طراحی مدل بهینه ارزشی بازاریابی به منظور ترویج و بهبود فروش داروهای گیاهی: یک تحقیق کیفی
محورهای موضوعی : اخلاق اجتماعی و مدل سازی رفتاریذکیه عاشوری 1 , سید محمود شبگو منصف 2 * , کامبیز شاهرودی 3 , علی قلی پور سلیمانی 4
1 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران
2 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران
3 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران
4 - گروه مدیریت بازرگانی،واحدرشت،دانشگاه آزاداسلامی،رشت،ایران
کلید واژه: ارزش, مدل بهینه ارزشی, بازاریابی, بهبود فروش,
چکیده مقاله :
این مقاله با هدف طراحی مدل بازاریابی به منظور ترویج و بهبود فروش داروهای گیاهی به رشته تحریر درآمده است. نمونه ها با شیوه هدفمند انتخاب شدند و محقق با 12 نفر از خبرگان و شرکت های توزیع کننده داروهای گیاهی، پزشکان و داروسازان مصاحبه کرده و به دلیل جدید بودن موضوع تحقیق و با توجه به جمع آوری داده ها در فرایند اکتشافی، از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و مقوله ها که اجزای مختلف مدل را تشکیل می دادند در 6 طبقه دسته بندی شدند. نتایج کدگذاری باز نشان می دهد که در مجموع 206 کد باز استخراج شد و در بخش کدگذاری محوری،121 کد اولیه در قالب 26 مقوله جاگذاری شد و بدین ترتیب مدل مفهومی تحقیق شکل گرفت. نخستین اجزا مدل ارائه شده، شامل ارتقاء سلامت جامعه، پتانسیل بالقوه تولید و عرضه گیاهان داروئی، سبک زندگی و نگرش، اهمیت و جایگاه داروی گیاهی می باشد که عوامل علی را تشکیل می دهند. شرایط علی زمینه ساز ظهور جز بعدی یعنی بازاریابی دارویی و ارتباطات یکپارچه هستند که مقوله های اصلی مدل می باشند.
This article has been written with the aim of designing a marketing model to promote and improve the sale of herbal medicines. The samples were selected in a purposeful manner and the researcher interviewed 12 experts and companies distributing herbal medicines, physicians and pharmacists. Structured was used and the categories that formed the various components of the model were classified into 6 categories. The results of open coding show that a total of 206 open codes were extracted and in the axial coding section, 121 primary codes were placed in the form of 26 categories and thus the conceptual model of the research was formed. The first components of the proposed model include promoting community health, potential production and supply of medicinal plants, lifestyle and attitude, importance and status of herbal medicine that are the causal factors. Causal conditions underlie the emergence of the next component, pharmaceutical marketing and integrated communications, which are the main categories of the model. The next components of the model include promotion strategies in herbal medicine marketing, the existence of herbal medicine consumption culture and drug pricing system, which have been considered as the underlying factors of the research. Intervening conditions also include: lack of knowledge and expertise in the sale of medicine, lack of research and scientific centers in the field of herbal medicine, lack of government laws and regulations in support of herbal medicine, lack of certification by doctors and pharmacists in the field of herbal medicine, lack of package Creative classification is the lack of proper profitability of herbal medicines, which benefit by influencing strategies (improving advertising methods in introducing herbal medicines, using traditional advertising channels, promoting and improving the quality of herbal medicines, creating an effective relationship between industry and universities). Getting up-to-date technology and information by receiving information through the Internet and published articles, activating specialized working groups, factories' access to up-to-date technology and machinery) provided the basis for achieving the main phenomenon of this model.
عابدینی، علی، ایرانی حمیدرضا، یزدانی،حمیدرضا. واکاوی سیستم توزیع داروهای گیاهی از منظر متخصصین مدیریت خرید و سفارش های داروخانه های شهرهای قم و تهران: یک تحقیق کیفی.تصویر سلامت 1398: 10(1): 23-36
شرج شریفی، آزیتا. بازایی، قاسمعلی. بخش بندی مشتریان داروهای گیاهی و شناسایی ویژگی های هر بخش در ایران مبتنی بر الگوی خوشه بندی، فصلنامه سیاست گذاری پیشرفت اقتصادی دانشگاه الزهرا(س)، سال چهارم، شماره 10، بهار 1395 :141-174
طیبی، سیدامیر حسین اسماعیل پور، سینا و نفری، جاوید 2016 راهکارهای بازاریابی بین المللی با نگاهی به وضعیت صادرات گیاهان دارویی ایران.2nd. international conference on management and humanities. Istanbul-turky 2 june 2016
نورحسینی، سیدعلی. فلاحی، اسماعیل و...، بررسی برتری نسبی مصرف گیاهان دارویی، داروهای گیاهی و داروهای شیمیایی بر اساس معیارهای اقتصادی و درمانی ،تحقیقات اقتصاد کشاورزی،جلد 9، زمستان 96. شماره 1،بهار 96، صص 71-92.
