بررسی مفهوم عشق درآثار تولستوی (با نگاه به رمانهای سعادت زناشویی، آناکارنینا، سونات کرویستر، پدرسرگئی)
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامی
زهره نعمتی
1
,
ارسطو میرانی
2
*
,
مصطفی خسروی
3
1 - دانشجوی دکتری، گروه الهیات ومعارف اسلامی، گرایش ادیان وعرفان تطبیقی، واحد گرگان،دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان،ایران
2 - استادیار، گروه الهیات ومعارف اسلامی، گرایش ادیان وعرفان تطبیقی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران
3 - استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد کردکوی، دانشگاه پیام نور، ایران
کلید واژه: لئو تولستوی, عشق, مسیحیت, اخلاق زناشویی, کلیسا.,
چکیده مقاله :
عشق وخانواده به عنوان پایه و اساس روابط انسانی، نشان دهنده ارزش¬های اخلاقی لازم برای جامعه است. درنیمه دوم قرن نوزدهم، انحطاط خانواده در روسیه درحال ظهور بود؛ بنابراین بسیاری ازمتفکران روسی سعی کردند مقولات مهمی¬مانند عشق، اخلاق و خانواده را تحلیل کنند. یکی از برجسته¬ترین نویسندگان و متفکران روسی این دوره «لئوتولستوی» (1828-1910) که به مقوله عشق وخانواده پرداخته است. او دردهه 1880 بحران مذهبی راتجربه کردکه دیدگاه نویسنده رانسبت به عشق در چارچوب آموزه¬های مسیحی، تغییرداد. این مقاله به بررسی مفهوم عشق واخلاق جنسی تولستوی قبل وبعدازبحران با استناد منابع کتابخانه¬ای و روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی می¬شود. یافته¬های پژوهش نشان می¬دهد درک تولستوی درمورد عشق وخانواده، بازتابی ازفرضیه¬های مسیحی است: عشق به خدا، عشق به همسایه و عشق جنسی، که بایدبه خانواده تبدیل شود. تولستوی مشکل«عشق-وخانواده»رادر «سعادت¬زناشویی» نشان می¬دهدکه چگونه عشق برپایه اخلاق به یک خانواده تبدیل¬ وسپس تحت¬تأثیر جامعه ¬نابود می¬شود. او با انتقاد ازساختارسیاسی- اجتماعی¬روسیه¬معاصر، برپیشرفت -اخلاق و مذهب تاكيدکردو با عشق جسمانی بین زن و مرد مخالف است زیراهیچ وجه اشتراکی با فرمان مسیح درانجیل «عشق به همسایه» ندارد. تولستوی پیشنهاد می¬کند که عشق جسمانی را باید از بین برد و طبق دستورات انجیل به زندگی روی آورد.
Love and family as the foundation of human relations express the moral values necessary for society. In the second half of the 19th century, the decline of the family was emerging in Russia. Therefore, many Russian thinkers tried to analyze important categories such as love, ethics and family. Leo Tolstoy (1828-1910), one of the most prominent Russian writers and thinkers of this period, who deals with the theme of love and family. In the 1880s, he experienced a religious crisis that changed the author's view of love within the framework of Christian teachings. This article examines Tolstoy's concept of love and sexual ethics before and after the crisis by referring to library sources and descriptive-analytical method. Research findings show that Tolstoy's understanding of love and family is a reflection of Christian assumptions: love of God, love of neighbor, and sexual love that should become family. The issue of Tolstoy's "love and family" instead of "marital happiness" shows how love is transformed into a family based on morality and then destroyed by the influence of society. Criticizing the political-social structure of contemporary Russia, he emphasized the progress of morality and religion and is against physical love between men and women, because it has nothing to do with Christ's commandment in the Bible to "love one's neighbor". Tolstoy suggests that carnal love should be lost and should be turned to living according to the instructions of the Gospel.
کتاب مقدس
تولستوی، لئو. (1398). سعادت زناشویی. ترجمه سروش حبیبی ،چاپ ششم، تهران، نشر¬چشمه.
تولستوی، لئو. (1398). سونات کرویتسرچندداستان دیگر. ترجمه سروش حبیبی. چاپ ششم. تهران. نشر چشمه.
تولستوی، لئو. (1398). پدر سرگئی. ترجمه سروش حبیبی. چاپ ششم. تهران. نشر چشمه.
