holy Quran
Subject Areas : Ethics and Islamic Education
Keywords: the Quran, the religious and moral education, the hybrid approach of reason and faith, the junior high school first period ,
Abstract :
The aim of this study is to design a religious and moral education curriculum for the junior high school students, based on a hybrid approach of reason and faith at the Holy Quran.The research method is descriptive, in which after explaining the main components of the Qur'an approach about the relationship between reason and faith, the main elements of the religious and moral education curriculum have been identified, according to the programming model of Taylor. The results showed that how the objectives, content, teaching and evaluating methods of religious and moral education curriculum should be determined according to the holistic approach of the Qur'an. Finally, according to the findings, recommendations were provided to the authorities and school principals to improve the performance of religious and moral education of secondary schools.
قرآن کریم
آرامند ،محمد،(1387)، طراحی الگوی مطلوب تربیت اخلاقی در دوره متوسطه بر اساس نقد الگوی تربیت منش، پایاننامه دکترا، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی
افکاری، فرشته(1393)، نقد و بررسی رویکردهای تربیت اخلاقی در دوره ابتدایی در کتابهای درسی بخوانیم، بنویسیم، قرآن، هدیههای آسمان، تعلیمات اجتماعی و طراحی الگوی برنامه درسی،پایان نامه دکترا،دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده تربیتی
بهداروند ،محمد (1383)،تبیین و تحلیل مفهوم دین،رواق اندیشه 1383شماره 30
پورجوادی ،نصر الله (1385)،ایمان گرایی(فیدئیسم)،معارف،191،130-108
تقوی نژاد، حجت اله (1393)، تحلیل محتوای برنامه درسی پیام آسمانی دوره متوسطه اول از حیث میزان توجه به مولفه های هوش اخلاقی،پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت،دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.
خالق خواه، علی؛ مسعودي، جهانگیر( 1389)، رویکرد تربیت دینی با توجه به دو مولفه عقل محوري وایما ن محوري. مطالعات تربیتی و روانشناسی،11(2).
سیف ،علی اکبر (1388)،روان شناسی پرورشی نوین ،نشر دوران ،ویرایش ششم ،چاپ پنجم تابستان 1388.
شاملي، عباسعلي؛ ملكي، حسن و كاظمي،حميدرضا (1390)، برنامه درسي، ابزاري براي نيل به تربيت اخلاقي،نشریه اسلام و پژوهش های تربیتی، سال سوم، شماره دوم، پاييز و زمستان 1390.
صمدی، پروین (1380)، طراحی الگوی مطلوب برنامه درسی دینی برای دوره متوسطه تحصیلی و میزان توافق برنامه درسی رسمی با آن، پایان نامه دکترا،دانشگاه تربیت مدرس ،دانشکده علوم انسانی،علوم تربیتی.
نادري ، عزت الله و سيف نراقي ،مريم .(1392)روش هاي تحقيق و چگونگي ارزشيابي آن در علوم انساني. تهران ،ارسباران،ویرایش ششم ،چاپ نهم.