قلی پور سلیمانی، علی،پژوهش های بازاریابی،دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت،1397
فراستخواه، مقصود، روش تحقیق کیفی در علوم اجتماعی با تاکید بر "نظریه ی برپایه" (گراندد تئوری GTM)تهران:نشر آگاه، 1395
محمدپور، ا، روش تحقیق کیفی ضد روش ( منطق و طرح در روش شناسی کیفی)، تهران، انتشارات جامعه شناسان، 1392.
امیری عقدایی، سید فتح اله. زارع، حسین. بررسی عوامل موثر بر بهبود و توسعه بازار گیاهان دارویی در ایران (مطالعه موردی: شهر اصفهان) فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، ، بهار 1393، سال چهارم، شماره اول، شماره پیاپی، صص 195-214.
Liping Qua, Wenjun Zoua, , YiTao Wangb, Mei Wang (2018), European regulation model for herbal medicine: The assessment of the EU monograph and the safety and efficacy evaluation in marketing authorization or registration in Member States, Phytomedicine 42 (2018) 219–225
Pan .S. Y, Litscher, Gerhard. Gao, Si-Hua ., Historical Perspective of Traditional Indigenous Medical Practices: The Current Renaissance and Conservation of Herbal Resources., Hindawi Publishing Corporation Evidence-Based Complementary and Alternative Medicine Volume 2014, Article ID 525340, 20 pages http://dx.doi.org/10.1155/2014/525340
Pan .S. Y, S. Pan, Z. L. Yu et al., “New perspectives on innovative drug discovery: an overview,” Journal of Pharmacy and Pharmaceutical Sciences, vol. 13, no. 3, pp. 450–471, 2010.
Humber, J. M, “The role of complementary and alternative medicine: accommodating pluralism,” Journal of the American Medical Association, vol. 288, no. 13, pp. 1655–1656, 2002
Schmidt .B. M, D. M. Ribnicky, P. E. Lipsky, and I. Raskin, “Revisiting the ancient concept of botanical therapeutics,” Nature Chemical Biology, vol. 3, no. 7, pp. 360–366, 2007.
Alves, Teresa Leonardo · Lexchin,Joel · Mintzes, Barbara,(2019). Medicines Information and the Regulation of the Promotion of Pharmaceuticals. Sci Eng Ethics (2019) 25:1167–1192 https://doi.org/10.1007/s11948-018-0041-5
Carvalho,Ana Cecília Bezerra, Lana,Túlio Nader,Perfeito, The Brazilian market of herbal medicinal products and the impacts of the new legislation on traditional medicines, Journal of Ethnopharmacology ,Volume 212, 15 February 2018, Pages 29-35
Lio, Guo ,Quality Transivity And Traceability System Of Herbal Medicine Products Based On Quality Markers, Phytomedicine 2018: 1-25
QU, Wang , European Regulation Model For Herbal Medicine : The Assessment Of The Eu Monograph And The Safety And Efficacy Evaluation In Marketing Authorization Or Registration In Member States 2018 : 1- 19
Chandra, Pramod, Sharma, Vinay,2018 , Strategic Marketing Prospects For Developing Sustainable Medicinal And Aromatic Plants Businesses In The Indian Himalayan Region, Small-Scale Forestry, Https://Doi.Org/10.1007/S11842-018-9396-3, Department Of Management Studies, Indian Instituteof Technology Roorkee, Roorkee, Uttarakhand 247667, India, Springer , Published Online: 09 February 2018
Tan,T.And Freathy, P . Consumer Decision-Making And Store Patronage Behavior In Traditional Chinese Medicine (Tcm) Halls In Singapor.Gournal Of Retailingand Consumer Services, 2011 , 20(3):270-278
Morris, M.D. And avorn, J. Internet Marketing Of Herbal Products, Journal Of American Medicine Asosiation (Jama),2003, 290(11): 1505-1510.
