• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نگاهی به مقوله‌ی ایثار و شهادت در شعر قیصر امین‌پور
        شهربانو حسین زاده بولاقی احمد رضا  کیخای فرزانه مصطفی سالاری
        <p>در بین مضامین مختلفی که در شعر انقلاب و پایداری می&not;توان دید، مضمون زیبای شهادت و ایثار است. از دوران گذشته این موضوع در شعرهای کلاسیک حضور داشته، می&not;توان زیباترین نمود آن را در اشعار عاشورایی و توصیف واقعه عاشورا و ایثارگرهای یاران امام حسین (ع) مشاهده کرد. ا چکیده کامل
        <p>در بین مضامین مختلفی که در شعر انقلاب و پایداری می&not;توان دید، مضمون زیبای شهادت و ایثار است. از دوران گذشته این موضوع در شعرهای کلاسیک حضور داشته، می&not;توان زیباترین نمود آن را در اشعار عاشورایی و توصیف واقعه عاشورا و ایثارگرهای یاران امام حسین (ع) مشاهده کرد. این مضمون همچنان در اشعار بوده تا زمان جنگ تحمیلی ایران و هشت سال دفاع مقدس. شاعران این دوره به شکل&not;های مختلفی و توصیفات ناب و زیبا سعی کردند یاد این شهیدان را برای همیشه جاودان کنند. قیصر امین&not;پور یکی&not;از شاعران مطرح انقلاب است که مفهوم شهادت و ایثار را به لطافت هرچه تمام در اشعار طرح کرده است. بنابراین هدف از این پژوهش بررسی این مضمون خاص در اشعار قیصر امین&not;پور است تا بتوانیم بسامد و توجه قیصر امین&not;پور به این مقوله را بیشتر بشناسیم. پژوهش پیش&not;رو، مطالعه&not;ای نظری است که به شیوه&not;ی پژوهش کتابخانه&not;ای و روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است. محدوده و جامعه مورد مطالعه، سه کتاب از قیصر امین&not;پور با عناوین &laquo;دستور زبان عشق، تنفس صبح و مجموعه کامل اشعار&raquo; که توسط انتشارات سخن منتشر شده است. با بررسی&not;هایی که انجام شد به این نتیجه دست یافتیم که اصلی&not;ترین ترفند قیصر برای سخن از شهادت و ایثار، سخن از عاشورا و امام حسین (ع) و اتفاقات مربوط به آن واقعه بوده است. درواقع قیصر برای زنده نگه داشتن فلسفه، هدف و انگیزه&not;ی هشت سال دفاع، مضمون شهادت و ایثار، را انتخاب کرده است.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - اندیشه های فلسفی و تربیتی ملاصدرا و علامه طباطبایی به منظور ارائه الگوی تربیت اخلاقی
        سید نورالدین  حسینی علی اصغر ماشینچی مختار رنجبر
        <p>هدف از تحقیق حاضر مطالعه اندیشه های فلسفی و تربیتی ملاصدرا وعلامه طباطبایی به منظور ارائه الگوی تربیت اخلاقی است. این پژوهش از نظر اهداف،کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات از نوع تحلیل محتوا قیاسی است. حوزه پژوهش شامل کتب، مقالات و تحقیقاتی بوده که شامل 80 جلد کت چکیده کامل
        <p>هدف از تحقیق حاضر مطالعه اندیشه های فلسفی و تربیتی ملاصدرا وعلامه طباطبایی به منظور ارائه الگوی تربیت اخلاقی است. این پژوهش از نظر اهداف،کاربردی و از نظر شیوه جمع آوری اطلاعات از نوع تحلیل محتوا قیاسی است. حوزه پژوهش شامل کتب، مقالات و تحقیقاتی بوده که شامل 80 جلد کتاب و مقالات در این زمینه بود و با روش نمونه گیری به صورت هدفمند و ملاک محور و به شرط مرتبط بودن و بروز بودن که بیشترین ارتباط با موضوع را داشتند انتخاب شد. و به شیوه کدگذاری انجام شد. ابزار مورد استفاده به صورت ثبت اطلاعات و فیش برداری از منابع معتبر، مقالات و اسناد می باشد که به شیوه کتابخانه ای یا اسنادی انجام شد. روش تحلیل