کاربست ارزشهای اخلاقی در معماری مهد کودک بر اساس آموزه های اسلامی
محورهای موضوعی : اخلاق و تربیت اسلامیسحر صادقی مهر 1 * , حامد حیاتی 2
1 - کارشناسی ارشد معماری اسلامی دانشگاه قم
2 - گروه معماری دانشگاه قم
کلید واژه: معماری, اخلاق, مهدکودک, آموزه¬های اسلامی, اخلاق اسلامی,
چکیده مقاله :
اخلاق دانش چگونه زیستن است. ارزش¬های اخلاقی یکی از عوامل بسیار مهم در روند شکل¬گیری معماری اسلامی هستند. معماری عرصه¬ایی برای بروز و ظهور زندگی فردی، اجتماعی و نمود ارزش¬های اخلاقی است. توجه به ارزش¬های اخلاقی وجودی انسان و جامعه، از نیازهای اساسی شکل¬گیری محیط و زندگی انسان است. با توجه به تاثیرات محیط به عنوان یکی از عوامل موثر بر تربیت اخلاقی کودک، نیازمند شناخت دقیق از ویژگی¬های موثر بر تربیت اخلاقی کودک می¬باشیم تا بر این اساس بتوانیم محیطی طراحی کنیم که به رشد اخلاقی کودک کمک کند و در واقع تربیت اخلاقی کودک را به دنبال داشته باشد. در اینجا این سوال مطرح است که آموزه¬های اسلامی چه راهبرد و راهکارهایی را در خصوص محیطی مناسب تربیت اخلاقی کودک ارایه داده است؟ و ویژگی¬های یک مهد کودک مناسب برای تربیت اخلاقی کودک براساس آموزه¬های اسلامی چیست؟ بر همین اساس هدف این پژوهش ارایه اصول و الگویی برای طراحی مهد کودک براساس آموزه¬های اخلاقی می¬باشد. در این پژوهش سعی گردیده است با استناد به آموزه¬های اسلامی و با روش استدلال منطقی و تفسیر و تحلیل آن¬ها، مولفه¬ها محیطی و معماری مکانی مناسب برای تربیت اخلاقی کودک استنتاج و ارایه گردیده است.
In 301 AD, as a result of the efforts of "Gregor Roshangar", the first "Archbishop" (Catholicos) of the Armenian Apostolic Church, Christianity was announced as the official religion of Armenia. But it should be noted that Christianity was preached long before this date, that is, in the beginning of the first century AD by "Apostle Thaddeus" and in the second century by "Apostle Bartholomew". Although these two apostles had many followers, Christianity was not yet accepted by the general public in Armenia. Saints such as "Hripsime", "Gayane" and their disciples who were trying to spread Christianity were also stoned by the king's orders, because they had turned away from the popular religion of the time. Christianity spread in the North Caucasus lands mostly by Armenian and Georgian missionaries, but from the ninth to the twelfth centuries, all these Christian lands gradually converted to Islam and the Christian works in this region disappeared. For example, the first reference to the spread of Christianity by the Armenian Apostolic Church in Dagestan dates back to the 4th century AD; In one of the versions of "Darband Name" it is mentioned that the residents of Darband accepted Christianity in 355 AD. The authors of this article have investigated some religious terms of the Armenian Church such as "cross", "maabd" and "altar" and have shown that all these terms are derived from Iranian languages and even traces of them can be seen in the languages of the North Caucasus.
Mehrdad PH and QB. (2013) soil and wisdom; A reflection on the dignity of architecture Masnavi Manavi. Tehran: Quarterly Journal of Iranian Architectural; p. Number 3, 17-36. (In Persian).
R. Moradpour et. (2019) al. Ethics of Building (Perspective of Virtue Ethics and Kantian Ethics). Tehran: Journal of Architectural Thought; p. 1–16. (In Persian).
M. B. Valizadeh Oqani, A. Valizadeh Oqani N. (2016) Ethics and Neighborhood Rights in the Islamic Architecture and Urban Planning System of Iran. Tehran: Journal of Cultural Engineering; p. 54–73. (In Persian).
Naghizadeh M. (1997) attributes of the Islamic city. Tehran: Islamic texts of Honarhai magazine, Ziba; p. 47. (In Persian).
Lotfi S. (2005) An Overview Of Modernity in the Contemporary City And Urbanism. Tehran: HONAR-HA-YE ZIBA; p. 101–17. (In Persian).
M. Gharehbaglou et. (2020) al. Ethical Lifestyle in Interaction with Environmental Capabilities in Traditional Iranian Architecture (Case Study: Azab Daftariller Traditional Neighborhood, Tabriz, Iran). Tehran: Journal of Architectural Thought; p. 85–104. (In Persian).
M. Najafi et. (2020) al. The Compilation of Urbanism Texts by Using the Iranian’s-Valuable Texts with Emphasis on the Islamic Ethics). tehran: Iran University of Science and Technology; p. 41–62. (In Persian).
H. Pourmand et. (2015) al. The place of ethic in the formation of traditional architecture of Iran, Case study: the traditional architecture of the city of Yazd. Tehran: Cultural Sociology; p. 19–41. (In Persian).
Nazidizaji et. (2010) al. ETHICS IN SCIENCE AND TECHNOLOGY. Tehran: Hthics in Architectur; p. 101–14. (In Persian).