Andreasen, A. (2012). Rethinking the relationship between social/nonprofit marketing and commercial marketing. Journal of Public Policy & Marketing, 31(1), 36-41.
Dann, S. (2010). Redefining social marketing with contemporary commercial marketing definitions. Journal of Business Research, 63(2), 147-153.
Wood, M. (2013). Applying commercial marketing theory to social marketing: A tale of 4ps (and a b). Social Marketing Quarterly, 14(1), 76-85.
Kotler, P. (1972). A generic concept of marketing. Journal of Marketing, 36(2), 46-54.
Pralea, A. (2011). The health marketing mix. Bulletin of the Transilvania University of Brasov. Series V: Economic Sciences, 4(1), 43-50.
Boccuzzi, Bennett Vincent, A Comparative Study Measuring the Attitudes and Ethical Considerations of Physicians and Pharmaceutical Representatives Marketing Guidelines and Strategies, Graduate Faculty of the School of Business in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of DOCTOR OF PHILOSOPHY, Prescott Valley, Arizona ,July 2014
Dickov, V., & Kuzman, B. (2011). Specific features of pharmaceuticals marketing mix.Journal of Management & Marketing In Healthcare, 4(3), 160-167.
Silver, L., Stevens, R., & Loudon, D. (2009). Direct-to-consumer advertising of pharmaceuticals: Concept, issues and research. Health Marketing Quarterly, 26, 251-258.
Theodorou, M., Tsiantou, V., Pavlakis, A., Maniadakis, N., Fragoulakis, V., Pavi, E., & Kyriopoulos, J. (2009). Factors influencing prescribing behaviour of physicians in Greece and Cyprus: Results from a questionnaire based survey. BMC Health Services Research, 9150. doi:10.1186/1472-6963-9-150
221 |
نوع مقاله: پژوهشی
صفحات 242 - 221
طراحی مدل بهینه ارزشی بازاریابی به منظور ترویج و بهبود فروش داروهای گیاهی: یک تحقیق کیفی
ذکیه عاشوری 1
سید محمود شبگو منصف 2
کامبیز شاهرودی 3
علی قلی پور سلیمانی 4
چکیده
این مقاله با هدف طراحی مدل بازاریابی به منظور ترویج و بهبود فروش داروهای گیاهی به رشته تحریر درآمده است. نمونه ها با شیوه هدفمند انتخاب شدند و محقق با 12 نفر از خبرگان و شرکت های توزیع کننده داروهای گیاهی، پزشکان و داروسازان مصاحبه کرده و به دلیل جدید بودن موضوع تحقیق و با توجه به جمع آوری داده ها در فرایند اکتشافی، از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته استفاده شد و مقوله ها که اجزای مختلف مدل را تشکیل می دادند در 6 طبقه دسته بندی شدند. نتایج کدگذاری باز نشان می دهد که در مجموع 206 کد باز استخراج شد و در بخش کدگذاری محوری،121 کد اولیه در قالب 26 مقوله جاگذاری شد و بدین ترتیب مدل مفهومی تحقیق شکل گرفت. نخستین اجزا مدل ارائه شده، شامل ارتقاء سلامت جامعه، پتانسیل بالقوه تولید و عرضه گیاهان داروئی، سبک زندگی و نگرش، اهمیت و جایگاه داروی گیاهی می باشد که عوامل علی را تشکیل می دهند. شرایط علی زمینه ساز ظهور جز بعدی یعنی بازاریابی دارویی و ارتباطات یکپارچه هستند که مقوله های اصلی مدل می باشند.
واژگان کلیدی
ارزش، مدل بهینه ارزشی، بازاریابی، بهبود فروش.
[1] . دانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
Email: ashooriz1@gmail.com
[2] . استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران. (نویسنده مسئول).
Email: monsefmahmoud@yahoo.com
[3] . دانشیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
Email: k_shahroodi@yahoo.com
[4] . استادیار گروه مدیریت بازرگانی، واحد رشت، دانشگاه آزاد اسلامی، رشت، ایران.
Email: gholipourbahman@yahoo.cim
تاریخ دریافت: 15/1/1400 پذیرش نهایی: 29/3/1400