An analysis of the continuity of elements of ancient political writing in the Qajar
Subject Areas : Ethics and Islamic Educationsoudabeh dastitork 1 , soheyla torabifarsani 2 * , naser jadidi 3
1 - Student
2 - faculty member
3 - faculty member
Keywords: Adjective, Qajar Period, Politics, Justice, King, People.,
Abstract :
Although political works have been written in the field of politics and political reflection in Iran and Islam with the aim of recommending appropriate behavior in political life and influencing the political behavior of power-holders, they also address ethical and social issues. . At the heart of the discussions of political scribes is the presentation of the framework of the ruling power, its maintenance and reform. The guidelines have based their interpretations and justifications on principles such as the coherence of religion and politics, justice, ethics and religion, the experiences of ancestors, and wisdom and wisdom. The purpose of the guidelines is to show how to "gain power" and "maintain power". Political guidelines address how the political system works and how factors affect the production and distribution of political power. The findings of this study showed that the main purpose of Qajar periodicals is to find practical solutions for the removal of the country and the slavery that they generally regard as deplorable. From this point of view, the Qajar era's instructions differ greatly from those of the predecessors. One of the reasons why the Qajar-era prophets have been included in the scripts is that many of them, like the texts of the ancients, are the first person in the country. The most important aspects of continuity in Qajar policy are topics such as justice, focus on the king's power, the law, the relation of the king and the slave (people), and the relation of religion and politics.
آدمیت فریدون؛ ناطق هما (1356)، افکار اجتماعی، سیاسی و اقتصادی در آثار منتشر نشده دوره قاجار، تهران.انتشارات آگاه.چاپ اول
آذرگشسب، اردشیر (1346)، اندرزنامه های پهلوی، ، تهران: انتشارت راستی. چاپ اول
ابن مقفع. (1311)، ترجمه به فارسی به قلم ابن اسفندیار، به نقل از نسخ خطی و مقابله با چاپ دارمستتر)به ضمیمه دیـباچه و حـواشی و تـوضیحات به سعی و تحقیق مجتبی مـینوی، مـجلس، تـهران.
اصلانی، نسرین (1398)، اندرزنامه نویسی در ایران باستان،تهران: نشر اندیشه احسان. چاپ اول
امام محمد غزالی (1361)، نـصیحه المـلوک،به کوشش جلال الدین همایی،تهران .انتشارات بابک،چاپ سوم
بهار ملکالشعراء، محمد تقی (1370).سبکشناسی تاریخ تطور نـثر فارسی، تهران. ، امیر کبیر، چاپ ششم جلد 2
بهار، ملک الشعراء (1370)، سبک شناسی تاریخ تطور نثر فارسی ،تهران: انتشارات امیرکبیر. چاپ دوم، جلد دوم
بهبهانی ابوطالب (1389)، منهاج العلی: رساله ای در باب حکومت قانون، تهران: نشر میراث مکتوب.چاپ اول
ثقفی، مراد (1386)، مسائلی در باب حکومت مندی، تهران .پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
حیدری نیا، صادق (1393)، شهریار ایرانی ، تهران: انتشارات موسسه تحقیقات و توسعه انسانی، چاپ دوم
خواجه رشيدالدين فضل الله همدانى1362 ق.، «مكاتبات»،به سعى و اهتمام محمد شفيع. لاهور،
خواجه نظام الملک (1364)، سیر الملوک،به کوشش هـیوبرت دارک، تهران،شـرکت انتشارات علمی و فرهنگی،چاپ دوم
دینوری، ابوحنیفه بن داود (1384)، اخبار الطوال، ترجمه محمود مهدی دامغانی ، تهران: انتشارات نی. ، چاپ ششم
رجایی، فرهنگ (1373).معرکه جهانبینیها در خـردورزی سـیاسی و هویّت ما ایرانیان، تهران.احیاء کتاب، چاپ دوم
رجائی، فرهنگ (1373) معرکه جهانبینیها (در خردورزی سیاسی و هویت ما ایرانیان)، تهران، احياء كتاب.
زرگری نژاد، غلامحسین (1395)، سیاست نامه های قاجاری، ، تهران: انتشارات نگارستان اندیشه. چاپ اول. 4 جلد،
طباطبایى، سیدجواد (1357) خواجه نظامالملک، تهران، طرح نو.
طباطبائی فر، سیدمحسن (1384)، نظام سلطانی از دیدگاه اندیشه ی سیاسی شیعه، ، تهران: انتشارات نی. چاپ اول
طوسى، خواجه نظامالملک (1372)؛ سیرالملوک، به اهتمام هیربرت دارک، تهران، انتشارات علمى و فرهنگى
عنصرالمعالی کیکاووس بن اسکندر بن قابوس بن وشمگیر بن زیار (1371). قابوسنامه، بـه اهتمام و تصحیح غلامحسین یوسفی ، تهران. انتشارات علمی و فرهنگی. ، چاپ ششم
عنصرالمعالی، کیکاوس (1379)، قابوس نامه، به کوشش غلامحسین یوسفی ، تهران: انتشارات علمی فرهنگی. ، چاپ دوم
فروزش، سینا (1391)، بررسی تحلیلی سنت اندرزنامهنویسی سیاسی در تاریخ میانه ایران: عنصرالمعالی کیکاووسابن اسکندر زیاری، تهران: نشر جهاد دانشگاهی.چاپ اول
فروزش، سینا؛ شیرعلیزاده، افسانه (1390)، ریشه ها و مبانی فکری اندرزنامه نویسی سیاسی در دو قرن اول هجری، تهران: نشر جهاد دانشگاهی.چاپ اول
قادری، حاتم (1385)، اندیشه های سیاسی در ایران ، تهران: انتشارات سمت. ، چاپ هفتم
قادري، حاتم (1388)، انديشههاي سياسي در اسلام و ايران، تهران، انتشارات سمت.
لمبتن، آن (1372). تداوم و تحول در تاریخ میانه ایران، ترجمه یعقوب آژند، تهران. نشر نی
مجتبایی، فتح اللّه (1352). شهر زیبای افلاطون و شاهی آرمانی در ایران بـاستان ، تهران. ، انـجمن فرهنگ ایران باستان
محتشم، عیسی (۱۳۹۵)، رابطه دین و سیاست در مشروعیت سیاسی حکومتهای ایران باستان، سومین کنگره بین المللی فرهنگ و اندیشه دینی، تهران، موسسه سفیران فرهنگی مبین، https://www.civilica.com/Paper-ICCRT03-ICCRT03_111.html
مسکویه رازی، ابو علی (1369). تجاربالامم، ترجمه دکتر ابو القاسم امـامی، ، تهران .انتشارات سروش،. جـلد اول
نصیر الدین طوسی (1356). اخلاق ناصری، تصحیح و توضیح مجتبی مینوی، علیرضا حیدری، تهران .خوارزمی.
یاوری، نگین (1398)، اندرزبه سلطان، ترجمه محمد دهقانی ، تهران: نشر تاریخ ایران. ، چاپ دوم.