Nadimi H. (2008) Art and architecture of the cultural and recreational organization of the municipality. Esfahan: Kolk Dost; Ten articles; (In Persian).
Vafamahr M. (2009) The interaction of technology and architecture-first and second volume. Tehran: Chaper Publishing; p. 2–3. (In Persian).
Qayumi Bidhandi M. (2011) speeches in Basics and History of Architecture and Art. Tehran: Company Scientific and cultural publication; (In Persian).
Anwari H. 2002) Speech Culture, First Edition. Sokhan publication; 2002. (In Persian).
Dehkhoda AA. (1949) Dehkhoda Dictionary. Tehran: Tehran University Press. (In Persian).
Khodabakhsh A. (2008) review of the professional The level of knowledge of counselors and psychologists. Tehran: ethics of the magazine "Tashesha and Researches; p. Number 34: 49-67. (In Persian).
Ahad FQ. (2015)Professional ethics, third edition. Majnoon publication; (In Persian).
Motahari M. (2008) Introduction to Islamic. Tehran: Sadra Publications; (In Persian).
Sadat MA. (1959) Islamic ethics. Tehran: Qom Publishing; (In Persian).
Soltani M and NH. (2017) treatises on Tazkira al-Banyan and Tzakrira al-Abniyyah; A way towards. Tehran: mentality of Sanan architect in architecture, Safeh magazine; p. 25–50. (In Persian).
Pourmand HA, Bamanian MR, Mahdavinejad MJ, Samadzadeh S. (2014) Machine Translated by Google Investigating moral values in the traditional architecture of desert cities in Iran Case example : Yazd city Machine Translated by Google. (2). (In Persian).
Hashemi Togharjardi SM. (2015) evaluation The position of the legal jurisprudence institution in the structure of the Supreme Urban Planning Council by presenting a reform (proposal in the judicial authorities and specialized commission. Tehran: of the Council, Islamic Architecture Research Quarterly; p. 34–54. (In Persian).
Nejad Ebrahimi, Ahad, Farshchian AH. (2012) he relationship between ethics and technology in architecture for society Islamic. Tehran: Islamic Architecture Research Quarterly; p. 114–31. (In Persian).
Mahosh, Mohammad and Saadoundi M. (2017) Mohammed Content Indexing in Architecture. Islamic architecture; (In Persian).
Talebi J and MMM. (2000) Kndergarten Architecture Design, Suggested Criteria. Tehran: Pus cation; (In Persian).
Mahdinjad Jamaluddin, Majid Ebranim Damavand RS. (2011) Salt and Joane Appaspour Asdalen. The ellect of natural play environments on the qua lative deveinament of chi dress et ration. Tehran; (In Persian).
Dastani meysam. (2020) The relationship between ethics and technology in architecture for Islamic society. Islam Archit Res [Internet]. 1–4. (In Persian).
71 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 90 – 71
کاربست ارزشهای اخلاقی در معماری مهد کودک
بر اساس آموزه های اسلامی1
سحر صادقی مهر 2
حامد حیاتی 3
چکیده
اخلاق دانش چگونه زیستن است. ارزشهای اخلاقی یکی از عوامل بسیار مهم در روند شکلگیری معماری اسلامی هستند. معماری عرصهایی برای بروز و ظهور زندگی فردی، اجتماعی و نمود ارزشهای اخلاقی است. توجه به ارزشهای اخلاقی وجودی انسان و جامعه، از نیازهای اساسی شکلگیری محیط و زندگی انسان است. با توجه به تاثیرات محیط به عنوان یکی از عوامل موثر بر تربیت اخلاقی کودک، نیازمند شناخت دقیق از ویژگیهای موثر بر تربیت اخلاقی کودک میباشیم تا بر این اساس بتوانیم محیطی طراحی کنیم که به رشد اخلاقی کودک کمک کند و در واقع تربیت اخلاقی کودک را به دنبال داشته باشد. در اینجا این سوال مطرح است که آموزههای اسلامی چه راهبرد و راهکارهایی را در خصوص محیطی مناسب تربیت اخلاقی کودک ارایه داده است؟ و ویژگیهای یک مهد کودک مناسب برای تربیت اخلاقی کودک براساس آموزههای اسلامی چیست؟
بر همین اساس هدف این پژوهش ارایه اصول و الگویی برای طراحی مهد کودک براساس آموزههای اخلاقی میباشد. در این پژوهش سعی گردیده است با استناد به آموزههای اسلامی و با روش استدلال منطقی و تفسیر و تحلیل آنها، مولفهها محیطی و معماری مکانی مناسب برای تربیت اخلاقی کودک استنتاج و ارایه گردیده است.
واژگان کلیدی
معماری، اخلاق، مهدکودک، آموزههای اسلامی، اخلاق اسلامی.
[1] . این مقاله برگرفته از پایاننامه کارشناسی ارشد دانشجو با عنوان «طراحی شهر کودک بر اساس آموزههای اسلامی» با راهنمایی دکتر حامد حیاتی در دانشگاه قم دفاع شده است.
[2] . دانشجوی کارشناسی ارشد معماری اسلامی دانشگاه قم، قم، ایران. (نویسنده مسئول)
Email: saharsdgm@gmail.com
[3] . استادیار گروه معماری دانشگاه قم، قم، ایران.
Email: hamedhayati@gmail.com
تاریخ دریافت: 13/4/1402 پذیرش نهایی: 15/7/1402