داده ها روش کدگذاری به شیوه (کدگذاری باز،کدگذاری محوری وکدگذاری انتخابی یاگزینشی) بود. یافته ها گویای آن بود که تحقیقات انجام شده قبلی توسط سایر محققان تاحدودی با نتایج بدست آمده در این تحقیق همخوانی داشته است و برخی از شاخص&not;ها و مولفه بدست آمده در تحقیق حاضر بوسیله یافته&not;های قبلی تایید می شود. پس از بررسی و مطالعات مبانی نظری و پیشینه تحقیقاتی و مستندات با مقالات و پژوهشگران 7 بعد، 28 مولفه و72 شاخص در قالب یافته&not;های بخش شناسایی شد که شامل اندیشه فلسفي 4 مولفه و12 شاخص، اندیشه تربیتی 4 مولفه و10شاخص، اندیشه سیاسى4 مولفه و 9 شاخص، تربیت مطلوب 4 مولفه و 11 شاخص، توحید صفاتی 4 مولفه و 9 شاخص، سعادت 4 مولفه و 11 شاخص و حکمت متعالیه 4 مولفه و10 شاخص شناسایی شد.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - تأثیر فرهنگ ایرانی در استقرار مسیحیت در ارمنستان با ملاحظاتی دربارۀ چند اصطلاح آیینی کلیسای ارمنی
        علی رحمانی نادره نفیسی سلیمان  امین‌زاده فرزاد مافی
        <p>در سال 301 میلادی در نیتجۀ تلاش&zwnj;های &laquo;گریگور روشنگر&raquo;، نخستین &laquo;اسقف اعظم&raquo; (Catholicos) کلیسای حوّاری ارمنی (Armenian Apostolic Church)، مسیحیت دین رسمی ارمنستان اعلام شد. ولی باید توجّه داشت که مسیحیت مدت&zwnj;ها پیش از این تاریخ یعنی در او چکیده کامل
        <p>در سال 301 میلادی در نیتجۀ تلاش&zwnj;های &laquo;گریگور روشنگر&raquo;، نخستین &laquo;اسقف اعظم&raquo; (Catholicos) کلیسای حوّاری ارمنی (Armenian Apostolic Church)، مسیحیت دین رسمی ارمنستان اعلام شد. ولی باید توجّه داشت که مسیحیت مدت&zwnj;ها پیش از این تاریخ یعنی در اوایل قرن نخست میلادی توسط &laquo;تادئوس رسول&raquo; (Apostle Thaddeus) و در قرن دوم به وسیلۀ &laquo;بارتولمیوس رسول&raquo; (Apostle Bartholomew) تبلیغ می&zwnj;شد. اگرچه این دو رسول، پیروان متعدّدی داشتند، ولی هنوز آیین مسیحیت در ارمنستان از طرف عموم مردم پذیرفته نشده بود. قدیسه&zwnj;هایی مانند &laquo;هریپسیمه&raquo; (Hripsime)، &laquo;گایانه&raquo; (Gayane) و شاگردانشان نیز که در تبلیغ مسیحیت می&zwnj;کوشیدند، به دستور پادشاه سنگسار شدند، زیرا از دین مرسوم زمانه رویگردان شده بودند. مسیحیت در سرزمین&zwnj;های شمال قفقاز نیز، بیشتر به&zwnj;وسیلۀ مبلّغان ارمنی و گرجی گسترش یافت، امّا از سده&zwnj;های نهم تا دوازدهم میلادی، به&zwnj; تدریج تمامی این سرزمین&zwnj;های مسیحی به اسلام گرویدند و آثار مسیحی در این منطقه از میان رفت. برای مثال، نخستین اشاره به رواج مسیحیت به &zwnj;وسیلۀ کلیسای حوّاری ارمنی در داغستان به قرن چهارم میلادی بازمی&zwnj;گردد؛ در یکی از نسخه&zwnj;های &laquo;دربند&zwnj;نامه&raquo; به پذیرش مسیحیت از سوی ساکنان دربند در سال 355 میلادی اشاره شده&zwnj;است. نگارندگان مقالۀ حاضر، به بررسی چند اصطلاح آیینی کلیسای ارمنی مانند &laquo;صلیب&raquo;، &laquo;معبد&raquo; و &laquo;محراب&raquo; پرداخته و نشان داده&zwnj;اند که تمامی این اصطلاحات برگرفته از زبان&zwnj;های ایرانی&zwnj;اند و حتی ردّپای آنها در زبان&zwnj;های شمال قفقاز نیز دیده می&zwnj;شود.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - کاربست ارزش‌های اخلاقی در معماری مهد کودک بر اساس آموزه های اسلامی
        سحر  صادقی مهر حامد حیاتی
