بررسی عوامل موثر بر اجرای برنامه درسی مبتنی بر عمل فکورانه شوابی در دانشگاه فرهنگیان از منظر اساتید
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
کلید واژه: برنامه درسی, عمل فکورانه, دانشگاه فرهنگیان, اساتید,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسی عوامل موثر بر اجرای برنامه درسی مبتنی بر عمل فکورانه در دانشگاه فرهنگیان از منظر اساتید انجام شده است. روش پژوهش کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جامعه پژوهش کلیه اساتید دانشگاه فرهنگیان استان کرمانشاه به تعداد 168 نفر بودند که نمونه آماری به تعداد18 نفر به شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند، نمونه گیری تا زمان اشباع نظری ادامه یافت، روش جمع آوری اطلاعات، مصاحبه نیمه ساختار یافته بود که با رویکرد تحلیلی- تفسیری تجزیه و تحلیل شد، سوالات مصاحبه به صورت باز پاسخ و براساس راهنمای مصاحبه بود ، به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش کدگذاری موضوعی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان داد که در عناصر چهارگانه اهداف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی چهار عامل دانش، نگرش، مهارت و امکانات از مهم ترین عوامل موثر بر اجرای برنامه درسی مبتنی بر عمل فکورانه در دانشگاه فرهنگیان هستند. همچنین نتایج نشان داد که عامل امکانات از نظر اساتید دانشگاه فرهنگیان بیشترین سهم تاثیر گذاری را به مقدار 30.379 درصد بر برنامه درسی عمل فکورانه داشته است، همچنین عامل دانش با 20.253 درصد کمترین میزان تاثیر گذاری را از نظر اساتید به خود اختصاص داده است. این نتایج حاکی از آن است که از نظر اساتید دانشگاه فرهنگیان عامل امکانات بیشتر ین تاثیر را بر برنامه درسی عمل فکورانه دارد.
The purpose of this study was to investigate the factors affecting the implementation of a Delibrative Inguiry curriculum of faculty at Farhangian University in terms of professors. The method of research is qualitative and of phenomenological type. The research population of all faculty members of Kermanasah University of Medical Sciences was 168 people. A sample of 18 were selected through purposeful sampling. Sampling was continued until theoretical saturation, a semi-structured interview was conducted using analytical approach - Interpretation was analyzed. Interview questions were answered openly and based on the interview manual. To analyze the data, the subject coding method was used. The findings of this study showed that the four factors of the goals, content, teaching and evaluation of the four factors of knowledge, attitude, skills and facilities are the most important factors influencing the implementation of the curriculum based on the faculty action at the University of Cultural Sciences. Also, the results showed that the factor of the faculty members of the University of Cultural Sciences had the most effective contribution of 30.379 percent on the curriculum of fuzzy action, and the factor of knowledge with 20.253 percent had the least impact on the faculty. These results indicate that the faculty members of the University of Cultural Sciences have the potential to further influence this curriculum.
امام جمعه،محمدرضا؛ مهر محمدی ،محمود(1385). نقد و بررسی تدریس فکورانه به منظور ارائه برنامه درسی تربیت معلم فکور. فصلنامه مطالعات برنامه درسی. دوره 1، شماره 3 ،صص 30 - 66 .
امانی، فرزانه (1394). ابعاد تامل و اهمیت آن در تربیت معلم فکور. فصلنامه تربیت معلم فکور، سال اول، شماره 1، 52-37.
آل حسینی، فرشته(1393). تدریس به عنوان رشته عملی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال هشتم، شماره32،66-41.
آل حسینی،فرشته؛ مهرمحمدی،محمود(1390). تحول فهم برنامه ی درسی: از عملیاتی به عملی.مطالعات برنامه درسی، دوره ششم، شماره3،58-29.
جمشیدی توانا، اعظم؛ امام جمعه، محمد رضا (1395). بررسی تاثیر کارورزی فکورانه در برنامه درسی تربیت معلم بر رشد شایستگی های دانشجو معلمان. پژوهش های برنامه درسی ایران،دوره ششم، شماره 1، 1-20.
خروشی، پوران(1394). راهکارهای توسعه حرفه ای معلمان در کشورهای توسعه یافته با تاکید بر ضرورت توجه به آن در دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه تربیت معلم فکور،سال اول، شماره 1، ص53-66.
خسروی، رحمت الله، مهرمحمدی، محمود. موسی پور ، نعمت الله و فتحی واجارگاه، کورش(1393). جستاری پیرامون نظریه عملی شواب و دلالت های آن برای آزاد سازی تصمیم گیری درباره برنامه درسی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال هشتم، شماره32،158-127.
زرقانی، اعظم (1393). از دیسیپلین محوری به سوی عمل گرایی: مروری بر سیر تحول آراء شواب. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال نهم، شماره32، 176-159.
