مطالعه تطبیقی تربیت اخلاقی کشورهای ایران، چین و آمریکا در عصر معاصر در آموزش عالی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیحسن ملکی 1 , ذکیا عباسی 2 , عباس عباس پور 3 , سعید بهشتی 4
1 - دانشگاه علامه طباطبائی
2 - دانشگاه علامه طباطبائی
3 - دانشگاه علامه طباطبائی
4 - دانشگاه علامه طباطبائی
کلید واژه:
چکیده مقاله :
اخلاق یکی از مؤلفههای اصلی دوام و قوام جوامع بشری است و استحکام نظام اخلاقی هر جامعه، وابسته بهنظام ارزشی حاکم بر آن است. هدف از تحقیق حاضر بررسی رویکردهای تربیت اخلاقی در سه کشور ایران، آمریکا و چین بهطورکلی و در آموزش عالی است. روش تحقیق این پژوهش کیفی و از نوع پیمایش تطبیقی است و دادههای موردنیاز از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای، گزارشهای تحقیقی و جستجو در شبکه جهانی اینترنت بهدستآمده است و با استفاده از الگوی بردی که چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه را در مطالعات تطبیقی مشخص میکند؛ پس از بیان واقعیتهای تربیت اخلاقی نقدوار به نقاط اشتراک و افتراق و نقاط ضعف و قوت هر کشور در این زمینه میپردازد. بررسی یافتهها نشان می دهد تمامی رویکردها بهنوعی از مذهب یا دین رایج هر کشور نشاءت میگیرد و مراحل رشد اخلاقي در رویکردهای غیر اسلامی بخصوص رویکرد شناختی ثابت و بدون تغيير هستند حالآنکه اسلام قوانین و احکام اخلاقی را مطلق و واقعی میداند و بهجز اسلام سایر رویکردها تنها به یک جنبه خاصی از تربیت اخلاقی تأکید میکنند.
Ethics is an essential component durability and consistency of human societies and moral strength of any society depends on its. The aim of the study was to investigate approaches to moral education in three countries Iran, America and China in general and higher. The research method is comparative qualitative survey And required data through library documents, investigative reports and search the World Wide Web is obtained And using a range pattern that describes four steps, interpretation, and compared to the comparative studies indicate proximity; After presenting the facts pertaining to moral criticism similarities and differences and the strengths and weaknesses of each country in this field deals. The results shows that all approach get in religion in any country And stages of moral development in non-Islamic approaches, especially cognitive approach are fixed and unchangeable. While the Islam moral laws and ordinances knows absolute and actual . And except Islam Other approaches emphasize only one aspect of moral education