        <p>اخلاق دانش چگونه زیستن است. ارزش&not;های اخلاقی یکی از عوامل بسیار مهم در روند شکل&not;گیری معماری اسلامی هستند. معماری عرصه&not;ایی برای بروز و ظهور زندگی فردی، اجتماعی و نمود ارزش&not;های اخلاقی است. توجه به ارزش&not;های اخلاقی وجودی انسان و جامعه، از نیازهای اساسی چکیده کامل
        <p>اخلاق دانش چگونه زیستن است. ارزش&not;های اخلاقی یکی از عوامل بسیار مهم در روند شکل&not;گیری معماری اسلامی هستند. معماری عرصه&not;ایی برای بروز و ظهور زندگی فردی، اجتماعی و نمود ارزش&not;های اخلاقی است. توجه به ارزش&not;های اخلاقی وجودی انسان و جامعه، از نیازهای اساسی شکل&not;گیری محیط و زندگی انسان است. با توجه به تاثیرات محیط به عنوان یکی از عوامل موثر بر تربیت اخلاقی کودک، نیازمند شناخت دقیق از ویژگی&not;های موثر بر تربیت اخلاقی کودک می&not;باشیم تا بر این اساس بتوانیم محیطی طراحی کنیم که به رشد اخلاقی کودک کمک کند و در واقع تربیت اخلاقی کودک را به دنبال داشته باشد. در اینجا این سوال مطرح است که آموزه&not;های اسلامی چه راهبرد و راهکارهایی را در خصوص محیطی مناسب تربیت اخلاقی کودک ارایه داده است؟ و ویژگی&not;های یک مهد کودک مناسب برای تربیت اخلاقی کودک براساس آموزه&not;های اسلامی چیست؟ بر همین اساس هدف این پژوهش ارایه اصول و الگویی برای طراحی مهد کودک براساس آموزه&not;های اخلاقی می&not;باشد. در این پژوهش سعی گردیده است با استناد به آموزه&not;های اسلامی و با روش استدلال منطقی و تفسیر و تحلیل آن&not;ها، مولفه&not;ها محیطی و معماری مکانی مناسب برای تربیت اخلاقی کودک استنتاج و ارایه گردیده است.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - ناهنجاریهای اخلاقی ناظر بر فعالیت‌های غیر مجاز ارزی در فضای سایبر
        عبدالرزاق  عبدالحمید احمد رضا نیکخواه سیامک جعفرزاده
        <p>ناهنجاریهای اخلاقی در حیطه&not;ی رمزارزها، نتیجه&not;ی شگردهای پراکنده&not;&not;ی متناسب با الکترونیکی شدن واریزها و برداشت&not;های ارزی بوده که از جمله&not;ی آن می&not;توان به استفاده از بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها برای مقاصد غیرقانونی اشاره کرد؛ نوش چکیده کامل
        <p>ناهنجاریهای اخلاقی در حیطه&not;ی رمزارزها، نتیجه&not;ی شگردهای پراکنده&not;&not;ی متناسب با الکترونیکی شدن واریزها و برداشت&not;های ارزی بوده که از جمله&not;ی آن می&not;توان به استفاده از بیت کوین، لایت کوین، اتریوم و سایر رمزارزها برای مقاصد غیرقانونی اشاره کرد؛ نوشتار حاضر با هدف بررسی ناهنجاریهای اخلاقی ناظر بر فعالیت&not;های غیرمجاز در ارتباط با رمزارزها و ناهنجاریهای اخلاقی اخلاقی که به روش توصیفی و تحلیلی انجام پذیرفته است در صدد آن است ضمن بررسی مفهوم ناهنجاریهای اخلاقی و فعالیت&not;های غیرمجاز در حیطه رمز ارزها و ناهنجاریهای اخلاقی اخلاقی به شناخت روش&not;های نوین ناهنجاریهای اخلاقی رمزارزی توسط مجرمان با استفاده از رمزارزها و ناهنجاریهای اخلاقی بپردازد؛ علاوه بر این مزایا و معایب استفاده از رمزارزها مورد تحلیل حقوقی قرار داده شده است تا در جهت تحقق اهداف پژوهش و آشکار ساختن ابعاد آن گام موثری را در شناخت شگردهای مجرمان و جلوگیری از آن ارائه دهد. نتایج حاصل از بررسی نشان می دهد؛ ارزهای مجازی و دیجیتال درواقع غیرقانونی نیستند از طرفی قانونی برای استفاده از آن&zwnj;ها به جز استناد به ماده 138 قانون اساسی مصوبه ی 1398 که استفاده از رمز ارز منوط بر تایید وزارت صنعت و معدن است به تصویب نرسیده است و لذا هرگونه ضرر و زیان ناشی از فعالیت بر اساس شبکه&zwnj;های پولی و پرداخت مبتنی بر فناوری زنجیره&zwnj;ای بلوک و کسب&zwnj;و&zwnj;کارهای مرتبط با آن،&zwnj; متوجه توسعه&zwnj;دهندگان یا یک موسسه متشکل از ذینفعان، بوده که هم&not;چنان رسیدگی به آن چالشی اساسی است.