Philosophical and educational thoughts of Mulla Sadra and Allameh Tabatabai in order to provide a model of moral education
Subject Areas : Ethics and Islamic EducationSeyed Nuraddin Hosseini 1 , Ali Asghar mashinchi 2 * , Mokhtar ranjbar 3
1 - Collective chapters of Department of Education, PhD student of Philosophy of Islamic Education, Lamard Branch, Islamic Azad University, Lamard, Iran
2 -
3 -
Keywords: Philosophical theory, moral education theory, Mulla Sadra, Allameh Tabatabai, goal.,
Abstract :
The purpose of this research is to study the philosophical and educational thoughts of Mulla Sadra and Allameh Tabatabai in order to provide a model of moral education. In terms of goals, this research is practical and in terms of the method of data collection, it is a comparative content analysis, and for this purpose, data was first collected based on data sheets and information records. and education by Mulla Sadra and Allameh Tabatabai, their number was 80 volumes, and the ones that had the most relevance to the topic were selected with a purposeful and criteria-based sampling method. And it was done in a coding way. The tool used is in the form of recording information and extracting fiche from authentic sources, articles and documents, which is done in a library or documentary way. The method of data analysis was the method of coding (open coding, axial coding and selective coding). The findings showed that the previous research by other researchers was somewhat consistent with the results obtained in this research and some indicators and the component obtained in the present research is confirmed by the previous findings. After examining and studying the theoretical foundations and research background and documents with articles and researchers, 7 dimensions, 28 components and 72 indicators were identified in the form of the department's findings, that philosophical thought has4components and 12 indicators, educational thought has 4 components and 10 indicators, and Political4components and 9 indicators, optimal education 4components and 11 indicators, unification of attributes4 components and 9 indicators,happiness 4 components and 11 indicators and sublime wisdom 4 components and 10 indicators were identified.
ادیب، یوسف (1423)، آموزش انضباطمحور بر حیطههای یادگیری دانشآموزان، تهران: سروش.
اردستانی، محمدعلی،(1398). ابداعات فلسفی علامه طباطبایی، اول، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی.
اسمعیلی، سعید (1392)، فلسفه اخلاق لویناس در نگاه دریدا تهران: زرنگار.
اصغری، محمد (1391)، تقدم اخلاق بر فلسفه در اندیشۀ ایمانوئل لویناس، تهران: آییژ.
امید، مسعود (1390)، نظری بر زندگی و برخی از آراء علامه طباطبایی، تهران: سروش.
اوليچ، رابرت، (2017) مربيان بزرگ، مترجم علي شريعتمداري، تهران: قلم ،
بازرگان دیلمقانی، فریدون (1392)، آشنایی با فلسفه آموزش و پرورش ، تهران،انتشارات تزکیه
بوگلر و سومک ، (2018)، نفس از ديدگاه ابن عربي و ملاصدرا ، تهران: سروش.
پورحسن، قاسم (1392)، اعتباریات اجتماعى و نتایج معرفتى آن؛ بازخوانى دیدگاه علامه طباطبایی، تهران: حکمت
خامنه ای سید محمّد(1396)؛ فلسفه سیاسی در حکمت متعالیه، تهران: سفیر.
ریچارد آپلین (2015) تربيت فلسفي و فلسفه تربيت ، ترجمه محسن حکیمی، تهران: خجسته.
صدرالمتألهین شیرازی،(1396)مثنوی ملاصدرا، به كوشش: مصطفی فیضی، قم: كتابخانه آیةالله مرعشی نجفی،
صدرالمتألهین،(۱۳۸۹)، اسفار اربعه، ترجمه و تصحیح حسن حسن زاده آملی، چاپ پنجم، انتشارات بوستان کتاب،
فرامرز قراملکی.احد(1398)؛ روش شناسی فلسفۀ صدرا ، تهران: زرنگار.
لچت، جان (2019)، پنجاه متفکر بزرگ معاصر از ساختارگرایی تا پسامدرنیته، ترجمه محسن حکیمی، تهران: خجسته.
لکزایى، نجف (1391) اندیشه سیاسى صدرالمتألهین، قم، بوستان کتاب،
مصباح یزدی، محمدتقی، (1362). نقش علامه طباطبایی در معارف اسلامی، مندرج در یادنامه علامه طباطبایی، اول، تهران: مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
مطهری، مرتضی ، ( 1371)، تعلیم و تربیت اسلامی ، تهران : صدرا.
19 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 48 – 19
اندیشه های فلسفی و تربیتی ملاصدرا و علامه طباطبایی به منظور ارائه الگوی تربیت اخلاقی
سید نورالدین حسینی 1
علی اصغر ماشینچی 2
مختار رنجبر 3
چکیده
هدف از تحقیق حاضر مطالعه اندیشه های فلسفی و تربیتی ملاصدرا وعلامه طباطبایی به منظور ارائه الگوی تربیت اخلاقی است. این پژوهش از نظر اهداف،کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات از نوع تحلیل محتوا قیاسی است. حوزه پژوهش شامل کتب، مقالات و تحقیقاتی بوده که شامل 80 جلد کتاب و مقالات در این زمینه بود و با روش نمونه گیری به صورت هدفمند و ملاک محور و به شرط مرتبط بودن و بروز بودن که بیشترین ارتباط با موضوع را داشتند انتخاب شد. و به شیوه کدگذاری انجام شد. ابزار مورد استفاده به صورت ثبت اطلاعات و فیش برداری از منابع معتبر، مقالات و اسناد می باشد که به شیوه کتابخانه ای یا اسنادی انجام شد. روش تحلیل داده ها روش کدگذاری به شیوه (کدگذاری باز،کدگذاری محوری وکدگذاری انتخابی یاگزینشی) بود. یافته ها گویای آن بود که تحقیقات انجام شده قبلی توسط سایر محققان تاحدودی با نتایج بدست آمده در این تحقیق همخوانی داشته است و برخی از شاخصها و مولفه بدست آمده در تحقیق حاضر بوسیله یافتههای قبلی تایید می شود. پس از بررسی و مطالعات مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی و مستندات با مقالات و پژوهشگران 7 بعد، 28 مولفه و72 شاخص در قالب یافتههای بخش شناسایی شد که شامل اندیشه فلسفي 4 مولفه و12 شاخص، اندیشه تربیتی 4 مولفه و10شاخص، اندیشه سیاسى4 مولفه و 9 شاخص، تربیت مطلوب 4 مولفه و 11 شاخص، توحید صفاتی 4 مولفه و 9 شاخص، سعادت 4 مولفه و 11 شاخص و حکمت متعالیه 4 مولفه و10 شاخص شناسایی شد.
واژگان کلیدی
نظریه فلسفی، نظریه تربیتی اخلاقی، ملاصدرا، علامه طباطبایی، هدف.
[1] . دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران.
Email: Seidnoor14@gmail.com
[2] . استاد یار گروه علوم تربیتی، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد ، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: Mashinchi56@gmail.com
[3] . گروه مدیریت، واحد لامرد، دانشگاه آزاد اسلامی، لامرد، ایران.
Email: Ranjbarmokhtar@yahoo.com
تاریخ دریافت: 25/1/1402 پذیرش نهایی: 20/4/1402