حبیبی، مجتبی. (1382). «رسیدن به¬عشق الهی با اعمال شاقه¬(درباره رستاخیزلئون تولستوی)». مجله: ادبیات داستانی. شماره 69 . صص77 - 76 .
فارسیان،محمدرضاو درپا،مریم. (¬1392). «تأثیر تولستوی درتجلی«عشق» دررمان¬ژان¬–-کریستف»، پژوهش¬های ادبیات تطبیقی. دوره اول - شماره 1. صص160 تا 141.
نصراصفهاني، محمدرضا. (1387). مقايسة تحليلي درونمايه و شخصيت در رمان سرگيوس پير و روايت ابراهيم ادهم،نشریه علمی پژوهشی گوهر گویا،شماره 5. صص 189-210.
یحیی¬پور،¬مرضیه. (¬1379). «بررسی¬رمان خوشبختی خانوادگی اثر¬ل.¬ن.¬تالستوی».¬پژوهش¬ادبیات¬معاصر¬جهان¬. شماره 9.صص 122-112.
یحیی¬پور،¬مرضیه. (¬1379). «نگاهی به¬تحول جهان¬بینی لف¬ نیکلایویچ¬(براساس¬رمان آناکارنینا)-». مدرس علوم انسانی.شماره 16.صص 26-17.
Adams,Maurice,(2020), The Ethics of Tolstoy and Nietzsche,International Journal of Ethics, Oct.,1900,Vol.11,No.1. Pp.82-105.
Antoniacci,Aleandra,(2015)« The Crisis of the Russian Family in the Works of Dostoyevsky, Tolstoy and Chekhov», The thesis is presented in partial fulfillment of the requirements for a PhD in Russian Studies at the University of Canterbury.
https://www.academia.edu/79418846/The_crisis_of_the_Russian_family_in_the_works_of_Dostoevsky_Tolstoy_and_Chekhov
Demir ,Bahar, Gurtueva,Tamara, Fisenko,Olga (2019).“Kreutzer Sonata”L.N.Tolstogo in the Context of Social Discourse of the XIX Century:social and ethical aspect, religan.revista de cienciales y humanidades.Vol 4 •Nº 17• Quito •. Pp 112-116.
Berman,anna.(2015).Siblings in Tolstoy and Dostoevsky: The Path to Universal Brotherhood, United States,Northwestern University Press.
Christoyannopoulos, A.J.M.E. (2009).The contemporary relevance of Tolstoy's late political thought .International Political Science Association (IPSA) 21st World Congress, Santiago, Chile.Pp 1-18.
Deviga,raja.(2018).Marriages and adultery in Tolstoy’s Anna Karenina. Ijariit Journal.(Volume 4, Issue 4). Pp 929-931.
Romanov, Dmitry A .(2019).Philosophical and psychological experience of the moral and ethical search for personality in artistic and linguistic reflection (on the material of L.N. Tolstoy's story"Father Sergius").Moscow State Regional University. Pp 152-162.
Sianipar,AR,Jusmaya,A.(2019).The unfulfilled love and belonging needs found by the main character in“Anna Karenina”by Leo Tolstoy:Psychological approach.scientia journal:Jurnal Ilmiah Mahasiswa. Vol.1 No.2.
Falenkova, Evgenia Vladimirovna .(2012). L. N. Tolstoy as the for ecessor of existentialisml.L.N.Tolstoy as a precedector of evistentialism.Bulletin of Chelyabinsk State University. No. 4 (258). Philosophy. Sociology. Culturology.Vol.23. Pp 126–131.
Gusinov, Abdul Salam Abdul Karimovich.(2015).What was the reason and what was the spiritual revolution of Leo Nikolaevich Tolstoy?. The Philosophy Journal vol. 8,no 4. Pp.5–14.
Gustafson,Richard F.(1986).Leo Tolstoy Resident and Stranger.A study in fiction andtheology.Princeton University Press(Length504 p).
gershkovich,tatyana .(2019).Suspicion on Trial:Tolstoy’s The Kreutzer Sonata and Nabokov’s“Pozdnyshev’s Address”.published by Cambridge University Press.PMLA .Volume 134. Issue 3 . Pp . 459 – 474.
Sikovaki, Predrag.(2018)."Tolstoy and Spirituality",Brighton, Academic Studies Publications.
Lee.David J.(2006).The Quest for the Ultimate in Leo Tolstoy.Journal Ultimate Reality and Meaning,Number 4,P.p 215-228.