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - سناریوهای آینده نگر در مبانی اخلاق اسلامی: روش‌های علمی در پاسخگویی به چالش‌ها
        محمد اسماعیل  عبداللهی سارا  حسین پور چایجانی
        <p>اخلاق اسلامی به عنوان یک سیستم ارزشی و راهنمای زندگی برای مسلمانان، بر پایه تعالیم قرآن و سنت پیامبر اسلام (ص) استوار است. در حال حاضر، با توجه به تغییرات سریع در جوامع مختلف و پدیدار شدن مسائل جدید، نیاز به آینده نگری در حوزه اخلاق اسلامی برجسته شده است. در حوزه مبا چکیده کامل
        <p>اخلاق اسلامی به عنوان یک سیستم ارزشی و راهنمای زندگی برای مسلمانان، بر پایه تعالیم قرآن و سنت پیامبر اسلام (ص) استوار است. در حال حاضر، با توجه به تغییرات سریع در جوامع مختلف و پدیدار شدن مسائل جدید، نیاز به آینده نگری در حوزه اخلاق اسلامی برجسته شده است. در حوزه مبانی اخلاق اسلامی، استفاده از روش&zwnj;های علمی مانند سناریوهای آینده&zwnj;نگری برای پاسخگویی به چالش&zwnj;ها و تحولات آینده بسیار مهم است. با استفاده از این روش، می&zwnj;توان به وسیله تصور و پیش&zwnj;بینی ممکن&zwnj;های آینده، تحلیل اثرات احتمالی آن&zwnj;ها و ارائه راهکارهای منطقی، به شکل هوشمندانه و علمی به چالش&zwnj;های اخلاقی پاسخ داد.روش&zwnj;های مورد استفاده در آینده نگری اخلاق اسلامی شامل تحقیقات علمی، تفسیر قرآن و سنت، مشورت با عالمان دین و فعالان اجتماعی و همچنین برگزاری کارگاه&zwnj;ها و همایش&zwnj;های متخصصان است. با استفاده از روش&zwnj;های علمی و دقت در تحقیقات، مبانی قرآن و سنت به خوبی بررسی و تفسیر می&zwnj;شوند. همچنین، مشورت با عالمان دین و فعالان اجتماعی که در حوزه اخلاق اسلامی تخصص دارند، می&zwnj;تواند به دست&zwnj;یابی به راهکارهای مناسب برای آینده نگری کمک کند. با وجود روش&zwnj;های متعدد، چالش&zwnj;های زیادی در آینده نگری اخلاق اسلامی وجود دارد. لذا در این مقاله قصد داریم با شناسایی سناریوهای آینده نگر در مبانی اخلاق اسلامی: روش&zwnj;های علمی در پاسخگویی به چالش&zwnj;ها، گامی روشن را برای آیندگان هموار سازیم.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - بررسی تطبیقی هفت مرحله عرفانی در آثار مولوی و عطار
        لیلا فرزانه حسینقلی صیادی سید محمود رضا غیبی
        <p>مراحل هفتگانه عرفانی یکی از موضوعات مهم و قابل&zwnj;تأمل در سيروسلوك عرفاني به&zwnj;حساب می آیند. بررسي و فهميدن معني و مفهوم آن&zwnj;ها، سالك و رهرو راه حق را كمك می کند تا كه اين راه را با آگاهي بيشتري طي نمايد. در این پژوهش سعی شده است با بررسی هفت مرحله عرفانی در چکیده کامل
