جایگاه کرامت انسانی در فقه جزایی و مقارنه آن با حقوق کیفری ایران
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیعلی امیرمحمدی 1 , محمود قیوم زاده 2 * , نادر مختاری افراکتی 3
1 - دانشگاه آزاد اسلامی، زاهدان
2 - دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه
3 - دانشگاه زاهدان
کلید واژه: کرامت انسانی, اخلاق الهی, فقه جزایی, حقوق کیفری,
چکیده مقاله :
انسان کرامت ذاتی دارد و شایسته کسب فضایل است و لازمه آن داشتن حق حیات و امنیت شخصی است؛ چراکه این فضایل تنها در صحنهە زندگی اجتماعی بروز و ظهور پیدا میکند. عمل نیک و اخلاق کریمه ای برای انسان فضیلت شمرده می شود که در شرایط آزاد از او ظهور و بروز پیدا کند و این حقوق؛ یعنی حق حیات، آزادی و امنیت شخصی که در ماده 3 اعلامیه حقوق بشر به رسمیت شناخته شده است، اساس همه حقوق سیاسی و آزادی های مدنی متعاقب آنها ازجمله رهایی از شکنجه و بازداشت خودسرانه، نیز حقوق مربوط به محاکمه منصفانه، آزادی بیان و آزادی مسافرت (هجرت) و عدم مداخله در زندگی خصوصی و اصل برائت، حق ازدواج و تشکیل خانواده و آزادی عقیده و نظایر آنها است که در بخش حقوق ملت و درواقع، حقوق شهروندی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و مواد سوم تا بیست ویکم اعلامیه جهانی حقوق بشر مندرج است. مقاله حاضر با روش توصیفی تحلیلی به مسئله پرداخته است.
Man has inherent dignity and deserves to acquire virtues, and it is necessary to have the right to life and personal security; Because these virtues appear only in the scene of social life. Good deeds and Crimean morals are considered virtues for a human being, which emerges from him in free conditions, and these rights; That is, the right to life, liberty and personal security, which is recognized in Article 3 of the Declaration of Human Rights, is the basis of all political rights and subsequent civil liberties, including freedom from torture and arbitrary detention, as well as the rights related to fair trial, freedom of expression and The freedom to travel (emigration) and non-interference in private life and the principle of innocence, the right to marry and form a family and the freedom of opinion and the like are in the section on the rights of the nation and in fact, the citizenship rights of the Constitution of the Islamic Republic of Iran and articles 3 to 21 of the Declaration. Universal human rights are included. This article deals with the problem with descriptive analytical method.
قرآن کریم
حلی، جعفربن حسن،1408ق، شرایع الاسلام، جلد 3، قم، انتشارات اسماعیلیان،ص. 186
خمینی، امام روح الله، تحریرالوسیله، قم، دفتر انتشارات اسلامی، بی تا، ص. 563
صفری،محسن، پاک طینت،حسن، 1389، مسئولیت قهری و قراردادی: تفاوتها و کارکردها، فصل نامه حقوق، مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره 40، شماره 4
عاملی، زین الدین )شهید ثانی(،1413ق، مسالک الافهام، جلد 12 ، قم، موسسه المعارف الاسلامیه، ص.163
کریمی ، عباس ، ادله اثبات دعوا ، نشر میزان، چاپ اول ، 1365، ص 163
گنجی ، مریم، معیارهاي تشخیص و مصادیق سبب اقوي از مباشر در قوانین جزایی و فقه،فصلنامه بین المللی قانون یار، دوره سوم ، شماره دوازدهم ، 1398، ص 355
لطفی، اسدالله ،قواعد فقه حقوقی،انتشارات جاودانه، 1393،ص 124
محسنی، فرید، ملکوتی، نصیر،1394،رابطه سببیت در قانون مجازات اسلامی 1392،مجله حقوقی دادگستری،سال هفتاد و نهم،شماره نود و یکم،صص 143-145
مراغه ای ،میر عبدالفتاح ،العناوین ، جلد اول ، انتشارت جنگل ، 1388، ص 251
یزدانیان ، علیرضا، حقوق مدنی، قواعد عنومی مسؤولیت مدنی، نشر میزان، جلد 1، ص 159.