Mirgorodsky, A.A.( 2014). The Concept of Love in Renaissance Philosophy, Russia. Orel State University. Journal of Scientific Notes of Orel State University. Volume 1– Number 57. Pp.148-151.
Meleshko, Elena Dmitrievna, (2017),METAPHYSICS AND ETHICS OF LOVE L.N. TOLSTOY: THE UNITY OF EROS AND AGAPE №1(21), Tula State Pedagogical University.L.N. Tolstoy. Pp.5-21
Mohammadi. Z,Ghasemi.F. (2018).Analytical comparison of the life stages of Father Sergius and Sheikh Sanan in works by Tolstoy and Attar,Tehran State University, Tehran,Iran. Pp.178-193.
Pettman,Dominic.(2013).Tolstoy’s Bestiary: Animality and Animosity in The Kreutzer Sonata.Publisher: Routledge. Pp .121-138.
Tatyanina A.G.(2002). “Family Happiness” by L.N. Tolstoy and the English women's novel of the 19th century. Cultural Bulletin. // West. Moscow un&ta.Ser. 9, Philology. – M. – No. 4. – P.48–59.
Zalambani ,Maria(2017)THE INSTITUTE OF MARRIAGE IN THE WORK OF L.N. TOLSTOY "Family Happiness". "Anna Karenina". "Kreutzer Sonata", Publications RSUH,Russia,Moscow.
405 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 423 - 405
بررسی مفهوم عشق درآثار تولستوی
(با نگاه به رمانهای سعادت زناشویی، آناکارنینا، سونات کرویستر، پدرسرگئی)
زهره نعمتی 1
ارسطو میرانی 2
مصطفی خسروی 3
چکیده
عشق وخانواده به عنوان پایه و اساس روابط انسانی، نشان دهنده ارزشهای اخلاقی لازم برای جامعه است. درنیمه دوم قرن نوزدهم، انحطاط خانواده در روسیه درحال ظهور بود؛ بنابراین بسیاری ازمتفکران روسی سعی کردند مقولات مهمیمانند عشق، اخلاق و خانواده را تحلیل کنند. یکی از برجستهترین نویسندگان و متفکران روسی این دوره «لئوتولستوی» (1828-1910) که به مقوله عشق وخانواده پرداخته است. او دردهه 1880 بحران مذهبی راتجربه کردکه دیدگاه نویسنده رانسبت به عشق در چارچوب آموزههای مسیحی، تغییرداد. این مقاله به بررسی مفهوم عشق واخلاق جنسی تولستوی قبل وبعدازبحران با استناد منابع کتابخانهای و روش توصیفی ـ تحلیلی بررسی میشود. یافتههای پژوهش نشان میدهد درک تولستوی درمورد عشق وخانواده، بازتابی ازفرضیههای مسیحی است: عشق به خدا، عشق به همسایه و عشق جنسی، که بایدبه خانواده تبدیل شود. تولستوی مشکل«عشقوخانواده»رادر «سعادتزناشویی» نشان میدهدکه چگونه عشق برپایه اخلاق به یک خانواده تبدیل وسپس تحتتأثیر جامعه نابود میشود. او با انتقاد ازساختارسیاسی- اجتماعیروسیهمعاصر، برپیشرفت اخلاق و مذهب تاكيدکردو با عشق جسمانی بین زن و مرد مخالف است زیراهیچ وجه اشتراکی با فرمان مسیح درانجیل «عشق به همسایه» ندارد. تولستوی پیشنهاد میکند که عشق جسمانی را باید از بین برد و طبق دستورات انجیل به زندگی روی آورد.
واژگان كليدي
[1] . دانشجوی دکتری، گروه الهیات ومعارف اسلامی، گرایش ادیان وعرفان تطبیقی، واحد گرگان،دانشگاه آزاد اسلامی،گرگان،ایران.
Email: nemati_zohreh@yahoo.com
[2] . استادیار، گروه الهیات ومعارف اسلامی، گرایش ادیان وعرفان تطبیقی، واحد گرگان، دانشگاه آزاد اسلامی، گرگان، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: arastoomirani@gmail.com
[3] . استادیار، گروه جامعه شناسی، واحد کردکوی، دانشگاه پیام نور، ایران.
Email: zm.khosravi89@gmail.com
تاریخ دریافت: 3/11/1402 پذیرش نهایی: 1/2/1403