        <p>مراحل هفتگانه عرفانی یکی از موضوعات مهم و قابل&zwnj;تأمل در سيروسلوك عرفاني به&zwnj;حساب می آیند. بررسي و فهميدن معني و مفهوم آن&zwnj;ها، سالك و رهرو راه حق را كمك می کند تا كه اين راه را با آگاهي بيشتري طي نمايد. در این پژوهش سعی شده است با بررسی هفت مرحله عرفانی در آثارعطار و مولوی آشنایی مخاطبان را با مقامات عرفانی و طرز تلقی عرفا و صوفیان فراهم آورد. همچنین روشن کردن مفاهیم هر یک از این مقامات با توجه به نظر عطار و مولوي و بیان چگونگی کاربرد این مفاهیم در داستان&zwnj;های عرفانی و اخلاقی آن دو از دیگر اهداف این پژوهش است. نشان داد که در برخی موارد آراء عطار و مولوی متفاوت است . همچنین صوفیه و عرفا هر کدام نظرات مخالفی در خصوص سیر الی الله و لقاء الله دارند. آنچه در ابتدای پیدایش رسمی تصوف متأثر از غرب در ایران و حوزه تأثیر آیینی و زبانی آن به وجود آمد تا به مولوی و عطار رسید هرچند ظاهری زیبا و دگرگون بود و دائم با شریعت مداران در تضاد بود و ملغمه&zwnj;ای از انواع تفکرات از نوع نگرش فلاسفه یونانی و التقاطی از سایر افکار بود، جریان&zwnj;هایی به&zwnj;موازات هم و گاهی در تباین باهم را شکل داد.که در ادامه مسیر تصوف نقش بسزایی را ایفا نمود.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - انعکاس اوضاع اجتماعی فرهنگی جامعه در اشعار رمانتیسم انسی الحاج و هوشنگ ابتهاج
        سلیم   قادری تپه رشت ناصر  حسینی اردشیر  صدرالدینی
        <p>نهضت رمانتیسم پیروان بسیاری در سراسر جهان داشته که به تاسی از پیشروان این مکتب آثار خود را به خواننده عرضه می&zwnj;داشتند. هدف اصلی پژوهش تبیین مبنای رویکرد انسی الحاج و هوشنگ ابتهاج در مکتب رمانتیک و بررسی تطبیقی سبک آن دو شاعر با در نظر گرفتن اوضاع اجتماعی و فرهنگی چکیده کامل
        <p>نهضت رمانتیسم پیروان بسیاری در سراسر جهان داشته که به تاسی از پیشروان این مکتب آثار خود را به خواننده عرضه می&zwnj;داشتند. هدف اصلی پژوهش تبیین مبنای رویکرد انسی الحاج و هوشنگ ابتهاج در مکتب رمانتیک و بررسی تطبیقی سبک آن دو شاعر با در نظر گرفتن اوضاع اجتماعی و فرهنگی می&zwnj;باشد. روش تحقیق توصیفی &ndash; تحلیلی می&zwnj;باشد. به&zwnj;منظور گردآوری مطالب موردنیاز برای بررسی رمانتیسم در اشعار انسی الحاج و هوشنگ ابتهاج ابتدا مطالعاتی در باب تأثیر مکتب رمانتیسم در ادبیات و همچنین تأثیر آن در اشعار الحاج و ابتهاج صورت خواهد گرفت و مطالب موردنیاز از کتب، مقالات و سایت&zwnj;های معتبر علمی استخراج خواهد شد و با توصیف و تحلیل این مطالب و داده&zwnj;ها، رمانتیسم و نمودهای مختلف آن در اشعار الحاج و ابتهاج به&zwnj;صورت تطبیقی بررسی می&zwnj;شود و مهم&zwnj;ترین گرایش&zwnj;ها و نمودهای آن نشان داده می&zwnj;شود. در این پژوهش نتایج نشان می&zwnj;دهد، اﺑﺘﻬﺎج رﻣﺎﻧﺘﻴﺴﻢ را درزمینه ﻣﺒﺎرزه، ﺳﻴﺎﺳﺖ و ﻋﺸﻖ ﺑﻪ آزادي و اﻧﻘﻼب ﺑﻪ ﻛﺎر می&zwnj;گیرد و ﻫﻤﺖ ﺧﻮد را ﺑﻪ اﻋﺘﺮاض ﺳﻴﺎﺳﻲ و ﻋﻤﻞ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﻣﻌﻄﻮف ﻣﻲدارد و در اشعار الحاج، درآﻣﻴﺨﺘﻦ رﻣﺎﻧﺘﻴﻚ ﺑﺎ ادﺑﻴﺎت اﻧﻘﻼﺑﻲ و ﭘﻮﻳﺎ یکی از وﻳﮋﮔﻲﻫﺎي ﺷﻌﺮ ﺷﺎﻋﺮ محسوب می&zwnj;شود. همچنین اﺑﺘﻬﺎج ﻣﺮگ در ﻣﻴﺪان را ﻣﺮﮔﻲ ﺑﺲ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ و آن را ﻣﻌﺎدل ﭘﻴﺮوزي ﻣﻲداﻧﺪ ولی در شعر الحاج، تفسیر دیگری داشته و مرگ دریچه&zwnj;ای است که امید دیگری را بر او می&zwnj;گشاید. اﺑﺘﻬﺎج ازجمله ﺷﺎﻋﺮاﻧﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﭘﺮداﺧﺘﻦ ﺑﻪ خواهش&zwnj;های درون و رﻧﺞﻫﺎي روﺣﻲ و رﻣﺎﻧﺘﻴﺴﻢ ﻃﺒﻴﻌﺖ، مهارت&zwnj;های زﻳﺎدي دارد و در اشعار الحاج رمانتیسم بازگشت طبیعت به چشم می&zwnj;خورد.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - تاثیر پذیری رفتار اخلاقی ایرانیان از حضور امام رضا(ع) در ایران