زرقانی، اعظم؛ امین خندقی، مقصود؛ شعبانی ورکی، بختیار؛ موسی پور، نعمت الله (1395). ارتباط دانش نظری و عملی معلمان در پارادایم های اجرای برنامه درسی. مجله پژوهشنامه مبانی تعلیم و تربیت، سال 6 ، شماره 1، 46-68.
عبدی، حمید ؛ نیلی، محمد رضا (1393). رابطه تجربه دوره آموزشي و رويكرد مطالعه عمل فكورانه در دانشجويان پرستاري. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي،دوره 14 شماره9، 758 تا 766 .
غلامی، خلیل(1393). تاملی بر تدریس با الهام از حکمت عملی شواب: با تاکید بر دانش عملی معلمان و تبیین ماهیت معرفتی آن. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال هشتم، شماره32، 126-105.
قنبری، سیروس؛ اردلان، محمد رضا ؛ کریمی، ایمان(1394). تاثیر چالش های ارزشیابی آموخته های دانشجویان بر رویکرد مطالعه عمل فکورانه. دوماهنامه علمی –پژوهشی راهبردهای آموزش در علوم پزشکی ، دوره 8، شماره 2.
گرمابی، حسین؛ ملکی، حسن؛ بهشتی، سعید؛ افهمی، رضا(1394). بازشناسی مولفه های زیباشناسی و هنر برای برنامه درسی از نظر منابع مکتوب و دیدگاه صاحبنظران. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال دهم، شماره39، 70-49.
مهرمحمدی، محمود (1381). پژوهش مبتنی بر عمل فکورانه در فرایند برنامه ریزی درسی: نظریه عمل گرای شواب. فصلنامه نو آوری های آموزشی، سال اول، شماره 1، 37-20. مهرمحمدی، محمود(1393). درآمدی بر شواب و شواب شناسی. فصلنامه مطالعات برنامه درسی ایران، سال هشتم، شماره32، 40-11.
نجات، نازی؛ کوهستانی، حمیدرضا؛ رضایی، کوروش (1390). بررسي تأثير نقشه مفهومي بر رويكردهاي يادگيري دانشجويان پرستاري. مجله حیات دانشكده پرستاري و مامايي دانشگاه علوم پزشكي تهران ، دوره 17 ، شماره 2،31-20.
نوروزی، رضاعلی؛ متقی، زهره (1388). زیبایی شناسی از منظر علامه جعفری و پیامدهای تربیتی آن. فصلنامه بانوان شیعه، سال ششم،شماره21.
Chapman, Shelley Ann (2007). A Theory of Curriculum Development in the Professions: An Integration of Mezirow’s Transformative Learning Theory with Schwab’s Deliberative Curriculum Theory. Submitted to the Ph.D. in Leadership & Change Program of Antioch University in partial fulfillment of the requirements for the degree of Doctor of Philosophy. January.
Erginel, S. (2006). Developing reflective teachers: a study on perception and improvement of reflection in pre -service teacher education. A sistht Submitted to the graduate school of social sciences of middle east technical university Etscheidt S.
hansen,klaus-hening(2008). The CurriculumWorkshop: aplace for deliberative inquiry and teacher professional learning. European Educational Research Journal,Volume 7, Number 4,www.wwwords.eu/EERJ.
Kakabadse.N, Kakabadse. A, Lee-Davies.L, Johnson OBE.N (2011). Deliberative Inquiry: Integrated Ways of Working in Children Services. Systemic Practice and Action Research, Volume 24, Number 1, February 2011, PP 67-84.
Korthagen, F. A. J. (2001). Linking practice and theory: The pedagogy of realistic teacher education. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates,Inc.
Levine, A. (2009). Educating school teachers. Washington, DC: The Education Schools Project.
Makaiau, Amber Strong (2015). The Philosophy for Children Hawai‘i Approach to Deliberative Pedagogy: A Promising Practice for Preparing Pre-Service Social Studies Teachers in the College of Education. Analyctic teaching and philosophical praxis,volume 36,number16.
Reid ,Lynette; Macleod, Anna; Byers, David; Delva ,Dianne; Fedak, Tim; Mann, Karen; Tom Marrie, Merritt, Brenda; Simpson, Christy (2012). Deliberative curriculum inquiry for integration in an MD curriculum: Dalhousie University's curriculum renewal process. Medical Teacher, 34:12, PP785-793.
Reid W.A (1978). Thinking about the curriculum: the nature and treatment of curriculum problem. Boston: Routledge & Kegan paul.
Simmie, Geraldine Mooney: Lang,Manfred(2013). DELIBERATIVE INNOVATION IN SCIENCE EDUCATION. Conference: ESERA, At Nicosia, Cyprus, Volume: E-book ISBN: 978-9963-70077-6, www.esera.org/media/eBook_2013/.../ESERA13_epub_ger.pdf. Tak Shing LAM John(2013). Deliberation and School-Based Curriculum Development – A Hong Kong Case Study.New Horizons in Education, Vol.59, No.2