        عمران قاسمی کلشلو داود  اصفهانیان محبوب مهدویان معصومه قره داغی
        <p>با هجرت امام رضا(ع) درایران فضاهای زیارتی و عبادی تاسیس شد که می توان به ساخت بناهایی مانند مساجد، حوزه های علمیه با محوریت فرهنگ تشیع اشاره نمود. مهاجرت سادات پس از ورود امام رضا(ع) به ایران که بعدها تحت تعقیب عباسیان قرار گرفته و عده زیادی از آنها در شهرهای مختلف ب چکیده کامل
        <p>با هجرت امام رضا(ع) درایران فضاهای زیارتی و عبادی تاسیس شد که می توان به ساخت بناهایی مانند مساجد، حوزه های علمیه با محوریت فرهنگ تشیع اشاره نمود. مهاجرت سادات پس از ورود امام رضا(ع) به ایران که بعدها تحت تعقیب عباسیان قرار گرفته و عده زیادی از آنها در شهرهای مختلف به شهادت رسیدند و مزارهای هر یک به کانونی برای فرهنگ تشیع تبدیل و گسترش تشیع را فراهم کرد. مزارهای متبرک در ایران، نمودی از آرمان های تشیع که از اسلام ریشه گرفته بود و در حقیقت پشتوانة عظیمی برای معیارها و ارزش های والای مکتب تشیع محسوب می گردد. سوال اصلی این تحقیق عبارت ازاین که حضور امام رضا درایران چه تاثیری بر رفتار اخلاقی مردم داشت؟ روش این پژوهش توصیفی - تحلیلی می باشد.نتایج ویافته های این تحقیق نشان می دهد که با حضور امام رضا(ع) در ایران مردم به سمت معنویّت هدایت شده و بعد از شهادت ایشان نیز با ترویج فرهنگ زیارت و حضور سادات دعوت شده مردم ایران در معنویّت رشد فزاینده ای پیدا کردند. پس از شهادت امام رضا دوستان و شیعیان آن حضرت متوجه زیارت آن حضرت شده و تدریجاً فضاهای زیارتی و عبادی در مشهد پدیدار گردید و اقشار مختلف مردم به ویژه علمای شیعه در آن سکنی گزیدند.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - لباس مفهومی به مثابه ابزار کمک‌درمان طبق اصول اخلاقی آلن دوباتن و جان آرمسترانگ
        مریم  مونسی سرخه زهرا  شیخی
        <p>لباس بیانی قدرتمند در جهت انتقال مفهومی مشخص بوده و فراتر از آن در جهان امروز، تبدیل به ذات ثانویه بشر شده است. بدین ترتیب لباس مفهومی یک اثر هنری مستقل بوده و دارای طیف وسیعی از مضامین است و به مخاطب و درک بدنمندیِ او مرتبط است. لباس امکان تأثیرگذاری بر مخاطب خود را چکیده کامل
        <p>لباس بیانی قدرتمند در جهت انتقال مفهومی مشخص بوده و فراتر از آن در جهان امروز، تبدیل به ذات ثانویه بشر شده است. بدین ترتیب لباس مفهومی یک اثر هنری مستقل بوده و دارای طیف وسیعی از مضامین است و به مخاطب و درک بدنمندیِ او مرتبط است. لباس امکان تأثیرگذاری بر مخاطب خود را فراهم می&zwnj;کند. مطابق آراء آلن دوباتن و جان آرمسترانگ، هفت عملکرد درمانی را برمی&zwnj;شمرد که همگی قابل تعمیم به لباس&zwnj;های مفهومی هستند. هدف از این پژوهش چگونگی تأثیرگذاری لباس مفهومی در برانگیختن، تسکین و راهنمایی مخاطب آن است. سؤال: چگونه لباس مفهومی می&zwnj;تواند یک ابزار کمک&zwnj;درمانی برای مخاطب خود باشد؟ نتایج نشان می&zwnj;دهد که بدن، تمام تجربیات بشر از جهان را دریافت می&zwnj;کند و درک مفاهیمی چون رنگ، فضا و عمق را فراهم می&zwnj;آورد. لباس به عنوان نزدیک&zwnj;ترین هنر به بدن این قابلیت را دارد که درک بهتری از مفاهیم را با زنده کردن حس خلاقیت، خودهنرانگاری و ابتکار به مخاطب القا کند. لباس مفهومی، مخاطب را به مثابه اجراگر در تلاش برای درک و شناسایی راه&zwnj;های حفظ آرامش خود برمی&zwnj;انگیزاند. لذا می&not;تواند یک ابزار کمک&not;درمانی برای مخاطب باشد. روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی است. شیوه گردآوری اطلاعات، اسنادی با استفاده از کتاب&zwnj;&zwnj;ها و مقالات می&zwnj;باشد.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - مقایسه شاخصه های تصویر رمانتیسم در شعر نیما و فروغ فرخزاد
        منیژه  همراه بهروز رومیانی مصطفی سالاری
        <p>مسألة اساسي اين مقاله، مقایسه تصویر در شعر نیما و فروغ فرخزاد از منظر شاخصه های تصویر رمانتيك است. تصوير رمانتيك از نظر ماهيت معرفتي و زيبايي شناختي اساساً با تصوير كلاسيك، نمادگرا و سوررئاليستي متفاوت است. نويسنده در سه بخش كوشيده تا ماهيت تصوير رمانتيك را تبيين نما چکیده کامل
        <p>مسألة اساسي اين مقاله، مقایسه تصویر در شعر نیما و فروغ فرخزاد از منظر شاخصه های تصویر رمانتيك است. تصوير رمانتيك از نظر ماهيت معرفتي و زيبايي شناختي اساساً با تصوير كلاسيك، نمادگرا و سوررئاليستي متفاوت است. نويسنده در سه بخش كوشيده تا ماهيت تصوير رمانتيك را تبيين نمايد: در بخش نخست ويژگي&zwnj;هاي خاص ايماژ رمانتيك را با بحث از چهار مشخصه: استحاله در طبيعت، سايه&zwnj;واري تصوير، پويايي، و فرديت در تصوير تبيين مي كند. در ضمن در این پژوهش دو شاخه ی مجزا از رمانتیسم ایرانی مشاهده می شود: شاخه ی رمانتیسم انقلابی که نیما، طلایه دار آن است و رمانتیسم عاشقانه و ایده آل گرا که مختص فروغ و همفکران او است.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - بررسی شخصیت خالد قهرمان داستان در رمان همسایه ها، داستان یک شهر و زمین سوخته احمد محمود از دیدگاه جامعه شناسی جورج لوکاچ
        فریبرز  جعفری احمدی فرامرز  شيرين بيان محمد صالح   امیری
        <p>هدف جامعه شناسی ادبیات، بیان پیوندهای جامعه و ادبیات و نیز آشکارسازی چگونگی بازتاب واقعیت های اجتماعی در آثار ادبی به ویژه در رمان است. لوکاچ به عنوان یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان حوزۀ جامعه شناسی ادبیات، سعی داشت تاثیر متقابل بین ساختارهای اجتماعی و ساختارهای ادبی چکیده کامل
        <p>هدف جامعه شناسی ادبیات، بیان پیوندهای جامعه و ادبیات و نیز آشکارسازی چگونگی بازتاب واقعیت های اجتماعی در آثار ادبی به ویژه در رمان است. لوکاچ به عنوان یکی از بزرگ ترین نظریه پردازان حوزۀ جامعه شناسی ادبیات، سعی داشت تاثیر متقابل بین ساختارهای اجتماعی و ساختارهای ادبی نشان دهد. او رمان را انعکاس زندگی اجتماعی عصر نویسنده و نیز زاییدۀ جهان نگری خاصش می داند. احمد محمود از داستان نویسان رئالیست است که محور داستان هایش بیان نوع زندگی اجتماعی انسان های زمانه&not;اش بوده است و این مسئله را می توان در آثار او مشاهده کرد؛ از این رو می توان سه رمان همسایه ها، داستان یک شهر و زمین سوخته را بر اساس نظریه جامعه شناسی جورج لوکاچ مورد بررسی قرار داد و فرضیه های زیر را مطرح کرد: 1-رمان های اجتماعی می توانند در جهت اصلاح و بهبود ساختار ها و نگرش های فرهنگی- اجتماعی مؤثر باشند.2-رمان های معاصر، نه تنها می&not;توانند با دیدگاه واقع گرایانه&not;ی خود، آینه&not;ی تمام نمای جامعه باشند، بلکه متقابلا می&not;توانند بر روی جامعه از دیدگاه فرهنگی- اجتماعی و حتی سیاسی نیز تأثیر گذار باشند و سبب تغییر و تحولات فکری در خوانندگان خود گردند. 3-با توجه به نظریات جامعه شناختی جورج لوکاچ، تحلیل جامعه شناختی این سه رمان می تواند راهنمای شناسایی جهان بینی وی باشد.</p> پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - اثر ویژگی‌های اخلاقی مدیران بر رابطه محافظه‌كاری و هزینه حقوق صاحبان سهام
        سعید  احمدوند آزیتا جهانشاد
        <p>يكي از ابزارها و مكانيزم هاي تدوين استاندارهاي حسابداري، محافظه&not;كاري می&not;باشد. محافظه&not;کاری به عنوان ابزاری مفید برای هیئت&not;مدیره بمنظور اجرای کامل وظایفی کلیدی همچون تعیین استراتژی&not;ها، نظارت همه جانبه بر مدیران اجرایی شرکت، اطمینان نسبت به پاسخگویی چکیده کامل
        <p>يكي از ابزارها و مكانيزم هاي تدوين استاندارهاي حسابداري، محافظه&not;كاري می&not;باشد. محافظه&not;کاری به عنوان ابزاری مفید برای هیئت&not;مدیره بمنظور اجرای کامل وظایفی کلیدی همچون تعیین استراتژی&not;ها، نظارت همه جانبه بر مدیران اجرایی شرکت، اطمینان نسبت به پاسخگویی به سهامداران و ذی&not;نفعان در سالهای اخیر مطرح شده است. محافظه&not;كاري به عنوان يك معيار بدبيني در مقابل خوش&not;بيني مدير قرار می&not;گيرد تا كيفيت سود، افزايش يابد. مطالعات نشان می&not;دهد که مدیران همواره بصورت کاملاً عقلایی رفتار نمی&not;کنند و تحت تاثیر ویژگی&not;هایی همچون خوش&not;بینی، بیش&not;اعتمادی و ... ممکن است تصمیمات غیرعقلانی اتخاذ کنند که تاثیر مهمی در فعالیتهای مالی و عملیاتی شرکت دارد. از طرفی یکی از عناصر اساسی در اتخاذ تصمیمات سرمایه-گذاری، هزینه حقوق صاحبان سهام است که با کاهش آن، ارزش افزوده اقتصادی شرکتها افزایش می&not;یابد. مديريت براي حفظ ارزش واحد اقتصادي بايد تلاش کند بازده مورد انتظار را حداقل به سطح هزينه حقوق صاحبان سهام برساند. در اين ميان کليد موفقيت کاهش هزينه حقوق صاحبان سهام است. بنابراین این تحقیق در پی پاسخ به این سوال است که آیا ویژگی&not;های اخلاقی مدیران بر رابطه محافظه&not;کاری حسابداری و هزینه حقوق صاحبان سهام اثر دارد؟ انجام اين پژوهش در چهار چوب استدلالات قياسي &ndash; استقرايي انجام شده است. در اين پژوهش براي گردآوري اطلاعات از روش کتابخانه&rlm;اي و ميداني استفاده شده است. مباني نظري و تحقيقات انجام شده به عنوان مبناي کتابخانه اي مورد استفاده قرار گرفت. جامعه آماري اين تحقيق شامل کليه شرکت&not;هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طي دوره&not;هاي مالي 1401-1392 است. با توجه به فرمول کوکران تعداد نمونه هاي مورد استفاده در اين تحقيق براي خطاي 085/0 ( حدود 5/8 درصد) بدست آمده است. بر طبق یافته های پژوهش، با افزایش بیش اعتمادی مدیران، رابطه بین محافظه کاری مدیران و میزان هزینه حقوق صاحبان سهام ضعیف خواهد شد و رابطه&not;ای معکوس بین متغیر مستقل و وابسته وجود دارد. همچنین با افزایش خوش بینی مدیران رابطه بین محافظه کاری مدیران و میزان هزینه حقوق صاحبان سهام تقویت می گردد و رابطه ای مستقیم بین متغیر مستقل و وابسته وجود دارد. همچنین با افزایش بیش اعتمادی، میزان هزینه حقوق صاحبان سهام کاهش خواهد یافت و رابطه ای معکوس بین متغیر مستقل و وابسته وجود دارد. همچنین با افزایش متغیر اندازه شرکت رابطه بین محافظه کاری مدیران و میزان هزینه حقوق صاحبان سهام تضعیف می گردد و رابطه ای معکوس بین متغیر مستقل و وابسته وجود دارد.این متغیر رابطه خطی بین محافظه کاری مدیران و هزینه حقوق صاحبان سرمایه را پشتیبانی می کند.</p> پرونده مقاله